Dāmas pie stūres autosacīkstēs Eiropā gadās redzēt samērā reti. Amerika šai ziņā ir soli priekšā. Pagājušonedēļ punktu karjerai pielika Danika Patrika, sportiste, kas iedvesmojusi veselu paaudzi jauno talantu, jo viņas sasniegumu priekšā nobāl pat vairāku pieredzējušu vīru paveiktais. Šoreiz ieskatīsimies septiņos spožākajos karjeras mirkļos.

#1 Vadība Indy 500 pēdējos apļos

Pierādījusi sevi kā ātru sportisti un sponsoru magnētu, Danika 2005. gadā nopelnīja vietu IndyCar čempionātā “Rahal Letterman Racing” komandas sastāvā. Apburošā tumšmate sezonas pirmajos četros posmos ne tikai bija kļuvusi par komandas zvaigzni un fanu mīluli. Lai gan pirmais posms noslēdzās ar nelielu smadzeņu satricinājumu un slimnīcas apmeklējumu, jau ceturtajā posmā Motegi ovālā Patrika pirmoreiz guva iespēju braukt vadībā un sacīkstes noslēdza 4. vietā. Ar to bija pietiekami, lai Indianapolisas 500 jūdžu sacīkstēs TV reitingi kāptu pa 40 procentiem. Patrika sacensībām kvalificējās 4. vietā, tomēr bez kļūdas pirmajā kvalifikācijas aplī arī pole position bija iespējams. Sacīkstes līdzjutējiem, kas bija ieradušies ‘Danica Mania’ dēļ nelika vilties. Atšķirīga boksu apmeklējumu stratēģija ļāva viņai vairākkārt nonākt vadošajās pozīcijās, tomēr skatītāji pamatīgi ievilka elpu, kad 10 apļus pirms finiša viņa pašāvās garām tā brīža līderim Denam Veldonam. Danika pavadīja vadībā 3 apļus, tomēr līdz kārotajai uzvarai aizsniegties neizdevās un Veldons atguva pozīciju. Danika finišu sasniedza 4. vietā un pelnīti ieguva gada debitantes titulu cīņā ar tādiem talantiem kā Sebastians Burdē, Raiens Brisko un Tomašs Enge. Sezonas turpinājumā viņa izcīnīja 3 pole position un debijas gadu noslēdza cienījamā 12. vietā.

#2 Uzvara IndyCar sacīkstēs Japānā

Ieguvusi stabilitāti un pieredzi Danika 2007. gadā pārvācās uz “Andretti Green Racing” vienību, kur ar stabilitāti visas sezonas garumā izdevās izcīnīt 3 goda pjedestālus un noslēgt sezonu 7. vietā. Ilgi nebija jāgaida arī līdz pirmajai uzvarai. 2008. gadā savu darbību bija pārtraucis ChampCar čempionāts, tādēļ apvienošanās process bija izaicinošs visiem. Unikāla situācija bija vērojama trešajā posmā, kas vienlaikus ex IndyCar braucējiem risinājās Motegi, bet ex ChampCar braucējiem – Longbīčā. Lielākā daļa čempionāta vadošo braucēju devās uz Japānu, kur spēcīgas lietusgāzes dēļ sacensību sākums aizkavējās pa nepilnu diennakti. Pašās sacīkstēs, kā jau ovāliem ierasts, avārijas un dzeltenie karogi radīja iespējas eksperimentēt ar stratēģiju. Pēdējie apļi gan tika aizvadīti bez negadījumiem, līdz ar to vairākiem līderiem radās problēmas ar degvielas trūkumu. Danika to izmantoja un pārņēma vadību vien pāris apļu pirms finiša. Viņa joprojām ir vienīgā sieviete, kas IndyCar tikusi pie uzvaras un diez vai tuvākajā laikā situācija mainīsies.

Pēc uzvaras IndyCar sacīkstēs Motegi, Foto: Jonathan Ferrey / Getty Images

#3 Trešā vieta Indy 500 sacīkstēs

Patrika bija pavērusi durvis sievietēm IndyCar čempionātā un 2009. gadā uz starta stājās 3 daiļā dzimuma pārstāves, viņa pati – 10. pozīcijā. Sacīkstes iegāja vēsturē ar vairākām iespaidīgām avārijām un līdz finišam trasē bija palikušas tikai 20 no 33 mašīnām. Lai gan līdz pirmajai vietai aizcīnīties neizdevās, Danika aizvadīja stabilu braucienu un paveica to, kas pirmajā piegājienā neizdevās – iekļuva labāko trijniekā. Lai gan tas palika viņas vienīgais goda pjedestāls tosezon un sezonas otrā puse nebija diez ko veiksmīga, Danika sezonu noslēdza piektajā vietā. Viņas vārds parādījās potenciālajos F1 komandas “USF1” pamatsastāva braucēju kandidātos, tomēr Patrika nolēma koncentrēties uz karjeru IndyCar. “USF1” tikmēr cīnījās ar finansu likstām un līdz nonākšanai uz starta nemaz netika.

#4 Pāreja no IndyCar uz NASCAR

Nākamo gadu laikā viņas rezultāti mazliet kritās, tomēr Danika pārsteidza pasauli ar savu jauno aizraušanos – NASCAR. Arvien regulārāki starti šajā ampluā lika sportistei pieņemt lēmumu, par ko tika paziņots dažus posmus pirms sezonas beigām – 2012. gadā pamest IndyCar un visu uzmanību veltīt NASCAR, startējot prestižākajā ‘Sprint Cup’ kategorijā. Atvadas no IndyCar neizdevās kā cerēts – Danika izvairījās no iespaidīgas 15 mašīnu sadursmes, taču no viena fakta izvairīties neizdevās – ilggadējā konkurenta Dena Veldona bojāejas. Patrika bija likusi punktu pamatīgai nodaļai savā braucējas karjerā, un tādu pašu ‘māniju’ NASCAR pārejā neizdevās sasniegt, tomēr daudzajiem faniem bija vēl viens iemesls sekot cīņām arī peletona lejasgalā.

Koši zaļā mašīna – Danikas atpazīšanas zīme karjeras otrajā pusē, Foto: Danica Patrick.com

#5 Pole position Daytona 500 sacīkstēs

Paralēli ‘Sprint Cup’, populārā braucēja guva pieredzi arī ‘Nationwide’ kategorijā, sasniedzot ceturto vietu, vēlreiz uzstādot latiņu, ko neviena cita autosportiste nav sasniegusi. Tomēr viņas zvaigžņu stunda atnāca 2013. gadā, kad sezonas pirmajā un prestižākajā posmā tika izcīnīta pole position. Apliecinājusi sevi jau treniņos, Danika šokēja NASCAR pasauli ar uzvaru kvalifikācijā jau savā otrajā startā Deitonas ovālā. Savu lielisko formu viņa apliecināja arī sacīkstēs, visu to garumā turoties labāko desmitniekā. Pēdējais aplis pat tika uzsākts trešajā vietā, tomēr NASCAR prestižāko sacīkšu finišā bija jāsamierinās ar astoto vietu. Diemžēl maisam gals nebija vaļā, jo turpmākajos gados reti izdevās iebraukt labāko desmitniekā un Patrika biežāk bija atrodama trešajā desmitā.

#6 Spožās atvadas

Mediju uzmanība un tai sekojošās mazas lomiņas filmās, seriālos, projektos un šovos, kā sava vīna biznesa pārraudzīšana un darbs ar labdarības organizācijām garantēja, ka Patrikai darba pilnas rokas būs arī pēc karjeras noslēguma, taču kā jau dāmai ir tik krāšņu karjeru pienākas, arī atvadām bija jābūt krāšņām. Uz 2018. gadu Danikas programmā bija divas prestižas sacīkstes, kas atnesa viņai esošo slavu – Deitonas 500 jūdžu brauciens un Indianapolisas 500 jūdžu sacīkstes. Lai gan abi braucieni tika noslēgti pirms finiša sasniegšanas, kvalificēšanās Indy 500 septītajā vietā kļuva par lielisku apliecinājumu, ka Danikas ātrums arī pēc visiem šiem gadiem nekur nav zudis.

Danika Patrika atvadu sacīkstēs Indianapolisā, Foto: Ed Carpenter Racing

#7 Popularitātes dominance

Septiņu sezonu laikā, ko Patrika pavadīja IndyCar, viņa sešas reizes tika atzīta par čempionāta populārāko braucēju (septītajā sezonā apbalvojumu pēc nāves saņēma Dens Veldons), bet savā debijas sezonā šai kolekcijai pievienoja arī NASCAR populārākā(-s) braucēja(-s) balvu. Lai gan līdz titula cīņai aizsniegties neizdevās, Patrika iespējams, atstāja paliekošāko iespaidu Amerikas autosportā kā jebkurš cits braucējs 21. gadsimtā. Šarmantā sportiste, kura lauzusi daudzus stereotipus, vairākkārt iebalsota dažādu popkultūras mediju skaistāko sieviešu vidū, lai gan pati aktīvi cīnās pret ‘motorsporta seksa simbola’ statusu un salīdzinājumiem ar tenisisti Annu Kurņikovu. Tomēr tieši šeit slēpjas viena no motorsporta svarīgākajām īpašībām – vieglums. 45 kilogramu vieglajai Danikai formulā ir pamatīgas priekšrocības trasē pret visiem saviem konkurentiem, kamēr NASCAR, kur tik spoži panākumi netika gūti, tam nav tik liela nozīme. Katrā ziņā izdevība cīnīties par uzvarām abās prestižākajās motorsporta klasēs un to nozīmīgākajās sacīkstēs bez smaga darba, entuziasma un talanta nav iespējama. Amerikas ‘benzīngalvām’ laiks atrast nākamo motorsporta princesi.