Vai Sebastianam Fetelam izdosies pārspēt Mihaelu Šūmaheru? Pagaidām izskatās, ka Fetels lieliem soļiem iet pa priekšu Šūmaheram.
Pēc Brazīlijas GP sacīkstes “Red Bull” komanda un tās vadītājs Kristians Horners īpašu pateicību veltīja Mihaelam Šūmaheram, kurš sacīkstes gaitā nelika šķēršļus Fetela cīņā par titulu un palaida viņu garām ceļā uz 6.vietu. Abi ir ne tikai tautieši, bet arī labi draugi un šāda rīcība ir saprotama, turklāt ja Fernando Alonso ir komandas biedrs, uz kuru paļauties, tad Fetela gadījumā Marks Vēbers tikai pēdējā posmā un tikai pēc īpaša komandas lūguma netraucēja savam komandas biedram. Šeit var tikai apbrīnot austrālieša mugurkaula stingrību – Vēbers labāk pametīs F1, nekā pieļaus, ka viņam tiek piesprausta ‘otrā pilota’ birka.
Atgriežoties pie Šūmahera un Fetela, septiņkārtējais pasaules čempions Brazīlijā bija spiets atbildēt uz tiešu jautājumu par to vai Fetels varētu pārspēt viņa rekordus Formulā 1. “Kāpēc gan ne,” skanēja Šūamhera atbilde, kas gan vairāk izklausījās pēc izvairīšanās no atbildes. Tomēr pagaidām tiešām ir grūti saskatīt iemelsus, kāpēc Fetels nevarētu savāk vairāk žetonus nekā F1 karjeras laikā spējis Šūmahers.
Šobrīd Fetelam ir 25 gadi un aiz muguras 101 Grand Prix, 26 uzvaras un trīs tituli. Šūmahers 25 gadu vecumā bija aizvadījis 42 Grand Prix posmus, guvis 6 uzvaras un pagaidām nebija kļuvis par čempionu. Tajā pašā vecumā pieckārtējais F1 čempions Huans Manuels Fanhio vēl nebija pat vispār braucis ar jebkādu sacīkšu mašīnu, Alens Prosts aizvadīja pirmo sezonu “McLaren”, Džekijs Stjuarts joprojām startēja F3, bet Airtons Senna bija izcīnījis 1 uzvaru. Tātad Sebs ir krietni priekšā laika ziņā savam elkam un dažiem citiem varenajiem. Jūs teksiet, ka mūsdienās jaunie piloti sāk krietni agrīnā vecumā startēt jau pašā augstākajā līmenī – tieši tā un tas ir priekšnoteikums, lai Fetelam būtu visas iespējas pārspēt arī Šūmahera panākumus. Fetela karjera tikai sākusies – piesardzīgi vērtējot, rezervē vēl gadi 8-10.
Kādas izredzes tuvākajos gados Fetelam turpināt triumfu? Nākamgad pat ļoti reāli, jo tehniskie noteikumi gandrīz nemainās – izmaiņas minimāli skar mašīnas purngalu un ierobežo aizmugurējā antispārna izmantošanu. Pirms noteikumu revolūcijas 2014.gadā visas komandas izvēlēsies evolucionāru pieeju – tātad turpinās attīstīt šī gada modeļus un pagaidām nekas neliecina, ka Adrians Ņūvejs šādos apstākļos varētu smagi kļūdīties un “Red Bull” draudētu izkrišana no favorītu pulka. Tātad 2013.gadā Fetels atkal būs titula pretendents un visas iespējas pagarināt sēriju līdz četriem tituliem. Tomēr 2014.gadā gan viss sāksies no baltas lapas – faktiski sākas jauna tehniskā ēra un pat Ņūvejam vajadzēs gadu, divus, lai ieskrietos. Turklāt “Red Bull” nav dzinēju ražotājs un tieši motoru piegātāju kompānijas un to fabriku komandas (“Mercedes”, “Ferrari”) iegūs priekšrocības šajos apstākļos.
Otrs apstāklis, kas varētu piebremzēt Fetela dominanti ir viņa paša motivācijas līmenis – agrāk vai vēlāk pilotam samazinās slepkavas instinkti un sniegums pašā augstākajā līmenī zaudē kvalitāti, spožumu un svaigumu – tas ir noticis ar visiem varenajiem. Nenoliedzami arī Fetelam piemīt Šūmaheram raksturīgā mērķtiecība un apņēmība noturēties virsotnē un jo ilgāk, jo labāk. Turklāt Sebam piemīt izteikta vājība uz glaimojošiem ierakstiem statistikas ailītēs un žetonu vākšanu – regulāra komandas norādījumu ignorēšana, cīnoties par ātrāko apli sacīkstēs, ir tam vēl viens pierādījums, lai arī pats pilots to, protams, noliedz.
Mihaels Šūmahers ļoti augstu vērtē Sebastianu Fetelu un tas ir kas vairāk par virspusēju cieņas izrādīšanu – palaišana garām Brazīlijā to apliecina, jo atceraties, cik nežēlīgi sīvi Šūmahers sacīkstē aizstāvēja savu pozīciju pret Kimi Raikonenu. Turklāt Šūmahers bija pirmais, kas Brazīlijā apsveica savu tautieti ar kārtējo titulu: “Esmu par viņu ļoti lepns,” skaidroja Šūmahers. “Viņš man ir ļoti labs draugs, tāpēc sveicu no visas sirds un tad jau redzēsim, ko nesīs nākotne.”
Vēlreiz atgriežoties pie Šūmahera un Fetela ēru salīdzināšanas, nevar nenorādīt uz to, ka Mihaela triumfa laikos pēc gadsimta mijas “Ferrari” zvaigznei nebija nopietnas augstākā līmeņa opozīcijas. Turpretim tagad vairāki Fetela oponenti ir viņa vai pat augstākā līmenī, kamēr par ‘Šūmahera ēru’ mēs to īsti nevaram apgalvot. To der paturēt prātā Fetela kritiķiem, kas apgalvo, ka viņš panākumus guvis tikai pateicoties tikai “Red Bull” tehniskajam pārākumam. Lai gan nenoliegšu, ka “Red Bull” aspekts ir ievērojami atvieglojis Fetela uzdevumu, kamēr piemēram Fernando Alonso pastāvīgi šogad bija jāspēlē no aizsardzības pozīcijām un jāiziet uz startu ar uzdevumu “nezaudēt līderiem pārāk daudz”.
Tātad – Sebastians Fetels ir kļuvis par jaunāko trīskārtējo čempionu – 25 gadu un 146 dienu vecumā. Saglabājot formulu Fetela talants + Ņūveja tehniskā ģenialitāte + Hornera menedžera gudrība + “Red Bull” nauda, nav iemeslu kādēļ Šūmahera titulu rekordu vēl līdz 2020.gadam nevarētu pārspēt ‘Baby Schumi’.
Sanāk, ka 2014. gadā «Lotus» arī būs milzīgas priekšrocības kā Renault komandai, kas pati sev dzinējus taisa, tik nosaukusies citādāk?
Renault ar Lotus nav nekādas saistības, ja neksaita dzinēju piegādi – vēl aizpērn atvadījās no visām daļām. Bet interesanti, kas būs Renault favorīti 2014.gadā – pēc visa spriežot Red Bull.
kas attiecas uz Renault dzinējiem utml tad RedBull ir viņu ”firmas” komanda. Lotus un pārējie pēc tam – Renault zin kur ”viltīgākie džeki sēž” un kas var dot VISlielāko artavu attīstībai – atceramies visus tos engine mapping mini-skandāliņus kur RB bija epicentrā
Manuprāt galvenais iemesls kāpēc Fettelam būs grūti pārspēt Šūmahera rekordus ir tas, ka kā jau raksta beigās tika minēts, Šūmaheram dominances gadu beigās nebija nopietnas konkurences. Jā, uzspīdēja Montoija, Raikonens, no troņa gāza Alonso, bet principā katrā gadā tas bija viens konkurents.
Fettelam šobrīd ir ļoti nopietni konkurenti – Alonso, Hamiltons. Arī Batons, kas zin, kas iznāks no mazā Pakito.
Tomēr no otras puses viņam ir ļoti spēcīga komanda, nevienam citam nav tik spēcīga aizmugure kā Fettelam Hornera un Ņūvija personā.
Neesmu Fettela fans, bet jāatzīst, ka viņš ir ļoti talantīgs un gadu no gada kļūst tikai labāks.
Es domāju, ka nopietnāko konkurenci viņam varētu izrādīt nevis Ferrari ar Alonso, bet Mercedess ar Hamiltonu. Mercedess līdzīgi kā Red Bull vāc spēcīgu komandu ne tikai pilotu sastāva ziņā, bet arī komandas vadītāju ziņā. Hamiltons, Brauns, Lauda, arī Šūmahers itkā taisoties tur pa vidu grozīties. diezgan skarba brīgāde, cilvēki, kuri zin kā uzvarēt.
Ferrari trūkst šāda līdera komandā. Jā, Alonso ir šī brīža lielākais valis F1, bet viņš viens pats nevar cīnīties ar Red Bull.
P.s. pie konkurentiem piemirsu pieminēt Raikonenu.
Ļoti labs un sakarīgs raksts. No savas puses varu piebilst vienu – ja man ir jāizvēlas starp to vai Šumahera rekordi paliek uz mūžīgiem laikiem un to vai turpmākie 5-7 gadi F1 būs jāpavada skatoties, kā Fetels riņķo visiem pa priekšu ar 1,5 sek atrāvienu aplī (kā bija Šumahera ēras laikā), tad es laikam tomēr spēšu sadzīvot ar tiem rekordiem.
Interesantas sacīkstes tomēr ir svarīgākas par visu.
no vienas puses, Fetels tomēr atstāj pārāk “trausla” pilota iespaidu, lai varētu runāt par tik iespaidīgiem sasniegumiem. kā jau šogad redzējām – kad RBR formula ir “tikai” +/- tikpat ātra kā konkurentiem, viņš vispirms jau nav ātrākais braucējs savā komandā, kur nu vēl pavisam. arī uz beigām, par spīti nu jau visai pamatīgajai pieredzei, tomēr nedaudz tā kā nolūza, sāka braukt iekšā citos braucējos.
no otras puses – nekas no tā viņam neliedza tikt pie titula, tā ka kas zina 🙂
Piekrītu par to Fettela trauslumu, lai arī viņš progresē, taču vēl aiz vien nespēj būt diez ko ātrs tad ja viņa rīcībā nav dominējoša tehnika. Šogad tas bija pat ļoti labi redzams.
Tomēr Fettels ir veiksminieks. Viņam 2010 un 2012 gadā bija ļoti reālas izredzes palikt bez titula, uz pēdējo posmu viņš ieradās kā titula kandidāts nevis jau kā čempions, bet titulu viņš izcīnija. turpretī piemēram tas pats Alonso ja viņam stāvētu klāt vairāk veiksmes būtu jau pieckārtējs pasaules čempions. Arī Šūmaheram savulaik jau Ferrari ēras laikos tikko kā parādījās kāds nopietns konkurents ar vienlīdz spēcīgu tehniku tā tituls tika zaudēts. Tā viņš zaudēja Hakinenam, tā viņš zaudēja Alonso. Vienīgi Kimi tā arī nespēja pieveikt Šūmi.
Šķiet, ka lai kādā situācijā iekultos Fettels, F1 dievi viņam palīdz kaut kā izķepuroties.
gribētos ko konkrētāk dzirdēt, tā ‘trausluma’ sakarā – kur/kad/kādā_veidā..(?)
Atceros, ka arī tajos laikos, kad savus trešos titulus izcīnīja Pikē, Prosts, Senna, gaisā virmoja jautājums, vai kādam jebkad izdosies pārspēt Fanhio 5 titulu rekordu. Un tradicionālā atbilde bija gandrīz 100% noliegums, kas tika pamatots ar krietni lielāko konkurenci. Tagad – 20 gadus vēlāk – milzīgas dominanču sērijas kā Šūmaheram vai Fetelam nav nekas pārsteidzošs. Fanhio rekords sen kā kritis un jau tiek filozofēts par Šūmahera sasniegumu pārsišanu. Tāpēc loģiski parādās jautājums – kā tad tā? Un atbildi manuprāt slēpj paradokss, kas rodas, cenšoties padarīt spēku samērus pēc iespējas līdzvērtīgākus. ‘Visatļautības gados’ 60., 70., 80-tajos neviens nevarēja noturēt tehnisko pārsvaru ilgāk par pāris sezonām. Pārējie visu tūlīt nokopēja, uzlaboja vai vispār izdomāja kaut ko vēl krutāku, un čempioni mainījās gadu no gada. Tajās 3 desmitgadēs ir tikai 1 (!) gadījums, kad kādam izdevās iegūt titulu divus gadus pēc kārtas. Taču tagad, kad pieļaujamo inovāciju ‘koridors’ ir nenormāli šaurs, pietiek vienai komandai ar labu konstruktoru un budžetu izdarīt minimālu atrāvienu, lai pārējie neko nevarētu padarīt gadiem. Kāds jau teiks, ka Red Bull pārsvars šajās 3 sezonās nemaz nebija tik nomācošs. Jā, jo tehnisko noteikumu izstrādātāji viņus nemitīgi centās bremzēt. Tomēr viņi ir solīti priekšā un skaitliski izcīna vairāk uzvaru nekā pārējie. Un šo nelielo pārsvaru vai uzvaras kombināciju pie pašreizējiem striktajiem noteikumiem ir nenormāli grūti pārspēt.
Rezultātā, ja kāds augstākā līmeņa pilots savas karjeras laikā trāpa vismaz uz pāris šadiem vienas komandas dominaces periodiem, tad nebūs ne mazākais brīnums, ka viņš kopumā tiek pie 6, 7 vai 8 tituliem un izcīna 80 vai 100 GP uzvaras.
man ir gluzhi vienalga kuram no aarieshu pilotiem piederees absoluutie rekordi. vinji abi ir mani favoriiti.
galvenais lai Fetels neljauj uzvareet Primadonnai. neviens cits pilots nekad taa nav riebies kaa shitas spaanju chiikstulis.
diezgan vienkārši – kamēr Vettels ir ar RB kur IR ŅŪIJS, Horners un Wēbers, tikmer viņš VAR pārspēt visus rekordus. ja kāds no tiem ingridientiem iztrūkst, tad situācija var mainīties jo Ņūijs ir IZCILS konstruktors, Horners ir IZCILS komandu boss – Arden + RB un Wēbers ir IZCILS pilots tehnikas un setapu ziņā- basically precīzi un ātri. turklāt WEB DZEN VET uz augstāku līmeni kā – es domāju – jebkurš cits no esošajiem komandau biediem ir spējīgs
Man nav ko piebilst Pro komentāram. Uzreiz ieliku +
un Arnim ljoti ljoti liels pluss par ziemas peldeeshanu!
es pac no riita eju aukstaa dushaa. zinu ka Tava nodarbe ir veel tonizeejoshaaka. 🙂
😀 labs! 25 miinusi.
interesanti cik no tiem Rihardiine saslapinaaja?
ko nelabu sapīpējies esi vai ? LŪDZU nesāc šīnī zolīdajā blogā nest to Delfu sviestu. Publicē normālus komentus – jo mēs zinām ka Tu, ja gribi, tad VARI arī ĻOTI sakarīgus viedokļus izpaust, UN VISS BŪS KĀRTĪBĀ ! Par mīnusiem nebūs jāstresso, piem es šat tad arī + Tev lieku. neņem ļaunā šo piezīmi, pro!
na jaa. laikam jau ir kaa Tu saki. prieksh tam ir Delfi lai ampeleetos 🙂
p.s. es piipeeju tikai labu mantu.
prozit Aecani, lai Tev viss labi ir!
šis tā – vāciešū tēmai http://www.youtube.com/watch?v=ykHC7LOGsg0