Luisa Hamiltona un Sebastiana Fetela titula cīņa strauji tuvojas atrisinājumam – pēc vasaras pārtraukuma “Ferrari” braucējs nav spējis izrādīt nopietnu pretestību, turklāt nu sezona sasniegusi to stadiju, kad viss vairs nav atkarīgs tikai no paša “Ferrari” braucēja. Šoreiz gaidāms, ka posma norisi nopietni ietekmēs nokrišņi. Vai tie pavērs izdevību Fetelam?

Lai gan trasi projektējis Hermans Tilke, kura ražojumi ne vienmēr iemantojuši skatītāju atzinību, ‘Circuit of the Americas’ gluži pretēji ļoti ātri atradis īpašu vietu gan līdzjutēju, gan braucēju sirdīs. Trase ir ļoti plata, līdz ar to sportistiem ir lieliska iespēja aizvadīt cīņu pat vairāku pagriezienu garumā.

Ļoti īpatnējs ir trases pirmā sektora sākums. Starta finiša taisne ved kalnā, sniedzot braucējiem lielāku piespiedējspēku un iespēju bremzēt ļoti vēlu pirms asa kreisā pagrieziena. Līkuma spicē reljefs izmainās un turpinājumā trase ved lejup no kalna. Tas nozīmē, ka jārēķinās ar ievērojamu piespiedējspēka kritumu, dodoties vairāku ātro līkumu kompleksā, kas pēc konfigurācijas atgādina leģendāros Siverstounas “Maggots-Becketts”.

Seko taisne pirms 11. pagrieziena, kur iespējams veikt apdzīšanas manevru, kā arī vēl viena garāka taisne. Ar DRS palīdzību lielākajai daļai pozīciju maiņu vajadzētu notikt tieši šeit. Trases noslēdzošais sektors satur virkni ļoti lēnu līkumu, līdz ar to trase lieliski pārbauda katra braucēja daudzpusību, kā arī inženieru spēju atrast pareizos kompromisus vietā, kas satur vairāk lēnos pagriezienus kā Hungarorings un vairāk ātros kā Spa.

Grafiks: FIA

Ierastie stereotipi par Teksasai un dienvidniekiem allaž raksturīgo silto un saulaino laiku šoreiz būs jāaizmirst. Gaisa temperatūra visas nedēļas nogales garumā turēsies mazliet zem +20 grādiem, turklāt piektdien un sestdien gaidāms spēcīgs lietus. Līdzīga situācija bija vērojama pirms 3 gadiem, kad negaiss izjauca treniņbraucienu norisi, bet sacīkšu starta pozīciju noskaidrošana tika veikta ar tikai divu kvalifikācijas sesiju palīdzību.

Ostinā esošās trases asfalts nav īpaši abrazīvs. “Pirelli” tāpat kā pērn uz šo posmu atveduši mīkstā, supermīkstā un ultramīkstā sastāva riepas. Jāņem vērā, ka sastāvi šogad kļuvuši soli mīkstāki, tādēļ domājams, ka sacīkstēs dominēs viena pitstopa stratēģija, taču labās apdzīšanas iespējas var ļaut vairākiem braucējiem izvēlēties alternatīvas stratēģijas konkurentu pieveikšanai.

Grafiks: Pirelli

No faktu vācelītes: Kopš 2008. gada Formula 1 čempionātā vērojama īpatnēja sakritību virkne – pāra gados (2008, 2010, 2012, 2014, 2016) titula ieguvējs tiek noskaidrots sezonas pēdējā posmā, bet nepāra gados (2009, 2011, 2013, 2015, 2017) līdz sezonas pēdējam posmam kopvērtējuma līderis jau nodrošinājis, ka neviens viņu vairs nevarēs panākt. Lai šo sēriju nepārtrauktu, Fetelam ASV, Meksikā un Brazīlijā jāsamazina Hamiltona pārsvars no 67 līdz 24 punktiem.

Runājot par sacensību favorītiem, tālu nav jāmeklē – Luiss Hamiltons pēdējos posmos bijis neapturams, izcīnot 6 uzvaras 7 posmos, turklāt tieši Ostinā viņam allaž klājies ļoti sekmīgi – pērn sacīkšu sākumā pieveikts Sebastians Fetels un izcīnīta piektā uzvara šai trasē. Arī lietainie apstākļi parasti devuši priekšrocības Hamiltonam. Jāatceras gan, ka šis ir tikai viens posms un Hamiltonam pārdroši manevri arvien biežāk būs jāaizstāj ar pārdomātu un stabilu punktu krāšanu, it īpaši, cīnoties ar abiem “Ferrari” braucējiem, ar kuriem šogad jau ir piedzīvotas sadursmes.

Pretēji vasarā pieredzētajam, “Ferrari” zaudē punktus ne tikai pašu braucēju un komandas stratēģu kļūdu dēļ, bet arī tīrā ātrumā. Spriedzes apstākļos Fetels vairākkārt pieļāvis muļķīgas kļūdas (kaut vai pēdējā posmā Japānā). Tās var sagādāt problēmas arī šoreiz, jo vācietis dosies pēc maksimuma – Hamiltona uzvara un Fetela 3. vieta jau Amerikā “Mercedes” braucējam nodrošinātu titulu. Sezonas otrajā pusē mazliet ēnā palikusi “Red Bull” komanda, tomēr tās braucēji pieveica “Ferrari” konkurentus pēdējā posmā un būs nopietni pretendenti uz vismaz vienu goda pjedestāla pakāpienu arī šoreiz.

Pirms Formula 1 sacensību rīkošanas Ostainas trases īpašniekiem bija jātiek galā ar spēcīgā lietus radītajiem plūdiem

Īpaši spraiga cīņa šobrīd valda par septīto vietu. To šobrīd ar vienādu punktu skaitu dala Serhio Peress, Kevins Magnusens un Niko Hulkenbergs, bet trijotnei uz papēžiem min Fernando Alonso un Estebans Okons. Tā kā trase nav anomāla (kā lēnā un līkumotā Monako vai taisnēm bagātā Monca), tad diez vai redzēsim strauju konkurences kāpumu vai kritumu kādas komandas izpildījumā.

“McLaren” un “Renault” pēdējos posmos arvien retāk spēj noturēt sezonas sākumā uzņemto tempu, tādēļ gaidāms, ka punktus savā starpā varētu sadalīt “Haas”, “Racing Point” un “Sauber” braucēji, tomēr joprojām melnā zirdziņa lomā ir “Toro Rosso” – jaunie dzinēja uzlabojumi Japānā palīdzēja aizvadīt spožu kvalifikāciju, tomēr sacīkstēs ne Brendonam Hārtlijam, ne Pjēram Gazlī pie punktiem neizdevās tikt, turklāt pirmajam vēl jātiek ar papildus spriedzi – līgums uz nākamo gadu vēl nav noslēgts.

Prognozes: Šosezon uzsākam nelielu prognožu eksperimentu: Formula 1 pamanāmākais līdzjutējs Latvijā Valdis Valters izteiks savu TOP3 prognozi uz gaidāmo posmu, kuru pēc sacīkstēm salīdzināsim ar F1.LV redaktora Alda Putniņa TOP3 prognozi uz konkrēto posmu. Noteikumi punktu skaitīšanā ļoti vienkārši – par precīzi uzminētu vietu 3 punkti, par vienas vietas nobīdi (4.vieta netiek ņemta vērā) – 1 punkts. Izsaki savu prognozi raksta komentāros, vai sociālajos tīklos Facebook un Twitter.

Sacensības tiešraidē Latvijas teritorijā būs iespējams vērot “RTL” kanālā, bet nākamnedēļ “Best4Sport TV” kanāls piedāvās iespēju ielūkoties sacensību apskatā. Šajās brīvdienās pastāv iespēja kronēt vēl vienu pasaules čempionu – MotoGP sacīkstēs Motegi Markam Markesam jāspēj finišēt priekšā Andrea Doviciozo, lai tiktu pie sava piektā titula vadošajā klasē. Tikmēr Kanzasā tiks atsijāti četri NASCAR titula pretendenti un cīņu turpinās astoņi labākie braucēji. Nedēļas svarīgākajām motorsporta aktualitātēm seko “Motoru Sporta 5minūtē“.

Piektdiena, 19. oktobris

18:00 Pirmie treniņbraucieni
22:00 Otrie treniņbraucieni

Sestdiena, 20. oktobris

21:00 Trešie treniņbraucieni

Svētdiena, 21. oktobris

00:00 Kvalifikācija
21:10 Amerikas Grand Prix starts

Grafiks: Pirelli