Ceļš uz F1

Taizemes karogs Formula 1 čempionātā nav manīts jau vairāk kā sešas dekādes kopš Prinča Biras laikiem, tomēr nu tas atgriezies uz apvāršņa, pateicoties Aleksandram Albonam. Pirms Taizemes motorsporta skolas slavināšanas būtu jāņem vērā, ka Alekss tomēr ir britu ‘produkts’. Londonā dzimušā braucēja tēvs Naidžels pats savulaik sacenties BTCC (britu salonauto čempionātā).

Šis nav stāsts par mazo superzvaigzni, kuru mediji nevarēja sagaidīt pārvēršamies nobriedušā braucējā. Gluži pretēji, savā pirmajā sezonā pēc pārejas no kartingiem Eurocup Formula Renault 2.0 Series Albons 14 braucienos neguva ne punkta, kamēr visu krējumu nosmēla tādi puiši kā Vandūrns, Kvjats, Gazlī, Okons… Tikpat strauji izira arī viņa attiecības ar “Red Bull” tikai pāris mēnešus pēc pievienošanās jauniešu akadēmijai.

Trīs sezonas šai līmenī ļāva Albonam noslīpēt savas prasmes un arvien biežāk cīnīties par vadošajām pozīcijām, tomēr līdz F1 materiālam vēl bija tālu. Par izaugsmes sezonu uzskatāms 2015. gads, kad Albons demonstrēja lielisku stabilitāti Eiropas F3 čempionātā nelielās “Signature” komandas sastāvā.

GP3 čempionāta durvis tika atvērtas ar blīkšķi. Vienojies par startēšanu “ART Grand Prix” rindās, Albons tika pie uzvaras jau pirmajā posmā Barselonā un uzņemto tempu neplānoja mazināt. Lai gan pēdējā posmā neizdevās ‘nozagt’ Šarlam Leklerkam titula godu, tomēr 2. vieta kopvērtējumā bija pietiekams apliecinājums, lai kāptu soli augstāk uz Formula 2.

Kamēr Leklerks pārbrauca pāri arī šai kategorijai, Albonam bieži problēmas sagādāja pat komandas biedra Macušitas pārspēšana. Situāciju vieglāku nepadarīja slēpošanā gūtais pleca savainojums, kā rezultātā Taizemes pārstāvim nācās izlaist Azerbaidžānas posmu. Sezona noslēgta 10. vietā, bet uz 2018. gadu “ART” mašīna iemainīta pret “DAMS”.

Kompensējot iepriekšējo gadu, Albons savu pirmo uzvaru izcīnīja tieši Baku, tomēr pa īstam iemirdzējās sezonas otrajā pusē. 4 uzvaras un 3. vieta kopvērtējumā bija pietiekams apliecinājums, lai pievienotos “DAMS” atbalstītajai “Nissan” Formula E komandai. Albons bija kļuvis par profesionāli, tomēr varēja noskatīties kā viņa cīņu biedri Rasels un Noriss paraksta F1 līgumus.

Daniela Rikjardo lēmums doties uz “Renault” un Pjēra Gazlī paaugstināšana amatā piepeši radīja brīvu vietu “Toro Rosso” vienībā. Sadarbības atjaunošana ar no jauniešu akadēmijas iepriekš atbrīvotiem braucējiem bija kļuvusi par Helmuta Marko ikdienu un visi Formula E plāni pagaisa kā nebijuši. Lēns sākums, straujš progress, taču lielākais pārbaudījums vēl tikai priekšā.

Foto: Getty Images / Red Bull Content Pool