Monako ir maza pundurvalstiņa Vidusjūras krastos, tomeŗ tā ne tikai katru gadu uzņem Formula 1 saimi uz Grand Prix izcīņu, bet arī var lepoties ar lielisku sacīkšu braucēju Šarlu Leklēru, kurš sestdien kļuva par pirmo monegasku, kurš savā mājas posmā ticis pie pole position kopš Luī Širona sasnieguma 1936. gadā, kad F1 čempionāts vēl nemaz nebija radies.

“Ferrari” komanda pārsteidza daudzus. Tā bija viņu pirmā pole position kopš 2019. gada Mekiskas Grand Prix. Arī toreiz pirmajā pozīcijā stājās Leklērs, bet pārvērst priekšrocības finišā uz pjedestāla viņam neizdevās arī toreiz.

Monako Grand Prix nekad nav bijusi mājiniekam Leklēram labvēlīgs. Viņš te izstājās abos braucienos Formula 2 čempionātā 2017. gadā, avarēja F1 debijas sezonā ar “Sauber”, pēc neveiksmīgas kvalifikācijas atkārtoja to 2019. gadā. Pērn sacīkstes Monako nenotika, bet aizvadītajā nedēļā Leklērs piedzīvoja avāriju kvalifikācijā un mašīnas bojājumu dēļ nemaz netika līdz startam.

“F1LV

Šī bija piektā reize Formula 1 vēsturē, kad pole position ieguvējs nepiedalās sacīkstēs. 1975. gadā Argentīnā Žanu Pjēru Žarjē un 1996. gadā Francijā Mihaelu Šūmaheru pievīla tehniskas ķibeles, 1982. gadā Hokenheimā Didjē Pironi izcīnīja pole position, taču piedzīvoja smagu avāriju, kas pielika punktu viņa F1 karjerai, bet 2005. gadā ASV pole position ieguvējs Jarno Trulli piedalījās “Michelin” riepu ražotāja boikota akcijā, kā rezultātā startēja tikai sešas mašīnas.

Grafiks: Pirelli

Laika gaitā noteikumi gan ir vairākkārt mainījušies. Tā, piemēram, 1995. gadā Itālijas Grand Prix pole position ieguvējs Deivids Kulthards izslīdēja iesildīšanās aplī un nepiedalījās sacīkšu startā. Pirmajā aplī notika avārija ar vairāku formulu iesaisti, kā rezultātā bija nepieciešams restarts. Kulthards iekāpa “Williams” sagatavotajā rezerves mašīnā un atkārtotajā startā uzsāka cīņu no pole position. Tolaik šāda rīcība bija atļauta.

Šī gan nav pirmā reize, kad “Ferrari” izcīna uzvaru Monako GP kvalifikācijā ar viņiem piemērotā laikā radušos dzelteno karogu fāzi. Lai gan Leklēra avārija, protams, bija negadījums, daudzi F1 līdzjutēji atceras 2006. gada Mihaela Šūmahera izgājienu. Vācietis nemaz necentās izņemt “La Rascasse” pagriezienu. Apstājies tā, ka viņa formula bloķē konkurentiem iespēju uzlabot rezultātus, Šūmahers izcīnīja pole position. Tiesneši gan atkoda viņa plānu. Pirmā starta vieta tika viņa galvenajam konkurentam Fernando Alonso, bet Šūmahers, startējis no boksiem, aizcīnījās līdz piektajai vietai.

Neveiksmīgs šis posms izvērtās arī “Mercedes” komandai. Luiss Hamiltons kvalificējās septītajā vietā, kas ir viņa sliktākā starta pozīcija kopš 2018. gada Vācijas Grand Prix. Arī sacīkstēs viņš nespēja pakāpties augstāk. Tikmēr Valteri Botass sezonas pirmajos piecos posmos 3 reizes finišējis trešais, bet divreiz izstājies – abas reizes, kad potenciāli bija iespēja finišēt citā pozīcijā.

Grafiks: Pirelli

Par sacensību uzvarētāju kļuva Makss Verstapens. Lai gan šī viņam bija jau 12. uzvara karjerā, viņš vēl nekad Monako nebija ticis trijniekā. 2019. gadā finišs tika sasniegts otrajā vietā, taču toreiz sods lika atkāpties uz ceturto vietu.

Trešo reizi karjerā labāko trijniekā iekļuva Karloss Saincs. Zīmīgi, ka arī abos iepriekšējos gadījumos uzvara tika “Red Bull” kompānijas pārstāvim (2019. gadā Brazīlijā Verstapenam, 2020. gadā Itālijā Gazlī), turklāt visos trīs gadījumos Luiss Hamiltons saņēma septīto vietu.

Lai gan Saincs ir 26 gadus vecs, viņš ir bijis daļa no visu laiku jaunākā, trešā jaunākā un ceturtā jaunākā goda pjedestāla. Vidējais vecums Verstapenam, Saincam un Norisam svētdien bija 23 gadi 11 mēneši un 18 dienas. Zemāks vidējais vecums bijis tikai pirms 2 gadiem Brazīlijā (Verstapens, Gazlī, Saincs) un 2008. gadā Itālijā (Fetels, Kovalainens, Kubica).

Šī bija visu laiku ātrākā Monako Grand Prix izcīņa pēc vidējā ātruma. Lielā mērā tas tika sasniegts pateicoties tam, ka pirmoreiz kopš 2009. gada sacīkšu laikā nebija vajadzības pēc virtuālās vai reālās drošības mašīnas. Zīmīgi, ka ne reizi pat netika izkārti dzeltenie karogi.

Svētdiena bija ļoti veiksmīga mašīnai ar 33. numuru. Formula 1 sacīkstēs Monako #33 Makss Verstapens izcīnīja uzvaru, Portugāles rallijā pie panākuma tika Elvins Evanss, kura “Toyota” arī rotā 33. numurs, bet NASCAR sacensībās Ostinā debitants Ostins Sindriks vairākkārt pagozējās slavas saulītē, nonākot sacīkšu vadībā. Atkārtot Verstapena un Evansa sasniegumu viņam gan neizdevās.

Grafiks: FIA