Ceļš līdz F1 ir ļoti sarežģīts, it īpaši, ja nāc no kādas mazas valstiņas bez lielām tradīcijām. Taisnības labad gan jāteic, ka mūsu ziemeļu kaimiņi vienmēr bijuši solīti priekšā Latvijai un Lietuvai, prezentējot Eiropas skatuvei tādus formulu braucējus kā Asmers, Pentus, Korjus… Drīzumā, cerams, igauņu fanu uzmanību pievērsīs 18 gadus vecais Martins Rumps, kurš šobrīd startē Formula Renault 2.0 Series (pēc spēka otrās sērijas aiz FR 3.5 Series). Piedāvājam nelielu sarunu ar Martinu par karjeras attīstību līdz šim, kā arī iespējām nākotnē.
Kas tevi iedvesmoja kļūt par sacīkšu braucēju, un kuram cilvēkam bija vislielākā ietekme uz tavu karjeras attīstību?
Mans tēvs bija superbaiku braucējs, tādēļ sacīkstes man bija asinīs. Patika skatīties arī F1 un WRC sacensības. Kad biju 7 gadus vecs, mēs sākām apmeklēt kartinga centrus prieka pēc, taču es biju gana ātrs un pietiekami strauji progresēju, tādēļ man atļāva piedalīties sacensībās. Pēc neilga laiciņa jau pirmajā sezonā 2006. gadā man bija izdevies kļūt par Igaunijas mikroklases čempionu.
Pastāsti par savu ceļu līdz Formula Renault 2.0 Series. Kā tev tas izdevās?
Es uzvarēju Rotax Grand Finals junioru kategorijā 2010. gadā, nākamajā sezonā piedalījos KF3 kartingu čempionātā. Tai pat gadā man tika dota iespēja izmēģināt Formula Renault 2.0 mašīnu. Es aizvadīju testus 2011. gadā Koiranen komandas sastāvā. Diemžēl dažādu sarežģījumu dēļ dalība 2.0 sērījas čempionātā 2012. gadā izpalika, tādēļ es trenējos, startēdams KZ2 kartinga sacensībās Baltijas valstīs. Pērn parādījās lieliska izdevība startēt Formula Renault 1.6 Series, kur izmaksas ir salīdzinoši zemas, NEC un Skandināvijas čempionātos. Abās sērijās izdevās izcīnīt 2. vietu, kas deva iespēju piedalīties Eurocup 2.0 jauno braucēju testos Fortec komandas sastāvā Barselonā. Es uzrādīju pietiekami apmierinošus rezultātus, kas ļāva parakstīt līgumu uz šo sezonu.
Diemžēl šosezon rezultāti nav pārāk labi. Kur varētu būt meklējamas problēmas? Vai vaina ir mašīnā? Tavs komandas biedrs Džeks Eitkens uzvarēja pēdējo sacīksti.
Mēs riskējām uzreiz pārlecot no 1.6 uz 2.0 sērijām, izlaižot vienu soli – 2.0 NEC vai ALPS sērijas. Sacensības ar pieredzējušākiem braucējiem, kas čempionātā pavadījuši divus, trīs, vai pat četrus gadus, izrādījās daudz grūtāka, kā bijām iedomājušies sezonas sākumā. Konkurence, adaptēšanās pie mašīnas specifikācijām, nepietiekamas testu iespējas varētu būt galvenie traucēkļi, kas padara cīņu par augstām vietām ļoti sarežģītu. Neraugoties uz to ļoti daudz kas ir izdarīts, un veikti ļoti daudz uzlabojumi. Esmu daudz apmierinātāks ar Fortec mašīnas regulējumiem kā sezonas sākumā. Ja viss izdosies kā plānots, varam pacīnīties par pjedestāliem pēdējās četrās sezonas sacīkstēs.
Kā jau minēji, šogad brauc Fortec Motorsport komandas sastāvā. Šīs komandas sastāvā tavam tautietim Stenam Pentusam izdevās izcīnīt uzvaras 2 sacīkstēs 3.5 Series čempionātā. Vai esi saņēmis kādu padomu no viņa?
Starpsezonu testos un sezonas sākumā Stens bija mans treneris, palīdzot sagatavoties čempionātam. Diemžēl viņa pakalpojumi bija diezgan dārgi, tādēļ sadarbīibu beidzām, un tagad gatavojos patstāvīgi.
Daudziem braucējiem šai karjeras posmā ir lielas problēmas ar finansiālo līdzekļu piesaisti un sponsoru meklējumiem. Kāda ir tava situācija? Vai esi saskāries ar nopietnām problēmām?
Tā, protams, ir ļoti sarežģīta un grūti risināma problēma. Mums kautkā ir izdevies atrast sponsorus šai sezonai, lai gan nācās izlaist Mudžello sacīksti ALPS čempionātā. Par nākamo sezonu skaidrības vēl nav.
Vai, tavuprāt, tuvāko 10 gadu laikā ir iespējams F1 čempionātā ieraudzīt kādu Baltijas valstu pārstāvi? Vienīgais, kurš līdz šim ir bijis tiešām tuvu, ir Asmers.
Tas ir iespējams, taču tas būtu ļoti sarežģīti. Iekļūšana kādas komandas junioru programmā varētu būt reālākā iespēja.
Ko tu varētu pastāstīt par 2.0 Series čempionāta līderi Niku de Vrīsu? Vai viņš ir F1 nākotnes zvaigzne?
Viņš ir lielisks jauno braucēju programmas piemērs McLaren rindās. Šobrīd es nedomāju, ka viņš kļūs par vienu no labākajiem F1 braucējiem, viņam vienkārši ir liela pieredze šai čempionātā. Jebkurā gadījumā, viņš ir ļoti labs braucējs ar labu finansiālo situāciju, kā arī komerciālu atbalstu, tā ka viss ir iespējams.
Kādi ir tavi mērķi nākamajai sezonai?
Mums vēl jāizlemj,kas varētu būt man piemērotākais, tad jātiekas ar sponsoriem un jāizlemj, kas vispār ir iespējams. Ja turpināšu startēt Eurocup sērijās otro sezonu, tad, ņemot vērā šī gada pieredzi, es neredzu iemeslu, kādēļ, lai es nekļūutu par vienu no čempionāta vadošajiem braucējiem.
Un karjerai kopumā?
Man šobrīd ir 18 gadu, un šis ir tikai otrais gads ar sacīkšu mašīnām, tādēļ to, kādu kursu uzņems mana karjera, ir grūti prognozēt. Neizslēdzu iespēju tikt F1, taču, protams, jāraugās arī uz iespējamajiem piedāvājumiem no citiem augstākā līmeņa čempionātiem, kā WEC, GT1, DTM un tamlīdzīgiem.
Jā, Igaunija ir maza valstiņa, taču par viņiem nekādi nevar teikt, ka “bez lielām tradīcijām”. Padomju Savienībā Igaunija bija visu formulu klašu meka, un es pat atļaušos apgalvot, ka viņi bija vadošā nācija visā Austrumu blokā. Piemēram, mēs latvieši mēdzam uzskatīt, ka mums ir spēcīgas bobsleja tradīcijas. Taisnība, lai gan bobsleju šeit sāka attīstīt tikai 80-to gadu sākumā. Turpretī igauņi savas “Estonia” sāka būvēt jau 50-to gadu beigās.
Diemžēl mūsdienās uz tradīcijām autosportā neviens neskatās un 1.formulas saulītē ir izredzes pagozēties tikai tiem, kuri nāk no izteikti naudīgas valsts, lielas valsts (ar milzīgu reklāmas auditoriju) vai ģimenes, kurai ir labi sakari F1 aprindās (visādi rosbergi un verstapeni ir pēdējie piemēri).
Tā kā, protams, jānovēl estipoisim visu to labāko, taču Baltijas valstu gadījumā tas prasītu novirzīt 2% IKP ne tikai NATO katlā, bet arī Eklstona kontā… 😀
Tieši tā, tikt F-1 tādam igaunim praktiski nereāli. Bet “Indycar” tas būtu reālāk, kandidātu atlase tur ir dabīgāka (piķi arī vajag, protams), atceros, ka ChampCar sērijā startēja T.Kāsemets, viņš par piedalījās sacīkstē Road America trasē tad, kad traki avarēja K.Legge (laikam 2006.gadā). Viņš tika vistālāk no Baltijas valstu autosportistiem formulās.