Pasaules rallijkrosa čempionāta sezona ir galā! Un tā ir noslēgusies ar pamatīgu blīkšķi! Savs viedoklis par fināla sadursmi starp Timiju Hansenu un Andreasu Bakerudu ir katram autosporta mīļotājam, bet šai rakstā atskatīsimies uz sezonas pēdējo posmu caur statistikas prizmu 10 aizraujošos faktos.

#1 Timijam Hansenam šis bija pirmais pasaules čempiona tituls, tomēr Hansenu ģimenei kausu kolekcija ir samērā liela. Viņa tēvs Kenets no 1989. līdz 2008. gadam kļuva par Eiropas čempionu 14 reizes. Tolaik pasaules čempionāts vēl neeksistēja. Tas tika ieviests tikai 2014. gadā. Tikmēr Timija brālis Kevins šogad kļuva par pirmo Titans RX čempionu. Pie tam 27 gadu un 173 dienu vecumā Hansens kļuva par visu laiku jaunāko pasaules čempionu rallijkrosā.

#2 Pirmoreiz vēsturē FIA rīkotā pasaules čempionātā braucēju ieskaites uzvarētājs un otrās vietas ieguvējs guvuši vienādu punktu skaitu (ja neskaita izturības sacīkstes, kur braucēji kopā aizvada visu vai lielāko daļu sezonas). Gan Timijs Hansens, gan Andreass Bakeruds sezonu noslēdza ar 211 punktiem, bet tituls Hansenam tika, pateicoties četrām uzvarām, salīdzinot ar Bakeruda vienu panākumu. Līdz šim pasaules rallijkrosa čempionāta ciešākais finišs bija vērojams 2015. gadā, kad Peters Solbergs pārspēja Timiju Hansenu par 26 punktiem.

FIA pasaules rallijkrosa čempioni

GadsBraucējsValstsMašīna
2019Timijs HansensZviedrijaPeugeot 208
2018Johans KristofersonsZviedrijaVolkswagen Polo R
2017Johans KristofersonsZviedrijaVolkswagen Polo GTI
2016Matiass EkstromsZviedrijaAudi S1
2015Peters SolbergsNorvēģijaCitroën DS 3
2014Peters SolbergsNorvēģijaCitroën DS 3

#3 Hansens nebija vienīgais, kurš sasniedza savu karjeras augstāko punktu. To paveica visi kopvērtējuma septiņi vadošie braucēji. Andreass Bakeruds līdz šim labākās sezonas bija aizvadījis 2016. un 2018. gadā, kad izcīnīja trešo vietu, Kevins Hansens, Niklass Gronholms un Jānis Baumanis kopvērtējumā ieņēma augstākas pozīcijas kā jebkad, bet 5. un 7. vietā palikušie Timurs Timerzjanovs un Liams Dorans savus spožākos panākumus guva pirms 2014. gada, kad Supercars mašīnas sacentās tikai Eiropas čempionāta ietvaros.

#4 Baumanis bija arī viens no sezonas stabilākajiem braucējiem. Tikai viņam un Kevinam Hansenam izdevās sasniegt pusfinālu visos desmit šīs sezonas posmos. Turklāt pirmoreiz kopš 2014. gada latviešu sportists sezonu noslēdz labāko sešiniekā. Pirms pieciem gadiem Reinis Nitišs izcīnīja trešo vietu.

Jāņa Baumaņa gaitas pasaules čempionātā

GadsKomandaMašīnaPosmiPunktiKopvērtējumā
2019STARDFord Fiesta101376. vieta
2018STARDFord Fiesta12989. vieta
2017Team AustriaFord Fiesta129812. vieta
2016Team AustriaFord Fiesta1210910. vieta
2015Hansen DevelopmentPeugeot 2083 no 131820. vieta

#5 Neraugoties uz Timija Hansena uzvaru individuālajā ieskaitē un abu brāļu Hansenu izcīnīto komandas titulu, sezonas laikā Timijs un Kevins tā arī ne reizi nespēja veikt labāko fināla starta reakciju, kamēr Andreasam Bakerudam tas izdevās tikai Dienvidāfrikā. Vienīgie braucēji, kuri izcēlās ar fināla labāko starta reakciju vairākkārt bija Kevins Abrings un Timurs Timerzjanovs (pa divām reizēm) un Jānis Baumanis, kurš veica labāko startu Abū Dabī, Spānijā un Kanādā, pierādot, ka ātrākā mašīnā Jānim būtu potenciāls uz vēl spožākiem rezultātiem.

#6 Par sacensību uzvarētāju otro reizi karjerā kļuva Niklass Gronholms. Tiesa gan, Gronholms uz goda pjedestāla augstākā pakāpiena nekad nenonāk uzmanības centrā. Abū Dabī vēl pēc trofejas izcīnīšanas viņam no tās nācās šķirties pēc tiesnešu lēmuma par manevru cīņā ar Kevinu Hansenu, Norvēģijā, gluži pretēji, Gronholms uzvaru guva, kad Hansens jaunākais saņēma sodu, bet Dienvidāfrikā uzvarētāja apbalvošanu otrajā plānā atstāja čempiona svinības.

Foto: FIA World Rallycross

#7 Pat pēc smagā kontakta ar Timiju Hansenu, norvēģu braucējs Andreass Bakeruds spēja finišēt otrajā vietā un 30. reizi karjerā kāpt uz goda pjedestāla. Labāko trijniekā 30 reizes iekļuvis arī Bakeruda tautietis Peters Solbergs, bet Kristofersonam un Timijam Hansenam tas izdevies attiecīgi 29 un 28 reizes.

#8 Daudz runāts, ka konkurence rallijkrosā kļuvusi daudz plašāka. To apliecina arī skaitļi. Iepriekšējās divās sezonās kopā tikai četriem braucējiem izdevās uzvarēt, kamēr šosezon pie triumfa tika seši dažādi braucēji. Jāņem vērā, ka tas sasniegts 10 posmu sezonā, kamēr agrāk sezonas sastāvēja no 12-13 posmiem. Salīdzinot ar pēdējiem gadiem, pieaudzis arī to braucēju skaits, kuri kāpuši uz pjedestāla, kaut reizi startējuši finālā vai iekļuvuši punktos.

Pasaules rallijkrosa čempionāta sezonu statistika

GadsUzvarētājiPjedestāla guvējiFinālistiPunktu guvēji
20196111730
2018271128
2017381527
20167111826
20158112140
20147142457

#9 Jau trešo sezonu pēc kārtas Neste World RX of Latvia uzvarētājs kļūst par pasaules čempionu. Lietainajiem Rīgas apstākļiem šogad vislabāk pielāgojās Timijs Hansens, bet abus iepriekšējos gadus par uzvarētāju un čempionu kļuva Johans Kristofersons. Neviena cita trase ar tik garu uzvarētāju-čempionu sēriju nevar lepoties.

#10 Kopā ar pasaules čempionāta Supercars braucējiem uz starta stājās arī RX2 pārstāvji. Latviju pārstāvošais Vasīlijs Grjazins sacensībās izcīnīja 4. vietu un, tāpat kā Baumanis, sezonu noslēdza 6. vietā. Par čempionu otro gadu pēc kārtas kļuva Olivers Ēriksons, atkārtojot Sirila Reimona 2016. un 2017. gada sasniegumu (tolaik RX Lites). Pirms tam titulus izcīnījuši Kevis Ēriksons un Kevins Hansens.