Pirms dažām nedēļām IndyCar braucējs Saimons Padženo nokļuva uzmanības centrā par nesportiskiem manevriem virtuālo sacīkšu laikā. Toreiz skandāls noklusa un francūzis palika nesodīts. Formula E sacīkstēs Berlīnē notika pretējais – trīs dienas pēc sacīkstem Daniels Abts tika atlaists no “Audi” komandas nevis par padarīto, bet gluži pretēji – par to, ko viņš nedarīja.

27 gadus vecais Daniels Abts ir autosportists ceturtajā paaudzē. Ātrums ir viņa asinīs un vācietis to ir apliecinājis, kļūstot par GP3 vicečempionu, kā arī izcīnot divas uzvaras Formula E sacīkstēs. Tieši elektroautosporta pasaulē viņš sevi pierādījis visspožāk, šogad jau sesto gadu braucot “Audi Sport Abt” komandā.

Formula 1 nespēja pandēmijas laikā radīt čempionātu, kas piesaistītu visu aktīvo braucēju līdzdalību, tādēļ trūkstošās vietas tika aizpildītas ar veterāniem, junioriem, mūziķiem un citu sporta veidu pārstāvjiem. Tikmēr Formula E šai ziņā varēja lepoties ar ‘Race at Home’ programmu, kas piesaistīja pilnīgi visus aktīvos braucējus ‘rfactor’ simulatora spēles versijai.

“F1LV

Daniels Abts pirmajos četros posmos punktus neguva. Protams, spēku samēri pie simulatora stūres atšķiras no reālās dzīves, turklāt katrs šo pasākumu uztver dažādi. Abts labprāt iesaistījās diskusijās ar skatītājiem sacīkšu laikā, tādēļ ir saprotams, ka rezultāti piekliboja un lēmums Berlīnes posmā dot iespēju simulatora braucējam netika veikts tikai tāpēc, lai gūtu labāku rezultātu.

Video vēstījumā savā ‘Youtube’ kanālā Abts izskaidroja, ka vēlējies pajokot, lai vēlāk notikušo atspoguļotu atsevišķā video sižetā. Vācietis norādīja, ka katrs Formula E braucējs šai virtuālajā čempionātā saņem padomus no simulatora braucēja. Rokādes veikšana netika publiskota, lai gan Daniels vēl pirms tam par šo scenāriju publiski ieminējās joka formā. Abta plāns notikušo vēlāk publicēt nozīmēja, ka situācija netika maskēta ar pieslēgšanos caur VPN vai kā citādi, turklāt pēc 3. vietas izcīnīšanas viņš nepiedalījās pēcsacīkšu intervijās, aizbildinoties ar interneta savienojuma pārrāvumu.

Tāpat nu jau bijušais “Audi” braucējs uzsvēra, ka šajā čempionātā braucēji nesaņem finansiālu atalgojumu ne no komandas, ne čempionāta vadības puses. Tāpat viņš neesot maksājis simulatora braucējam Lorencam Herzingam. Ja neskaita neizdevušos joku, vienīgais iemesls šai rīcībai esot vēlme pārliecināties, ko simulatoru braucējs spēj paveikt cīņā ar reālo sacīkšu braucējiem.

Te gan būtu grūti piekrist Abta teiktajam. Visas mašīnas tiek dizainētas atbilstoši reālās dzīves modeļiem, ievērojot krāsojumu un sponsoru logotipu atrašanos uz mašīnas. Lai gan virtuālo Formula E sacīkšu auditorija ir ievērojami mazāka par reālajiem ePrix, pamatprincipi nemainās – vislielākais translācijas laiks tiek veltīts formulām, kas atrodas vadošajās pozīcijās. Tas nozīmē, ka “Schaeffler”, “e-tron” un visiem mazajiem sponsoriem bija iespēja daudz vairāk pagrozīties ‘kameru’ priekšā nekā tad, ja Abts mierīgi braukātu otrajā desmitā. Pie tam ar šo rīcību tika laupīts raidlaiks godīgo braucēju sponsoru atrādīšanai.

Lai cik smieklīgs, izklaidējošs, informatīvs vai analītisks būtu Abta video sižets, ja viņš netiktu pieķerts, pieaugušam cilvēkam ir jāsaprot, ka, strādājot lielā kompānijā, krāpšanās ar identitāti var novest pie nopietnām sekām un kaitēt kompānijas tēlam. Daudzi Abta fani Vācijā uzskata, ka “Audi” reaģējuši pārāk emocionāli, laužot sadarbību ar Abtu, tomēr ir vērts aizdomāties, kas notiktu citās jomās. Darba devēja dusmas būtu pilnībā adekvātas, ja padotais aizdotu savu biroja ieejas karti un datora piekļuves datus, lai pazīstams cilvēks dotos uz ofisu un paveiktu kādu darbu viņa vietā.

Kas attiecas uz sportisko pusi, Abta rīcība ir klaja necieņas izrādīšana tiem pilotiem, kas trenējās un cītīgi gatavojās, lai sasniegtu pēc iespējas labāku rezultātu. Tas, ka viņam šis čempionāts neinteresē, nenozīmē, ka pārējie 23 braucēji jūtas tāpat. Šāda veida manipulēšana ar rezultātiem daļēji ir salīdzināma ar Saimona Padženo apzināto avāriju IndyCar virtuālajās sacīkstēs.

“Audi” par savu nākotni var pārāk neuztraukties. Aiziešana no DTM nozīmē, ka kandidātu uz Abta vietu netrūks. Tā kā Abts allaž bijis di Grassi ieročnesējs, no sportiskā viedokļa arī šis nebūs milzīgs zaudējums, drīzāk pretēji – izdevība kādam citam sevi pierādīt.

Vairāki Formula E braucēji jau pauduši savu sašutumu par “Audi” rīcību un norādījuši, ka paši plāno pārtraukt translēt savu braukšanu ‘Twitch’ kanālos. Lai gan sākotnēji virtuālās sacīkstes tika uztvertas kā jautra alternatīva, lai aizpildītu ieilgušo pauzi, Daniels Abts ir kļuvis par trešo profesionālo braucēju, kurš šādā veidā ir izbojājis savu karjeru vai reputāciju.

Nav jau tā, ka fani prasītu ko daudz. Tikai to, lai braucēji startētu zem sava vārda, neizteiktu rasistiskus saukļus un apzināti neizsistu līderus.