2017. gads straujiem soļiem tuvojas izskaņai. Arī aktivitāte trasēs šai laikā, kā ierasts, ir viszemākā un panākumiem bagātākie sportisti decembri pavadījuši dodoties no vienas balvu pasniegšanas ceremonijas uz nākamo. Pienācis laiks arī mums atskatīties uz aizvadīto gadu un sadalīt balvas, tiesa gan, ar pamatīgu ironijas un humora devu.

Gada sacīkstes – Formula 4 posms Malaizijā

Kuriozi noslēdzās Dienvidaustrumāzijas F4 sacīkstes Malaizijā. Sacensību programmu ietekmēja drenāžas sistēmas remontdarbi pēc F1 treniņiem, tādēļ sestdien F4 braucējiem nācās aizvadīt divus braucienus vienu pēc otra. Komandām gan nepietika laika uzpildīt degvielu abiem braucieniem, tādēļ otrā brauciena pēdējos 3 apļos visi dalībnieki nobrauca malā un rūtotais finiša karogs tā arī palika nesasniegts.

Gada avārija – Batons un Verleins Monako

Kūleņi un apgāzušās formulas nav ļoti bieža parādība, tomēr ik pa reizei sniedz skatītājiem pārdzīvojumiem pilnus mirkļus. Monako GP gan tika sasniegts kas nebijis – Džensona Batona apdzīšanas manevrs neizrādījās sekmīgs, kā rezultātā “McLaren” braucējs sadūrās ar Paskāla Verleina vadīto “Sauber”, kas sacīkstes noslēdza sagāzies sāniski, balstoties pret trases apmali. Atšķirībā no gada sākumā piedzīvotās avārijas čempionu sacīkstēs, šoreiz Verleins mašīnu pameta bez traumām.

Gada komanda – “Toyota” LMP1 projekts

Māņticīgie tos sauc par lāstiem, citi meklē objektīvus izskaidrojumus, tomēr tas nemaina faktu, ka “Toyota” nespēja uzvarēt Lemānā ir teju vai neticama. Pēc gadu gaitā krātām neveiksmēm pērn japāņiem pietrūka tikai 1 aplis. Šogad ar 150 miljonu USD budžetu un 3 ekipāžām “Toyota” bija apņēmības pilna lauzt šo melno sēriju. Viņi ieradās uz 24 stundu sacīkstēm kā pārliecinoši favorīti, tomēr iestājoties tumsai virs trases, iestājās pamatīga tumsa arī “Toyota” nometnē, jo visas viņu mašīnas piemeklēja problēmas un jau agrās rīta stundās bija skaidrs, ka uzvaras goda dalīšana paliks “Porsche” un LMP2 klases spēkratu pārziņā. Varbūt 2018. beidzot būs “Toyota” gads?

Gada uguns – Timo Šeiders Rīgā

Pamatīgu dūmu mākoni Neste World RX of Latvia sacensību laikā Biķernieku trasē sacēla “MJP Racing Team Austria” braucējs Timo Šeiders, kura mašīnu sestdien piemeklēja tehniskas ķibeles. Pats sportists liesmas zem mašīnas sākotnēji nemanīja, varonīgi sasniedzot finišu. Lai gan tam sekoja pamatīgi dzēšanas darbi un cerības uz labu rezultātu bija vējā, Šeiders atgriezās sacensībās nākamajā dienā, kad viņa mašīnas priekšgalu rotāja stilizēti liesmu krāsojumi.

Gada komandas biedri – Estebans Okons un Serhio Peress

“Force India” šogad savas mašīnas nolēma krāsot rozā, pateicoties jaunu sponsoru piesaistei. Lai gan modelis bija nudien izdevies, jo ātri vien kļuva skaidrs, ka ceturtā vieta konstruktoru kausā ir aizņemta, braucēju savstarpējās cīņās gāja karsti – Kanādā abi viens otru stūma ārpus trases, Azerbaidžānā abu sadursme, iespējams, pat laupīja komandai tās pirmo uzvaru, abi trasē satikās arī Ungārijas GP startā, bet eļļu abu ugunīgajām attiecībām pielēja Beļģijas Grand Prix, kad abi karstgalvji sadūrās divreiz. Gluži vai neticami, ka, neraugoties uz visu to, “Force India” ar abām mašīnām punktos šogad tika biežāk nekā “Ferrari” vai “Red Bull”. Ja abi spēs saglabāt vēsu galvu un demonstrēt stabilu sniegumu, vakantās pozīcijas “Mercedes” un “Ferrari” komandās var tikt aizpildītas tieši ar Peresu un Okonu. Bet līdz tam jāpaciešas – abiem būs jāsatiek arī 2018. gadā.

Gada saulstariņš – Sebastians Buemi

2016./2017. gada FIA Formula E sezonu Sebastians Buemi uzsāka ļoti pārliecinoši – uzvaras piecos no pirmajiem sešiem posmiem padarīja Buemi par pārliecinošu kopvērtējuma līderi, tomēr sezonas otrā puse nebija tik spoža, un izlaistais Ņujorkas dubultposms situāciju nepadarīja labāku. Kritisko punktu Buemi piedzīvoja priekšpēdējās sacīkstēs Monreālā, kur cieša cīkstēšanās ar konkurentiem lika “Renault e.Dams” braucējam visu vainu par neveiksmīgo rezultātu novelt uz konkurentiem… pat tad, ja viņi nebija vainīgi.

Gada reklāma – Fernando Alonso Indy 500

“McLaren” un “Honda” sadarbība F1 čempionātā, maigi izsakoties, nebija veiksmīga, tādēļ Alonso apņēmības pilns devās uz Ameriku, lai kopā ar “Andretti” komandu iekarotu prestižākās aizokeāna sacīkstes – Indianapolisas 500 jūdžu braucienu. Viss sākās skaistāk kā cerēts un pēc 40 apļiem viņa oranžā formula traucās visiem pa priekšu. Ar Alonso bija jārēķinās kā nopietnu kandidātu cīņai par uzvaru līdz neilgi pirms sacīkšu finiša viss lielais marketinga darbs pagaisa kā nebijis – “Honda” dzinēja mūžs bija galā un Alonso Indianapolisas piedzīvojums noslēdzās tieši tāpat kā vairums F1 sacīkšu pēdējo gadu laikā.

Gada izaicinājums – līkuma pieveikšana Lemānā

Moto3 sacensības Lemānā šogad uzsākās iespaidīgi – uz trases izlijusī eļļa netika laicīgi pamanīta, tādēļ pirmajā aplī 16 sportisti piedzīvoja kritienu trases piektajā līkumā. Sacensības uz ilgāku laiku tika apturētas, tomēr laimīgā kārtā neviens sportists neguva nopietnus savainojumus, tomēr atkārtotajā startā braucēji bija daudz uzmanīgāki.

Gada fans – Raikonena atbalstītājs Spānijā

Formula 1 līdzjutēji allaž īpaši pārdzīvo par saviem elkiem, tomēr mazā Tomasa sirds bija salauzta, redzot kā Kimi Raikonena Spānijas GP noslēdzas jau pirmajā līkumā. “Ferrari” komandai gan izdevās puisēna garastāvokli uzlabot, sniedzot unikālu iespēju satikt pašu Raikonenu.

Gada spiegs – Sebastians Fetels Austrālijā

“Turi draugus tuvu, bet ienaidniekus vēl tuvāk!” Sebastians Fetels sezonas pirmajā posmā Austrālijā brīvo brīdi pēc kvalifikācijas izmantoja lietderīgi, kārtīgi izpētot “Red Bull” un “Mercedes” formulas. Vai tas palīdzēja “Ferrari” pilnveidot savu aizvadītās sezonas modeli? To zinās tikai pati Maranello vienība.

Gada valodnieki – “Pirelli”

Formula 1 riepu piegādātāji “Pirelli” nolēmuši papildināt sacīkstēm pieejamo riepu komplektu sarakstu ar diviem jauniem riepu tipiem – supercietajām un hipermīkstajām riepām. Tā kā pēdējā laikā arvien biežāk komandas vairumā izvēlas mīkstāko pieejamo sastāvu, turklāt trases segums un formulu regulējumi ļauj spert soli mīkstāku riepu izvēlē, nebrīnīsimies, ja nākamsezon cietākais pieejamais riepu sastāvs būs supermīkstās riepas, kamēr ultramīksto riepu godu kā mīkstāko pieejamo sastāvu nomainīs hipermīkstās riepas. Grūti izsekot? 2018. gadā tā kļūs par realitāti.

Gada braucējs – Ivans Jakešs

2017. gads motociklistam Ivanam Jakešam neiesākās kā cerēts. Dakaras rallijreida trešajā ātrumposmā slovāks nonāca pamatīgā vētrā un saņēma zibens triecienu. Par laimi Jakešs izvairījās no saskarsmes ar zemi, kas palīdzēja izvairīties no drošas nāves. Zibens spiediens “KTM” pārstāvi neapturēja un Jakešs turpināja cīņu, todien veicot vēl 300 kilometrus un uzrādot 15. labāko rezultātu. Vakarā 43 gadus vecais sportists tika nogādāts medicīnas centrā, tomēr viņam tika atļauts piedalīties rallijreidā jau nākamajā dienā. Divas dienas vēlāk Jakešs izstājās, avārijā gūtā rokas lūzuma dēļ. Ceļš mājup neizvērtās tik gludi kā cerēts – sportistam nācās salauzt un noņemt ģipsi, ar ko lidmašīnā viņš netiktu ielaists.

Foto: Ivan Jakes / Instagram