Šonedēļ kļuva zināms, ka “McLaren” Formula 1 komandu šajā sezonā atbalstīs tabakas ražošanas uzņēmums “British American Tobacco”. Kopš kuriem laikiem cigarešu reklāmas ir atļautas? Tās nav, tomēr pieredzējušākās F1 komandas allaž atradīs veidus, kā interpretēt noteikumus savā labā.

Pat tad, ja ar cigaretēm esat uz ‘Jūs’, nosaukums “British American Tobacco”, iespējams, izklausīsies dzirdēts, jo šis nav kompānijas pirmais uznāciens uz F1 skatuves – 1998. gadā tā nopirka “Tyrell” vienību un pārsauca par “British American Racing” jeb “BAR”. Plāni bija tik grandiozi, ka pat karjeras pīķī esošā Žaka Vilnēva piesaiste neapturēja pesimistus no smīkņāšanas par “BAR” uzceltajām gaisa pilīm.

Cerētās virsotnes palika nesasniegtas, tomēr kaitīgā ieraduma popularizēšanā “BAR” bija tikai neliels mozaīkas gabaliņš. Cigarešu reklāmu ziedu laikos “Ferrari” un “Marlboro” saderēja kā cimds ar roku. Uzreiz aiz viņiem uz starta nostājās “West” atbalstītā “McLaren”, ar lielu “Mild Seven” uzrakstu rotātās “Benetton”, un kā lai neaizmirst koši dzeltenās “Jordan” ar saviem ilggadējiem sadarbības partneriem “Benson & Hedges”.

21. gadsimta sākumā ASV vien smēķētāji gadā savai atkarībai iztērēja vidēji 300 USD jeb aptuveni 50 USD no cilvēka, neatkarīgi no vecuma, dzimuma un tā vai smēķē. Veselības organizāciju centieni ierobežot sekmīgi tika sākti īstenot jau 20. gadsimta otrajā pusē, tomēr F1 čempionātā bija viena liela aizķeršanās Bernija Eklstona personā. Darījumu ģēnijs lieliski saprata, cik ļoti komandas paļaujas uz šīs sfēras sponsoriem, tādēļ aizliegumu ieviešana tika aizkavēta, cik vien ilgi iespējams.

Arī tam gan pienāca gals. Tomēr pat ‘aizlieguma’ laikos komandas atrada veidu, kā apiet šos noteikumus. Tā, piemēram, “Benson & Hedges” logotipam tika ‘nokasīti’ pāris simboli un piepeši uz Edija Džordana mašīnām varēja ieraudzīt motivējošu saukli “Be on edge” (vēlāk arī “Bitten Heroes” un “Buzzin’ Hornets”). Tikmēr “Ferrari” pat necentās slēpt savu sadarbību ar “Marlboro”. Uzņēmumam raksturīgais krāsojums allaž bijusi daļa no “Ferrari”, pat ja nosaukums tajā neparādās.

Pērn “Ferrari”, kā arī MotoGP “Ducati” komandas spēkratus rotāja “Mission Winnow” logo, kas savā būtībā ir nekas vairāk kā cigarešu reklāma. Tehniski runājot, “Mission Winnow” ir “Phillip Morris” (mātes uzņēmums “Marlboro”, “Benson & Hedges”, “L&M” u.c.) atbalstīta iniciatīva meklēt inovatīvus risinājumus un tehnoloģijas, lai uzlabotu cilvēku dzīves.

Šādu noteikumu ‘apiešanu’ varētu salīdzināt ar ziemas mēnešiem aktuālajām biatlona sacensībām, kur pasaules kausa izcīņā tiek aktīvi reklamēti alus ražošanas giganta “Erdinger” bezalkoholiskie dzērieni.

“Ferrari” piemēram šogad sekojuši arī viņu mūžsenie konkurenti “McLaren”, kuru ‘smēķēšanas kabīnes’ durvis rotās “BAT” tehnoloģiju un inovāciju rezultātā radītajiem zema riska produktiem ar mērķi ‘padarīt rītdienu labāku visiem nikotīna un tabakas patērētājiem’, ko var tulkot nekā citādi kā ‘atradīsim veidu, kā apiet aizliegumus’.

Sezonas pirmais posms šogad risināsies Austrālijā, tomēr “Ferrari” jau ir jāsāk satraukties. Pagājušajā nedēļā Austrālijas mediji informēja, ka vietējais veselības dienests aktīvi strādā pie mērķa aizliegt “Mission Winnow” reklamēšanu. Iniciatīvas logotips ir pārsteidzoši līdzīgs “Marlboro” logotipam, kas konfliktētu ar aizliegumu TV translācijās reklamēt nikotīnu saturošus produktus. Šobrīd ar Austrālijas Grand Prix organizatoru iesaisti tiek meklēti veidi kā risināt radušos situāciju. Lai kāds būtu gala lēmums, “Phillip Morris International” iegūs to, pēc kā atnāca – uzmanību.

Ja teiksiet, ka labākais veids, kā reklamēt veselīgu dzīvesveidu, ir “Mission Winnow” un tamlīdzīgu ‘parazītkompāniju’ aizliegums, jāatceras, ka tabakas reklāmas aizlieguma likumi patiesībā ievērojami palielināja ražotāju peļņu. Dažādi ar smēķēšanu saistīti rituāli vēstures grāmatās atrodami jau 5000 gadus pirms mūsu ēras. Citiem vārdiem sakot, cilvēki smēķēja, smēķē un vēl ilgi smēķēs, kamēr mārketinga izdevumus bija iespējams ļoti strauji samazināt līdz minimumam.

Formula 1 komandas allaž meklējušas veidus kā ‘pastiept’ noteikumus savā labā. Klaja krāpšanās ir ļoti reta parādība, tomēr noteikumu interpretācija ir ikdiena. Reklamēt projektu, kas cīnās pret nikotīna radītajām sekām, ir ļoti cēli, līdz sāk pētīt, kas lācītim vēderā. Vai Formula 1 atgriezīsies ‘cigarešu ziedu laiki’ un kādēļ tie nenotika vēl ātrāk? Ja tie paši vēzīši tomēr atrāpos, tie būs jau citā kulītē.