Šīs nedēļas sākumā Londonā risinājās Formula 1 Stratēģiskās grupas sapulce. Lai gan tās galvenais uzdevums bija tikt skaidrībā ar čempionāta veidolu no 2021. gada, atkārtoti izskanēja iniciatīva veikt izmaiņas kvalifikācijas formātā.

Ideja par pāreju no trim uz četrām kvalifikācijas kārtām sākotnēji parādījās jau pērn. Plāns ir saīsināt katru no esošajām trim kārtām, izslēdzot pa četriem braucējiem katrā, pirms vadošie astoņi piloti sadalītu starta pozīcijas izšķirošajā ceturtajā kārtā. Galvenais iemesls šādam solim būtu lielāka iespēja vadošajiem braucējiem ‘aizķerties’ kādā no pirmajām kārtām, nodrošinot pārsteidzošākus un neprognozējamākus rezultātus.

Tā vietā, lai tiktu galā ar apdzīšanu trūkumu, pamatīgo plaisu starp vadošajām komandām un konkurentiem, kā arī sāpīgo naudas sadales jautājumu, tiek izskatīta iespēja mainīt vienu nedēļas nogales elementu, ar ko līdz šim visi bijuši apmierināti.

Lai gan punkti tiek piešķirti tikai svētdien, liels skaits līdzjutēju savus TV ekrānus ieslēdz jau sestdien uz kvalifikācijas braucieniem. Organizatoriem jāspēj atrast robeža starp aizraujošu kvalifikāciju un starta pozīciju noteikšanu, kas garantētu intrigu svētdienai. Eksperimenti ar kvalifikācijas formātiem jau iepriekš nesuši pārsteidzošus rezultātus, it īpaši TV skatītājiem neinteresantos formātos kā, piemēram, viena apļa tukšā trasē veikšana. Esošā trīs sesiju sistēma nodrošina spriedzi skatītājiem vismaz četras reizes stundas laikā – abu pirmo sesiju izskaņā, kā arī divu lidojošo apļu fāzēs Q3 laikā.

Pret tehniskām ķibelēm ar mašīnu nav viegli nodrošināties, tomēr daudz biežāk pie esošā formāta vadošie braucēji tiek atsijāti nepiemērotu riepu izvēlē vai stratēģiskās kļūdās. Iespēja, ka lielā trio braucējs paliks pirmais aiz strīpas (16. vietā) ir lielāka kā 17. vietas iegūšana. Tādēļ četru kārtu sistēma dažkārt varētu, gluži pretēji, izglābt kādu no vadošajiem braucējiem, nevis izslēgt viņu no tālākās cīņas.

Vēl viens elements, kas jāņem vērā ir riepu izvēle. Nonākot līdz trešajai kārtai, cīņu turpinātu 12 braucēji. Ja “Mercedes”, “Red Bull” un “Ferrari” ir gatavi okupēt sešas no astoņām vadošajām pozīcijām, tad interese par abām atlikušajām vietām būs visai zema. Startēšana rindu priekšā konkurentiem ar lietotām riepām ir izdevīga tikai pāris trasēs, kur apdzīšanas iespējas ir ļoti ierobežotas. Praktiski viss otrais ešalons par izdevīgāku uzskatīs iespēju ieņemt devīto pozīciju, līdzīgi kā tas bija ar 2016. gada neveiksmīgo izslēgšanas formātu, no kā organizatori atteicās jau pēc diviem posmiem.

Turpinot sāpīgo riepu jautājumu, “Pirelli” nav gatavi palielināt komplektu skaitu, kas katrai komandai pienākas uz nedēļas nogali, līdz ar to riepu taupīšana būtu vēl izteiktāka kā līdz šim, jo optimālā rezultāta sasniegšanai katrā sesijā parasti tiek izmantots jauns un nelietots komplekts.

Vadošajiem astoņiem braucējiem būs daudz mazāk laika, lai noskaidrotu pole position ieguvēju, jo kvalifikācijas pārraidei TV ekrānos vajadzētu nemainīgi palikt aptuveni stundu garai. Tas nozīmē, ka vismaz garākajās trasēs, ja ne pat visās, komandas var nosliekties par labu tikai vienam mēģinājumam veikt Q3 apli, atšķirībā no līdz šim ierastās sistēmas, kad lidojošais aplis tiek veikts sesijas sākumā, kā arī tās pašā izskaņā.

Citiem vārdiem sākot, šobrīd tiek plānots kā salabot to, kas šobrīd nav salūzis. Šauras trases bez apdzīšanas iespējām, paredzama viena pitstopa stratēģija, tehnikas taupīšana tā vietā, lai veiktu apdzīšanas manevru… Šie ir elementi, kuru virzienā F1 Stratēģiskajai grupai vajadzētu lūkoties.