Šajā nedēļas nogalē autosporta fani Latvijā var izgulēties mazliet labāk kā gaidīts, jo Japānā plosošā taifūna ‘Hagibis’ dēļ notikumi Suzukas trasē sestdienā tika pilnībā atcelti.

Gadu gaitā sacensību nedēļas nogales formāti ir mainījušies. Tā, piemēram, sešas reizes Grand Prix sacīkstes notikušas pirmdienā. Pēdējoreiz 1972. gadā Spānijā, pielāgojoties vietējām brīvdienām. Tikmēr ne tik senā pagātnē 2005. gadā kvalifikācija sastāvēja no diviem apļiem – viens tika veikts sestdienā, bet otrs svētdienā.

Tomēr ierastākā nedēļas nogales programma paredz kvalifikāciju sestdienā un sacīkstes svētdienā. Pie šāda formāta piecas reizes laikapstākļu dēļ kvalifikāciju nācies pārcelt uz svētdienu – 2004. un 2010. gadā Suzukā, 2013. gadā Melburnā, 2015. gadā Ostinā un šonedēļ jau atkal Suzukā. Grūti palaist garām faktu, ka tieši Japāna ir vieta, kur visbiežāk laikapstākļi ietekmē sacīkšu nedēļas nogali.

Laikapstākļus izmainīt nav iespējams, tomēr jāņem vērā, ka jau kopš pirmajām F1 sacensībām Japānā tālajā 1976. gadā, kad spēcīgā lietū par titulu cīkstējās Džeimss Hants un Nikijs Lauda, līdz pat mūsdienām Japānas Grand Prix vienmēr noticis septembra beigās, oktobrī vai pašā novembra sākumā.

Tieši rudens ir taifūnu sezonas laiks Japānā, kamēr pavasarī ietekmīgo salu valsti spēcīgas lietusgāzes piemeklē daudz retāk. Pirms dažiem gadiem čempionāta organizatori tieši šāda iemesla dēļ pārcēla Malaizijas posmu no pavasara uz agru rudeni. Lai gan esam pieraduši Japānā redzēt vienu no sezonas pēdējiem posmiem, ir laiks apdomāt potenciālās izmaiņas. Ja šodien Japānā valdošie apstākļi saglabāsies arī svētdien, sacīkstes nāktos atcelt, radot pamatīgus zaudējumus Formula 1 maciņā.

Viens no šķietami vienkāršākajiem risinājumiem būtu Suzukas un Sakiras trašu samainīšana vietām, jo tuksnešainajā Bahreinā lietus uzskatāma par ļoti retu parādību, turklāt trase nav pārlieku noslogota, lai liegtu iespēju pielāgoties pārmaiņām, kā tas varētu būt, piemēram, Spa vai Barselonā, kur autosporta sacīkstes notiek praktiski katru nedēļas nogali.

Tomēr katram mākonītim ir zelta maliņa un Japānas posmu varēsim uztvert par lielisku izmēģinājumu divu dienu nedēļas nogalei. Starp priekšlikumiem kā uzlabot čempionātu jau ilgāku laiku cirkulē ideja atteikties no piektdienas treniņiem, padarot sestdienu un svētdienu intensīvāku, toties komandu loģistiku, dodoties no posma uz posmu daudz brīvāku un vienkāršāku, kas būs īpaši svarīga nākamsezon, kad kalendārs saturēs 22 posmus.

Pāreju uz divu dienu nedēļas nogali atbalsta Formula 1 braucēju asociācijas vadītājs Romēns Grožāns: “Mēs cīnījāmies otrajos treniņos. Mums bija labi dzinēja regulējumi un nodomāju, ka šis būtu interesants formāts. Ja viss notiktu sestdien un svētdien, pirmos treniņus aizvadot no rīta, bet otros pēcpusdienā, nosakot starta kārtību, tas būtu interesanti.

Nāktos spiest pedāli grīdā, riepas pilnībā pietiktu, mašīnas būtu iespējams uzlabot, bet vakarā mehāniķiem vairs nebūtu jāstrādā un viņi varētu laicīgi doties gulēt. Ja starp kvalifikāciju un sacīkstēm varētu veikt tikai niecīgas izmaiņas, lai atrastu balansu starp abām sesijām, es izbaudītu situāciju. Pusotras stundas sesijā pietiktu laika izmēģināt riepas un garākus nogriežņus, tai pašā laikā uzrādot pāris ātros apļus. Trasē būtu daudz notikumu, tādēļ man šķiet loģiska pāreja uz divām dienām.”

Ja Romēna Grožāna vīzija piepildīsies, paaugstināsies risks pilnībā atcelt kādu posmu laikapstākļu dēļ, jo iespējas izmainīt programmu, kā tas vērojams šonedēļ Japānā, būs vēl ierobežotākas, turklāt tad nāktos pilnībā pārplānot atbalsta kategoriju nedēļas nogali, lielāku akcentu liekot uz piektdienu. Tas savukārt radītu kritumu skatītāju skaitā, mazinātu sponsoru interesi un vēl vairāk apgrūtinātu jauno braucēju iespējas atrast finansējumu braukšanai tik augstā līmenī.