Šajās brīvdienās Francijā notiks ikgadējā Lemānas 24 stundu sacīkste, kurā šogad par uzvaru cīnīsies “Audi” un “Toyota” prototipi.

“F1LV

Pirms šīs WEC (Pasaules Izturības čempionāts) sezonas par savu aiziešanu no sporta arēnas paziņoja “Peugeot” kompānija un tādejādi “Audi” palika bez pēdējo gadu sīvākā konkurenta. Tieši abu kompāniju un filozofiju cīņa pēdējos gados nodrošināja ļoti aizraujošas sacīkstes – 2011.gadā līdz finišam tika viena “Audi” ekipāža, kura izcīnīja uzvaru, taču tikai par 8 sekundēm apsteidza savus tuvākos sekotājus no “Peugeot”. 8 sekundes uz 24 stundām piekritīsiet – tas nav daudz.

“Toyota” izglābj šovu

“Peugeot” aiziešana izraisīja lielu šoku un WEC, kā arī Lemānas 24 stundu organizatori bija tuvu izmisuma solim atcelt čempionātu, taču to izglāba “Toyota” kompānija ar savu jauno hibrīda projektu.

Lai gan “Toyota” prototipam zaļā gaisma dalībai sacīkstēs tika dota tikai pērnā gada oktobrī un turklāt smaga avārija testos Pola Rikāra trasē vēl atmeta “Toyota Motorsport” atpakaļ progresa grafikā, oficiālajā Lemānas “Test Day” japāņu kompānija nodemonstrēja pat necerēti labu ātrumu.

Testos Lemānā, kur ekipāžas iegūst oficiālas tiesības līdzdalībai 24 stundu sacīkstē, “Toyota” ātrākā ekipāža ar Aleksu Vurcu, Nikolā Lapjēru, Kazuki Nakadžimu un Sebastianu Buemī ierindā uzrādīja ceturto rezultātu (+1,5s līdz līderim), zaudējot abām “Audi e-tron” ekipāžām un vienai no divām “Audi Ultra” ekipāžām.

 

F1 pilotu pieredze

Interesanti, ka abās “Toyota” ekipāžās ir vairāki piloti ar Formula 1 pieredzi un ‘uz papīra’ pilotu sastāvs japāņiem pat izskatās iespaidīgāks nekā “Audi”.

Tomēr “Audi” rīcībā ir ‘superkomanda’ ar Alanu Maknišu, Tomu Kristensenu un Rinaldo Kapello. Pērn Maknišs piedzīvoja smagu āvāriju un ‘superkomandas’ prombūtnē uzvaru izcīnīja jaunās “Audi” zvaigznes: Andrē Loterers, Benuā Trelujē un Marsels Faslers, kuri šogad lepni startē ar Nr.1. Tāpēc gadījumā, ja “Toyota” nespēs izrādīt konkurenci “Audi” 24 stundu garumā, tad interesanti būs pavērot vācu autoražotāja komandas iekšējo cīņu starp jauno uz veco paaudzi.

 

Hibrīdu cīņa

Abas pieminētās “Audi” ekipāžas startē ar “Audi R18 e-tron quattro” prototipiem, kuri apvieno kinētiskās enerģijas (priekšējā ass) un dīzeļdzinēja (aizmugurējā ass) jaudu. Vēl divas “Audi” ekipāžas startēs ar uzlabotiem pērnā gada “R18 Ultra” modeļiem, bet “Toyota” liks pretim savu hibrīdu – “Toyota TS030 Hybrid”. Tas ir V8 3,4 litru benzīna dzinējs, kas papildināts ar elektromotoru un bremžu enerģijas reģenerācijas sistēmu.

Delta Wing

Šī gada Lemānas 24 stundu sacīkstē ārpus ieskaites startēs arī unikālais “Delta Wing” projekts, kas ieguva ļoti nopietnu partneri un atbalstītāju “Nissan” izskatā.

Projekta autori ir “All-American Racers” apvienība un bijušais amīšu F1 pilots Dans Gernijs. Lidmašīnas un sacīkšu mašīnas krustojumu uz priekšu virzīs 300 zirgspēku 1.6 litru turbozinējs, kas Lemānas standartiem ir visai mazjaudīgs motors, jo salīdzinājumam jaunais “Audi R18 e-tron Quattro” V6 dīzeļdzinējs attīstīs aptuveni 510 zirgspēku lielu jaudu. Vidēji ņemot “Nissan” motors būs divas reizes švakāks par LMP1 klases prototipu motoriem, tomēr tam ir viena priekšrocība – tas ir arī divreiz vieglāks.

Arī testu rezultāti no Lemānas liecina, ka “Delta Wing” šobrīd ātrumā neatpaliek no LMP2 jeb otrās pēc spēka klases prototipiem. Ņemot vērā, ka “Delta Wing” pagaidām neatbilst standarta tehniskajiem noteikumiem (piemēram priekšējo “Michelin” riepu platums neatbilst standartam), ko izstādājis Lemānas 24 stundu un arī WEC organizators ACO, tad diennakts sacīkstē šis ‘betmobīlis’ piedalīsies ārpus kārtas un ar numuru ’0′.

1 KOMENTĀRS

  1. Nu vispār jau nav precīzi, ja gribam tādi būt…

    13.854 seconds – the thin line between triumph and defeat, between joy and pain, at the 2011 24 hours of Le Mans. The Audi R18 TDI reached the 10th Le Mans victory in 12 races.

  2. Ļoti, ļoti gribu redzēt, kā startēs DeltaWing! Ja esmu pareizi sapratis, ko par to raksta, tad ir ļoti liela iespēja, ka pēc pāris gadiem VISI Le Mans prototipi būs kā Delta Wing… un iespējams pat F1 būs “trijstūra” formā.

  3. pat ja ar “valodaam pashwaki”, nevajag dizu erudiiciju, lai saburtotu Lemaanas finisha pratakalii, ka nevienai klasei nepieskaitiitais betmobilis ir ‘iekvalificeets’ 52. finisha poziicijaa, nobraucis, ieskaitiiti 75 veikti aplji. Saliidzinaajumam – abzoluutais uzvareetaajs pabeidza 375 apljus, preciizi 5 reizes vairaak.

    Labaakais aplja laiks betmobilim it kaa nav slikc, tikai 20 sekundes virs LMP1 un apmeeram pa vidu starp LMP2 un GT Pro klasu raadiitajiem aplja laikiem.

    Vai un ko no taa var secinaat, buutu interesanti uzzinat expercu domas.

    Mana personiigaa (ne-experta) ir, ka neko nevar secinaat. Visticamaak skiet, ka nobraukt pilnu 24h ‘distanci’ ar betmobili arii nemaz nebija cereets. Un jebkuraa gadiijienaa, respekc Nissan-iem par uzdriiksteesanos rakstiit savu nebuut ne mazpaziistamo vaardu virsuu uz shii tehnikas un dabas briinuma.

    • kautko vairaak par Delta Winga veiktspeeju vareetu spriest ja tajaa diivainajaa shasijaa buutu iemonteets jaudiigaaks dzineejs.

      man jau liekas ka Betmena vaagjim nav naakotnes. neticu ka 3 ritenji var dot labaaku gripu nekaa klasiskie 4 ritenju speekrati.

      • Jūs abi Lemānu vispār skatijāties? Delta Wingam ir 4 riteņi. Sacīkstes sākumā viņiem bija problēmas ar ātrumkārbu tāpēc nebija diez ko laba vieta, bet vēlāk stulbais Nakadžima viņam uzbrauca virsū, kā rezultātā sekoja trieciens pret sienu. Kvalifikācijā Delta Wing bija LMP2 klases vidū.

      • Delta Wingam prieksheejie ritenji ir tik tuvu kopaa ka to var saukt par vienu riteni. taapat kaa satiksmes autobusiem aizmugureejie ritenji ir veidoti no diviem atsevishkjiem ripuljiem

      • tantei, dazhi runaa (‘some say’ (c)), arii esot ritenji, un arii chetri laikam 🙂

        ja nopietni, vieglais (mazais) dzineejs viennoziimiigi ir dizaina koncepta stuurakmens betmobilim, un ja to ieliktu makanaaku (smagaaku/rijiigaaku), pilniigi iespieejams, ka performance pasliktinaatos un nevis uzlabotos. it seviskji, ciktaal attiecas uz gargabalu endurances saciiksteem a-la Lemaana

  4. taatad Betmobilis ir aplams dizaina koncepts. lai arii kaadi upgreidi tai mashiinai naaktu pa virsu- LMP1 diizelja monstrus tai nenokjert. liikumos tas vieglais svars varbuut arii atmaksaajas. tomeer taisnees brutaalaa diizelja jauda iepuutiis melnus duumus Betmenam sejaa.

    karoch- es esmu Delta Wing skeptikjis. neticu ka shai mashiinai ir potenciaals. kaa tur iisti buus- to raadiis laix.

    • es neteiktu tik kategoriski, ka aplams, bet negribas arii piekrist otrai galeejiibai, paustes sepaataas augstaak, ka taa nu ir naakotnes pareizaa konfiguraacija visiem dziives gadiijumiem

      var saprast ideju, ka viegls braucamais, kuram jaauzpildaas, pienemsim, divreiz retaak nekaa jaudiigajiem, dod zinaamas prieksrociibas extreemas endurances racee kaa Lemaana.

      No otras puses, taada dizaina izveele arii uzliek daudzus un dazhaadus ierobezhojumus, kuri arii tikpat labi var atsaukties negatiivi uz galarezultaatu.

      mana papildus skepse ir, ka, peec visa spriezhot, betmobilja autors to taisiija ar pamatdomu izcelties no bara.
      Saakuma auditorija laikam tak bija janku ‘parasto’ saciikshu seriaali, kur brauc vien dazhas stundas no vietas, un 24h endurances saciikshu nisha tika atrasta kaa alternatiiva peec tam, kad saakotneejais meerkjis sasniegts netika, janku seerijas pateica ‘thank/f.. you very much, but, NO’