Beļģijas GP laikā aiz kulisēm norisinājās notikumi, kas galarezultātā netika īpaši pamanīti, tomēr cita scenārija gadījumā varēja atņemt “Red Bull” dubultuzvaru, jo nopietni tika apsvērta iespēja, kad Fetelam un Vēberam būtu jāstartē no boksiem.
Kopš notikumiem pagājusi nedēļa un pa šo laiku visiem bija iespēja iepazīties ar notikumu kārtību, situācijas cēloņiem, visu pušu viedokļiem un izdarīt secinājumus. Mans viedoklis šoreiz nav par labu “Red Bull”, jo visa situācija Beļģijā sākās tikai tādēļ, ka komanda neņēma vērā “Pirelli” riepu ražotāja padomu, lai gan šoreiz tas palika bez sekām.
Problēmas sakne – tiekšanās pēc papildus saķeres
“Red Bull” problēmas Spa trasē ar nestandarta un bīstamo riepu nodilumu sākās pēc tam, kad Adrians Ņūvejs un Co nolēma izmantot ekstrēmākus riteņu savēruma leņķus nekā “Pirelli” ieteiktais maksimums. Prakse ir tāda, ka riepu ražotājs, vadoties pēc saviem datiem, uz katru posmu rekomentē komandām riteņu savērsuma leņķi, kas svārstās no 3 līdz 4,5°. Spa trasē maksimums bija 4°, bet “Red Bull” šo ieteikumu neņēma vērā un izmantoja 4,5 grādu leņķi.
Iemesli? “Red Bull” komanda nolēma izmantot zemāku gaisa spiedienu riepās (normāls gaisa spiediens riepās ir 1,4-1,5 atmosfēras priekšā un 1,2-1,4 atmosfēras aizmugurē). Tā rezultātā tiek panākta labāka saķere, jo palielinās saķeres virsmas laukums. Taču nekas dzīvē nenāk par brīvu – ar šādiem regulējumiem mašīna kļūst ļoti nestabila un šeit kaut ko var kompensēt tikai attiecīgas pilotēšanas iemaņas un ļoti stabila mašīnas aerodinamiskā platforma, kas “Red Bull” gadījumā atbilst patiesībai.
Taču zemāka spiediena rezultātā riepa līkumos deformējas citādi un daļēji šo problēmu var novērst ar ekstrēmāku riteņu savērsuma leņķi. Savukārt taisnēs riepai vairs nav saķere ar visu plakni, bet gan vairāk uz iekšējām riepu šķautnēm. Tas noved pie augstākām temperatūrām šajā riepas reģionā un, kā noskaidroja “Pirelli”, arī pie iekšējās riepas struktūras bojājumiem.
FIA-Pirelli-Red Bull
Šeit sākās “Red Bull”, “Pirelli” un FIA riņķa dancis. Komanda, uzzinot, ka struktūras bojājumi pēc kvalifikācijas var sacīkstē radīt drošības draudus (iedomājaties, kas notiek, ja riepa sprāgst pirms “Eau Rouge”), pieprasīja iespēju pirms sacīkstes veikt regulējumus (gaisa spiediens, aerodinamika), kas novērstu problēmu. Otrs risinājums bija “Pirelli” peprasīt nodrošināt iespēju ārpus kārtas un riepu limita nomainīt kvalifikācijā bojātās riepas uz svētdienas sacīksti, jo arī pāris citām komandām (“McLaren”, “Mercedes”) radās līdzīgas problēmas, lai gan krietni mazākā pakāpē.
Tomēr, uzzinot visu tehnisko informāciju par riepu ‘dīvainā’ nodiluma patiesajiem iemesliem, FIA tehniskais delegāts Čarlijs Vitings nebija tik pretimnākošs vienai komandai un paziņoja, ka gadījumā, ja tiks veiktas izmaiņas slēgtā parka ietvaros, komandas pilotiem būs jāstartē no boksiem.
“Red Bull” izsprūk sveikā
Pats Adrians Ņūvejs atzina, ka šī nedēļas nogale bijusi viena no smagākajām viņa karjerā – brits noteikti nav gatavs pazaudēt vēl vienu pilotu – ja atceramies filmu “Senna”, tad Ņūvejs joprojām nav ticis pāri 1994.gada traģēdijai. Tomēr komanda nolēma neveikt izmaiņas, startēt no pirmajām pozīcijām ar bojātām riepām
Taču sacīkstē Vēbers devās boksos pēc jaunām riepām jau 3.aplī un izvēlējās krietni mazāk jūtīgās vidējā sastāva riepas. Savukārt Fetels riskēja nedaudz vairāk, devās boskos pēc 5.apļiem uzlika mīkstās riepas, tomēr viņam talkā nāca drošības mašīna un pēc 8 apļiem atkal bija iespēja nomainīt riepas.
“Red Bull” izcīnīja dubultuzvaru un slegtajā parkā pēc finiša abām mašīnām bija izteikti redzamas pastiprināta nodiluma pēdas uz priekšējo riepu iekšējām malām. Tikmēr Ņūvejs apbalvošanas laikā izplūda asarās, nespējot apvaldīt emocijas, jo tieši tehniskais direktors nes lielāko atbildību par pilotu drošību sacīkšu mašīnās.
Jāņem vērā, ka “Red Bull” turpina pārbaudīt FIA pacietību ar šādiem gadījumiem (pirmā reize bija Silverstonā ar Hornera/Ņūveja presingu izplūdes gāzu un difuzoru mijiedarbības sakarā) un tagad čempionu komanda ir pabojājusi attiecības arī ar riepu piegādātāju, jo savu dzīšanos pēc papildus sekundes simtdaļām mēģināja nomaskēt ar riepu izturības problēmām, kas jau būtu “Pirelli” problēma.
ja vēl kādam bija kādas šaubas par Fetela kā F1 drivera stabilitāti un briedumu, IMHO pēc šitās “camber angle” un “tyre blistering” sāgas jautājumiem vairs nevajadzētu būt
Bija tāda incanta epizode BBC reportāžā – jau kad kāri stāvēja izbraukti uz starta, Fetels kaut ko visai aktīvi un dzīvelīgi debatēja ar riepnieku pārstāvi. Tāds “body language” neesot šamam raksturīgs, teica E.Džordans. Emocijas acīmredzot sita augstu vilni..