Šī gada rudenī zaļā gaisma tiks dota jaunam autosporta čempionātam – Roborace. Galvenā atšķirība no ierastajām formulu sacīkstēm būs tāda, ka mašīnas brauks un sacentīsies, pateicoties katras komandas izstrādātai speciālai programmai, līdz ar to mašīnās nemaz neatradīsies cilvēks. Par to, vai šāds risinājums ir traka ideja, kas pazudīs tikpat ātri kā parādījās, vai revolūcija un ieskats autosporta nākotnē var diskutēt ilgi, tomēr šoreiz pievērsīsim uzmanību kam citam – Roborace darbībai mūsdienu nozīmīgākajā skatītāju piesaistes jomā – sociālajos tīklos.

Tā kā jaunais čempionāts tiek pozicionēts kā atbalsta sacīkstes Formula E čempionātam, tad būtu vērts salīdzināt interesi par abiem čempionātiem. Lai gan ierasti interese par atbalsta sērijām ir krietni daudz mazāka par galveno čempionātu, saprotams, ka Roborace ar savu unikālo pieeju var piesaistīt jaunu un atšķirīgu auditoriju.

Tomēr rodas viens jautājums – cik lielu? Vai tas ir normāli, ka čempionātam, par kuru vēl nav zināms ne kalendārs, ne dalībnieku saraksts, ne noteikumi ir vismaz četrreiz vairāk sekotāju kā Formula E? Šāds skats vērojams gan Twitter, gan Facebook, gan Instagram, kamēr abonentu skaits Youtube kanālam ir salīdzinoši niecīgs (divreiz lielāks kā Indy Lights, kamēr Facebook ‘patīk’ un Twitter sekotāju skaits ir aptuveni 40 reizes lielāks).

Var jau teikt, ka tas tādēļ, ka šobrīd tur atrodams tikai viens video, bet tai pašā laikā arī pārējos iepriekš minētajos saitos publicētais informācijas apjoms nav pārlieku liels un Formula E sniedz lielisku informācijas izklāstu savos sociālajos tīklos. Reālākais izskaidrojums šādām anomālijām ir sekotāju pirkšana.

Soc_tikli

Lai gan iegūt precīzus pierādījumus tam ir tikpat kā neiespējami, tomēr ir vairāki faktori, kas uz to norāda. Izšķirstot pēdējo sekotāju lapu Roborace Twitter lapai, ir viegli redzams, ka sekotāju skaitā ir salīdzinoši ļoti daudz konti bez bildes ar ļoti zemu aktivitāti un sekotāju skaitu, turklāt kopš 2. jūlija sekotāju skaits katru dienu pieaudzis par precīzi 4339, kamēr Facebook lapai, neraugoties uz to, ka cilvēki par Roborace runā 8 reizes mazāk nekā Formula E, lapas ‘patīk’ skaits ir vairāk kā 3 reizes lielāks. Instagram portālā lieliski redzama arī bilžu ‘patīk’ pirkšana, jo starp divām pēdējām bildēm ‘laikotāju’ skaits atšķiras 100 reizes un situācija, ka no nepilna pusmiljona sekotāju bilde patīk mazāk nekā simts lietotājiem ir, maigi izsakoties, aizdomīga, ja salīdzina ar Formula E kontu, kam ar 8 reizes mazāk sekotājiem bildes ‘patīk’ pārsvarā 500 – 3000 lietotājiem.

Lai gan sekotāju pirkšana no juridiskā skatu punkta nav nelegāla darbība, tomēr tā ir klaja skatītāju maldināšana. Šie bezpersoniskie konti, iespējams, nav pilnīgi bezvērtīgi, jo cilvēkiem ir tendence aktīvāk sekot lapām, kurām jau tā ir lielāks sekotāju pulks, turklāt pat tik pamatīga sekotāju pirkšana, spriežot pēc populārāko pārdevēju piedāvātajiem cenrāžiem, diez vai izmaksā daudz vairāk kā 10’000 USD.

Tomēr iegūstot jaunus atbalstītājus ar Roborace izvēlētājām metodēm, viņi riskē zaudēt ko citu – skatītāju cieņu un ticību, ko atgūt ir ļoti sarežģīti. Nereti lasīts par dažādiem apšaubāmiem finanšu darījumiem F1 čempionātā un Bernija Eklstouna netīrajiem līgumiem, tomēr, ja čempionāts nav pat spējīgs būt atklāts par savu līdzjutēju skaitu, tad kā mēs varam ticēt, ka darbības un darījumi aizskatuvē ir godīgi un uzticami? Krāpniecība ilgtermiņā nekad nav strādājusi un, ja Roborace spēs atzīt savas kļūdas un radīt uz godīgiem pamatiem veidotu fanu bāzi, mūs gaida viens no zīmīgākajiem brīžiem autosporta vēsturē.

11 KOMENTĀRI

  1. …tīrs vairs nav un nebūs nekas uz šīs pasaules…tas jau sen vairāk kā skaidrs….tas vienkārši ir ikdiena… bet šādi čempionāti ir neizbēgama nākotne – lai cik viegli vai grūti tiem sākumā klātos…. ar ļoti lielu interesi būs pavērot šāda veida pasākumus – pirmsākumi nākotnei….

  2. …salīdzinājums protams atbilst Vermina pakāpei un līmenim 😀 …
    katrā ziņā čempionāts bez pilotiem vismaz būtu tīrs konstruktoru čempionāts, bez pilotu faktora….mazliet muļķigi šķiet tas, ka F1 vairāk gan tiek izcelts pilotu kopvērtējums un pilotu cīņas..protams tur ir vairāk intrigas , tas saprotams – un tomēr motoru augstākās klases sporta pamatprincips ir konstruktori un tehniskā attīstība..piloti – tā tikai odziņa uz tortes manā skatījumā, tāpēc pilotu čempionāts nekad man nav tā nopietni interesējis un bijis pirmajā vietā..jā , ir kam pasekot, bet nu – tas tikai papildus…. beidzot būtu arī kāda daudzveidība – tīrs konstruktoru čempionāts…

    • Kādu konstruktoru čempionāts tas būs? Autokonstruktoru? Nesmīdini tautu 😀 Autokonstruktoriem tur būs pēdējā loma, tas būs robototehnikas konstruktoru un programmeru čempionāts 😀 Un tam jau nu nekāda sakara ar auosportu jau nu vairs nebūs 😀

  3. ..tieši tā – tas būs tāds tehniskās industrijas čempionāts, kādu šis paveida pārstāvēs… jeb – robototehnikas konstruktoru un programmeru čempionāts….tehnika kā tāda tālākā nākotnē ies elektronikas un programmatūru ceļu – neizbēgami…a pagaidām atsauksmes būs visdažādākās…. paiet desmitiem gadu , kamēr cilvēces vērtības nomainās….kamēr to izpratīs , sapratīs un pieņems – paies ilgs jo ilgs laiks….

  4. ….p.s. sakars ar autosportu tam būs vienmēr…. jeb Tavā skatījumā autosports skaitās tikai tad, kad tehnikai klāt nāk arī cilvēks….? …manā skatījumā cilvēks (pilots) ir tikai viens no komponentiem rezultāta sasniegšanā…tāpat kā dzinējs , dažādi tehniskie komponenti….. cilvēks ir tikai viens no komponentiem, kurš pilda savas funkcijas….