Ar iespaidīgu avāriju pēdējā līkumā cīņā par uzvaru beidzās pirmā elektrisko formulu sacīkste autosporta vēsturē. Teju vai katram autosporta fanam ir savs viedoklis par to, ko redzējām sestdien Pekinas ielās. Kas tad īsti ir Formula E – revolūcija autosportā vai tomēr kārtējais čempionāts, kam dažu gadu laikā lemta aizmirstība?

Visas mašīnas veidojusi Spark Racing Technology, visas mašīnas aprīkotas ar identiskām Dallara šasijām, McLaren motoriem, Williams bateriju sistēmu, Hewland pārnesumu kārbu, Michelin riepām. Pat ar neapbruņotu aci bija viegli redzēt, ka mašīnas, kas sacīkstes laikā spēj attīstīt vien 150 zirgaspēku jaudu, nerada iespaidu, ka notikusi revolūcija autosporta pasaulē. Atšķirībā no lielākās daļas formulu čempionātiem, ir ievērojami samazināta komandas ietekme, kas praktiski atbild tikai par regulējumiem un stratēģiju, liekot uzsvaru uz labākā braucēja noskaidrošanu.

Šeit rodas nākamā problēma. Braucēju sastāvs ir ļoti vājš. No 20 braucējiem, kas piedalījās Pekinas ePrix izcīņā 13 braucēji savulaik ir izmēģinājuši spēkus Formula 1 čempionātā, bet lielākajai daļai tas beidzies ar cīņām par pēdējām vietām un ļoti īsu karjeru. Vienīgie, kas spējuši sevi pierādīt kā stabilas autosporta vērtības ir Jarno Trulli un Niks Heidfelds. Diez vai kāds šaubījās, ka daiļā dzimuma pārstāves Katerina Lege un Mišela Cerutti nespēs izrādīt lielu konkurenci. No braucējiem, kas izcīnija pirmās sešas vietas pieci ir braukuši F1 čempionātā, taču neviens no viņiem nekad pat nebija tuvu punktu izcīnīšanai.

Čempionāta organizētāji ir paveikuši lielisku darbu, lai to tiešsaitē varētu vērot jebkurā pasaules malā, kā arī lielā daļā valstu čempionāts redzams TV ekrānos, tomēr piedāvātā informācija pagaidām ir ļoti nesakārtota un kļūdaina. Bieži vien redzējām pilnīgi aplamus atlikušās baterijas rādītājus, braucēju pozīcijas, atstatumi, kā arī apļu laiki līdz skatītājiem nonāca samērā reti, kā arī par ātrākā apļa laika īpašnieku, neraugoties uz to, ka par to tiek piešķirti 2 punkti, nācās uzzināt vien no komentētāju sniegtās informācijas. Par to, kurā brīdi di Grassi, Lege un/vai Senna izmantoja fanboost sniegtās iespējas, tā arī neuzzinājām.

Ja mašīnu skaņa vēl varētu būt gaumes jautājums, tad pie boksu apmeklējumu minimālā laika skatītājiem vēl ir jāpierod. Cilvēkam, kas neseko līdzi šim čempionātam, ir grūti saprast kā ir iespejams saņemt sodu par pārāk ātri veiktu pitstopu. Kamēr Formula 1 čempionāts cīnās ar sodu skaita samazināšanu, Formula E čempionātā jau pirmajā posmā redzējām vairākus braucējus saņemam sodus gan pirms, gan pēc sacīkstēm, kā arī lielu daļu sacīkstes laikā. Šķiet, vissāpīgākais no visiem šiem sodiem tika piemērots Danielam Abtam par pārsniegtu baterijas izmantošanas robežu, kas atņēma braucējam 14 punktus, nobīdot Abtu no trešās uz desmito vietu. Jāpiebilst, ka līdzīgu sodu saņēma Algersuari un Lege. Oficiālu paziņojumu uz TV ekrāna tā arī neieraudzījām…

Plašas diskusijas fanu vidū izraisījis arī čempionāta kalendārs. Kā gan mēs varam runāt par Formula E kā par nopietnu, konkurētspējīgu čempionātu, ja starp sezonas pirmajām divām sacīkstēm ir vairāk kā 2 mēnešu pauze? Čempionāts sastāv no 10 sacīkstēm nedaudz vairāk kā 9 mēnešu garumā, turklāt joprojām nav zināms, kur notiks čempionāta 5. posms 14. februārī.

Kas tad var izglābt čempionātu no tāda likteņa, kāds piemeklēja, piemēram, A1GP un Superleague Formula čempionātus? Oriģinalitāte un reklāma. Šķiet grūti iedomāties sacīksti, kas varētu piesaistīt skatītājus labāk, kā tā, ko redzējām Pekinas ielās sestdien. Cīņa par uzvaru, avārijas un apdzīšanas vienmēr piesaistījušas skatītāju uzmanību, turklāt čempionātam, kas rūpējas par fanu bāzi ne tikai vienā kontinentā, bet gan visas pasaules ietvaros, šāds iesākums sola panākumus nākotnē.

Nav nekāds noslēpums, ka tieši elektrība tiek uzskatīta par potenciālāko benzīna aizstājēju, un, visticamāk, pēc kāda laika arī F1, IndyCar, DTM, WRC un WEC pāries uz elektriskajām mašīnām, taču, kamēr tas nav noticis, Formula E sevi var piesaistīt ar tādiem apgalvojumiem kā “Šī ir nākotne!”. Kamēr tas nav noticis, Formula E aizpilda nišu lieliski. Taču kas notiks, kad F1 pāries uz elektriskajām mašīnām? Vai tas būs Formula E beigu sākums? Iespējams, bet diez vai tas notiks tuvāko 10 gadu laikā. Līdz tam Formula E čempionātam ir iespējams novērst nepilnības un rast jaunas idejas, kā piesaistīt fanu uzmanību, tomēr diez vai tai jebkad izdosies konkurēt ar Formula 1 Eirāzijā un ar IndyCar Ziemeļamerikā. Vai tas nozīmē, ka čempionātam labāk būtu koncentrēties kādā konkrētā reģionā, piemēram Dienvidamerikā? Izsaki savas domas komentāros!

Citus šī autora rakstus lasi šeit.