Mihaela Šūmahera un Luisa Hamiltona riņķa dancis Moncas trasē vairāk kā 20 apļu garumā joprojām ir karstāko diskusiju tēma pēc Itālijas Lielās Balvas izcīņas.

“F1LV

Kā tas vienmēr ir bijis Mihaela Šūmahera gadījumā, lai ko arī viņš paveiktu, tas vienlīdz lielā mērā izraisa gan nopēlumu un kritiku, gan arī uzslavas un apbrīnu. Vismaz jau pēdējos 10 gadus arī Latvijā ir tādi līdzjutēji, kas Šūmaheru pels pat, ja viņš pamanās trasē ar savu sniegumu radīt īstu šedevru un ne mazāk ir tādu, ka aizstāvēs un slavēs viņu pat, ja vācietis tiks pieķerts nozieguma vietā.

Ja atgriežamies pie svētdienas sacīkstes, tad Hamiltona un Šūmahera cīņa man sagādāja baudījumu. Lasīju viedokli, ka ‘īsta cīņa’ ir gadījumos, ka braucēji vairākkārt mainās pozīcijām, apdzenot viens otru. Bez šaubām. Tomēr arī lieliska aizsardzības cīņa pret ātrāku pilotu turklāt vēl laikā, kad iespējams izmantot DRS, KERS un riepas, kas mēdz būt tik atšķirīgas, ir apbrīnojams sasniegums. Turklāt tik pat lielā mērā es šo cīniņu izbaudītu, ja piloti būtu apgrieztās pozīcijās – netvīkstu par nevienu no viņiem.

Taču nevaram aizmirst arī noteikumus. Jau vairākkārt pieminētais noteikumu punkts 20.2 nosaka: “Manoeuvres liable to hinder other drivers, such as more than one change of direction to defend a position, deliberate crowding of a car beyond the edge of the track or any other abnormal change of direction, are not permitted.

Nav gluži tā, ka Šūmahera sirdsapziņa pēc šīs cīņas ir tīra kā dimanta oliņa. Vismaz divas reizes arī TV ekrānos bija pamanāms, ka Luiss Hamiltons ir spiests izbraukt zālē. Pirmajā gadījumā viņš samazināja ātrumu un tobrīd garām pasteidzās arī komandas biedrs Džensons Batons. Vēlāk Šūmahers “Lesmo” līkumā vismaz divas reizes mainīja trajektoriju, kas arī neierakstās noteikumu rāmjos. Interesanti, ka Šūmahera izpildījumā šie manevri izskatījās tik dabiski un normāli – mēs pie tāda Mihaela esam pieraduši.

Turklāt arī definīcija “ir pieļaujama viena aizsardzības manevra trajektorijas maiņa” ir stiepjams jēdzies. Kas notiek, kad pilots pēc šī aizsardzības manevra atgriežas ideālajā trajektorijā? Vai to uzskata par otru trajektorijas maiņu? Šeit nav precīzas līnijas, aiz kuras noteikumi ir pārkāpti, tieši tāpēc tiesnešu darba konsekvence ir ārkārtīgi svarīga. Šogad visai līdzogos apstākļos jau piešķīra 20 sekunžu sodu tam pašam Luisam Hamiltonam par ‘zig-zagiem’ Malaizijā. Iespējams problēma ir tā, ka katrā sacīkstē ir citi tiesneši un viņu pacietības slieksnis ir atšķirīgs.

No otras puses arī tiesnešu kolēģijai, kuras sastāvā Itālijā bija ļoti pieredzējušais Dereks Deilijs, radās vēlme iejaukties un “Mercedes” komanda saņēma brīdinājumu, uz ko arī reaģēja. Šajā sakarā lasīju līdzjutēju komentārus, ka atkal ir īpaša attieksme pret Šūmaheru, jo viņu vispirms brīdina ar komandas starpniecību. Taču ureiz jāsaka, ka tā ir normāla prakse un ja vien situācija atļauj (notikumi turpinās un pilots vēl nav pilnībā pārkāpis mistisko noteikumu robežu) tiesneši vispirms brīdina komandu, kas pati lemj, kā reaģēt. Interesanti, ka tieši Deilijs bija pārliecināts, ka Šūmahers jāsoda, kamēr pārējie tiesneši vispirms piedāvāja brīdināt vācieti.

Tā visa rezultātā dzirdējām visai neierastu ziņu no Rosa Brauna – pārāk bieži negadās, kad komandas vadītājs vairākkārt atgādina savam pilotam, lai tas atstāj vietu trasē arī sāncensim.

Nobeigumā aicinu līdzjutējus nedaudz vairāk uzticēties tiesnešu lēmumam, jo viņiem bez lielās pieredzes šajā jomā un perfektas noteikumu pārzināšanas ir pieejami arī materiāli, kas nav mūsu rīcībā: telemetrijas dati no komandām, kā arī alternatīvie video materiāli no trases drošības video kamerām un helikoptera vai Moncas gadījumā stacionārā dirižabļa, kamēr mēs to skatāmies no viena FOM piedāvāta rakursa.

1 KOMENTĀRS

  1. Aldi, tev nešķiet, ka tevis raksta sākumā minētais par Šūmaheru, šedevriem, noziegumiem, slavēšanu un pelšanu lielā mērā ir attiecināms arī uz to pašu Hamiltonu?
    man šķiet, ka šī bija divu ārtārtīgi līdzīgu pilotu cīņa. Gan braukšanas stils, gan pagātnē sastradātie nesmukumi, gan arī viņu pretrunīgā slava. Abi ir dzmuši līderi un uzvarētāji, kuri ietu pāri līķiem lai sasniegtu virsotnes.

      • tapēc es saku, līdzība starp viņiem ir acīmredzema. Es skatoties sacīksti sēdēju un domāju, cik simboliski, ka šāda cīņa, 20 apļu garumā ar apšaubāmiem manevriem uz noteikumu pārkāpumu robežas, izvērtusies tieši starp Šūmaheru un Hamiltonu nevis piemēram Alonso un Batonu vai kādiem citiem pilotiem.
        Vāciešiem patīk uzskatīt, ka Šūmahera mantinieks ir Fettels, bet man šķiet, ka īstais Šūmahera mantinieks ir Hamiltons. Braukšanas stils, visas viņa izdarības aizvadīto gadu garumā… kā jau teici, vienaldzīgo nav. Tieši tāpat kā vienaldzīgo nebija Šūmahera karjerā, cilvēki viņu vainu dievināja, vai ienīda.

  2. Par to, bija vai nebija interesanta šī cīņa, lai liecina praktiski nepārtrauktais TV kameru sekojums šim duelim vairāk kā 20 apļu garumā. Šāda cīņa ilgi nebija redzēta, turklāt jāņem vērā, ka – patīk man vai nepatīk Hamiltons, viņš ir īsts apdzīšanu meistars un no šī viedokļa cīņa bija vēl jo vairāk pārsteidzoša un korekta no abu sāncenšu puses. Ko vērts vien bija skats no Hamiltona mašīnas, kad viņš starta taisnē tuvojās Šūmaheram, bet škērsojot finiša līniju pēkšņi Šūmahers atkal attālinājās, jo bija pieejams jauns KERS lādiņš!

  3. vai tik fanatic angļu lapā netika minēts, ka hamim uz šīm sacīkstēm bija nepareizi izvēlētie setup, un kā rezultātā viņš šūmim netika garām, jo alonso un batons tika diezgan viegli garām. un par trajektorijas maiņu, tik tiešām, viņš mainīja trajektoriju, lai pasargātu pozīciju, un pirms paša līkuma gāja atpakaļu uz ideālo, jo savādāk, būt ļoti problemātiski paņemt līkumu. tur cīniņā viss bija tīri.

    • “riņķadanča” laikā bija labi redzams, ka HAM endžins “atduras” pret 18k rmp.. pirms sacīkstes daudz runu bija, vai līdzīgs setups (“īss” augstākais pārnesums) VET radīs problēmas jeb ne.

      Pa priekšu braucot, neradīja, un arī apdzīt ar pilnām bākām netraucēja;)

      Tā ka imho ne tikai setups viens pats ir kvalificējams par “pareizu/nepareizu”, tas ir jāaplūko kopsakarā ar citiem faktoriem..

  4. izraksts no Mercedes komandas sarunas ar Schumi sacīkstes laikā, visai labs 😀

    Engineer: Michael, we’re concerned you might get a penalty for blocking.

    Michael: Why?

    Engineer: Because Race Control just warned us you were blocking.

    Michael: Blocking? Why – it’s my own team-mate?

    Engineer: No, it’s Hamilton. That yellow helmet is Hamilton not Nico.

    Michael: Oh (pause) I can’t see anything in my mirrors.

    Engineer: Are the mirrors broken?

    Michael: No, somebody has stuck a nice photo of Kobayashi in the left mirror and Petrov in the right mirror.

    Engineer: Can you repeat that?

    Michael: Only joking – hang on a second, we’re coming up to Ascari …Yes! And again he fails to take The Schum! Get in there mein Sohn!

    Engineer: Michael, you have to stop blocking.

    Michael: We are having a nice battle.

    Engineer: Charlie doesn’t see it that way.

    Michael: You know I wonder if I can get him onto the grass this lap…

    Engineer: If you don’t stop blocking I’m going to get Ross.

    Michael: Not listening!

    Ross: Michael, this is Ross. You have to leave room for Lewis at Ascari

    Michael: There is plenty of room.

    Ross: You need to leave a car’s width of tarmac, not just a car’s width between yours and the barrier.

    Michael: This really is a nice lot of fun.

    Ross: Michael, you have to leave Lewis room, if you collide-

    Michael: He’ll get the blame. He always gets the blame for everything. It won’t be a problem.

    Ross: We had enough trouble with Rubens last year.

    Michael: Schum, Schum, Schum Schum, Schuuuuuuuuuum!

    Ross: If you don’t move over I’ll tell people about 1994.

    Michael: Er…you know, I think my tyres are going off.

    [Ends]

  5. Visu cieņu Šumahera un Hamiltona cīņai – bija interesanti.
    Taču es šī raksta virsrakstu gribētu nedaudz pārfrāzet – nevis Š un H riņķadancis, bet riņķadancis ap Š un H. Un šī veļas mazgāšana, kurā bez abiem pilotiem figurē tiesneši un noteikumu grāmatas, ir tracinoša. Tas nav normāli, ka katrā sacīkstē sēž vesela plejāde uzpūtīgu onkuļu un izbijušu pilotu, kuri, izmantojot jaunākos tehnikas sasniegumus, cenšas visu pētīt bezmaz molekulārā līmenī. Klauni! Bojā tikai visu sacīkšu gaisotni! Tas pats Deilijs – savulaik pats bija kārtīgs avāriju taisītājs. Lieliski atceros, kā viņš dziļos 90-tajos IndyCar-u komentēja – nemaz nešķita, ka džeks smādētu asu cīņu. Bet tagad opi iesēdina šajā “pravieša” krēslā un, nu, tik šis tēlos baigo soģi.
    Labi vēl, ka visi tikai gudri parunāja un nesaņēmās Šūmim piespriest vienu izbraucienu caur boksiem…