“Lotus” komanda, ko iepriekšējā sezonā pazinām kā “Renault”, ļoti iespējams ir izgudrojusi tehnisko risinājumu, kas būs nepieciešams visām vienībām, ja tā vēlēsies būt konkurētspējīgas. Vai tas dos priekšrocības “Lotus”? Ļoti iespējams, bet visdrīzāk tikai pirmajā sezonas daļā.
Džordžio Piola, kas ir pazīstams F1 tehnisko lietu žurnālists (noteikti esat redzējuši viņa reālistiski perfektos F1 tehnisko risinājumu zīmējumus) jau novembrī pēc jauno braucēju testiem Abū Dabī pirmo reizi ziņoja par jaunu tehnisko risinājumu – mašīnas regulējamo braukšanas augstuma sistēmu. Tagad vairākas speciālizētās mājas lapas ziņo, ka tieši “Lotus” komanda ir šīs sistēmas pionieri.
Par unikālu šo risinājumu nosakt arī nevar, jo atceramies savulaik skandālu ap “Renault” komandas risinājumu, kas saucās mass dampers un kas palīdzēja vienībai tikt tie čempiona tituliem 2005. un 2006.gadā. Jaunais risinājums ir mass dampers jaunākā versija.
Kāds tad ir sistēmas princips? Pilotam kokpitā uz stūres ir slēdzis, ar kura palīdzību var kontrolēt braukšanas augstumu brīdī, kad mašīna bremzē vai paātrinās. Sistēmas pamatā ir neliels hidraulikas cilindrs, kas nodrošina bremžu sistēmas un balstiekārtas mijiedarbību un kontrolē braukšanas augstumu. Šī sistēma ļauj pilotam novērst mašīnas priekšējās daļas paaugstināšanos paātrinājuma brīdī un savukārt neļaut priekšai noslīdēt par zemu bremzēšanas laikā. Tas ir ļoti svarīgi, jo tādā veidā tiek nodrošināta priekšējā antispārna darbības efektivitāte, kas apļa laika izteiksmē var maksāt 0,2-0,3 sekundeas aplī.
Turklāt jāņem vērā, ka F1 ir spēkā noteikums par degvielas uzpildes aizliegumu sacīkšu laikā. Startā mašīnām ir pilnas degvielas tvertnes, kas ser ap 155 kg un inženieriem ir jāparedz attiecīgi balstiekārtas, amortizatoru, atsperu regulējumi, lai svars nenospiestu mašīnu pie zemes startā. Savukārt sacīkstes gaitā degviela tiek iztērēta un svars samazinās, kas ceļ mašīnu uz augšu, palielinot braukšanas augstumu un līdz ar to samazinot aerodinamiskos spēkus, kas nodrošina piespiedējspēku. Ja “Lotus” komanda ir izgudrojusi sistēmu, ar kuras palīdzību var nodrošināt konstantu braukšanas augstumu paātrinājuma, bremžēsanas laikā un visas sacīkstes garumā, tad tas dod ļoti ievērojamas priekšrocības.
Nenoliedzmi šis risinājums pacels diskusiju komandu starpā, jo pavisam drīz sāksies pirmie testi un konkurenti noteikti vēlēsies izpētīt sīkāk ap ko lieta grozās un nokopēt sistēmu, līdzīgi kā tas savulaik bija ar F-Duct sistēmu un pērn daļēji arī ar izplūdes gāzus sistēmas risinājumiem. Tāpat pacelsies jautājums par šī risinājuma atbilstību noteikumiem, jo tehniski arī šeit ir ‘kustināmas aerodinamiskas detaļas’, lai gan efekts tiek panākts iedarbojoties uz balstiekārtu.
[Papildināts] Autosport ziņo, ka šo sistēmu “Lotus” komanda jau ir saskaņojusi ar FIA un tā ir legāla, tomēr kā izrādās, tad tā attiecas tikai uz bremzēšanas procesu, jo pilota līdzdalība (ar slēdzi uz stūres vai pedāli, kā ziņoja itāļu prese) būtu noteikumu pārkāpums līdzīgi, kā F-Duct gadījumā – pilots ar savu darbību nevar ietekmēt aero detaļu kustīgumu. Taču bremžu gadījumā jau aprakstītais hidraulikas cilindrs reaģē uz bremžu darbību un attiecīgi regulē balstiekārtas stingrību – līdz ar to pilots procesā nepiedalās un sistēma ir legāla. Autosport ziņo, ka bez “Lotus” vēl viena no vadošajām komandām esot FIA pieteikusi līdzīga risinājuma ieviešanu.
Nesaprotu tikai vienu – kāpēc informācija par šo jaunievedumu tiek izbazūnēta pa visu pagastu divus mēnešus pirms sezonas sākuma? Viņi ko – naivi iedomājas, ka pārējie tagad sēdēs rociņas klēpī salikuši?
nu laikam jau reņi, tfu, lotusi neko paši nebazūnēja. Kā saka, īlenu maisā nenoslēpsi
Nu te var būt vairākas versijas. Visticamākā, ka Ferrari šīs sistēmas nebija un FIA ir izpļurkstējusi savai mīļajai komandai un Lotus tagad kož elkoņos par savu godīgumu.
Var arī būt, ka sistēmu var redzēt no ārpuses un līdz ar to tā grūti noslēpjama.
ja ta sistema apli dod 0,2-0,3 sek tad redbull un dažu labu citu viniem vienalga nenokert
Nu tad tik gaidam Kimīša māku operēt ar pogu mozaīku uz stūres…:)