Pērn MotoGP sezonas noslēgumā čempionāts atvadījās no viena no visu laiku izcilākajiem motociklistiem Valnetino Rosi, kurš 42 gadu vecumā beidzot pieņēma citus dzīves izaicinājumus. Viņa troņmantinieks jau sen tika atrasts, tomēr šobrīd arī Marks Markess ir sarežģītas situācijas priekšā.

Autosportisti apzinās, ka katra sacīkste viņiem var būt pēdējā. Motociklistiem šī skarbā realitāte ir ikdiena. Kritieni arī ar nelaimīgām sekām ir ikdiena, it īpaši junioru kategorijās, kur nav vērojams tāds kvantums tehnoloģisko inovāciju kombinezona izstrādē kā MotoGP. Tomēr pat ar visu to katrs kritiens ir bīstams.

Atšķirība starp Valentino Rosi un Marka Markesa gatavošanos sacīkstēm ir ļoti atšķirīga. Itālis pamazām kāpina tempu un ar robotam raksturīgu precizitāti izbrauc katru apli, nepārkāpjot robežas. Kopš ienākšanas 125cc klasē 1996. gadā karjeras pirmajos 20 gados Rosi tikai reizi piedzīvoja savainojumus, kuru dēļ nācās izlaist sacīkstes.

Marks Markess ir skalas otrā galā – trakais spānis nemin kur ir robeža, cik tālu var sasvērties, vai kādā ātrumā doties līkuma ieejā. Viņš to pārbauda visskarbākajā un nesaudzīgākajā veidā, precīzi atrodot šīs robežas un kurā brīdī tās šķērsotas.

Pat izlaidis četras sacīkstes viņš, skaitot treniņus un kvalifikāciju, 2021. gada MotoGP sezonā piedzīvoja 22 kritienus, mazāk vienīgi par Ikeru Lekonju. Šī tendence ir vērojama jau sen. Iepriekšējās piecas sezonas pirms 2020. gada sāpīgās avārijas Markess piedzīvoja vidēji 18,8 kritienus sezonā, kamēr Rosi šai laikā stabili turējās uz sava moča, krītot ne biežāk kā 8 reizes sezonā.

Apšaubīt viena vai otra sportista pieeju būtu muļķīgi, ņemot vērā viņu spožos karjeras sasniegumus, tomēr Markesa pēdējo gadu veselības likstas būtu grūti nosaukt par pārsteigumu. 29 gadus vecais motociklists savu ķermeni karjeras laikā pakļāvis vairāk nopietniem riskiem kā Rosi.

Markess izlaidīs nākamo MotoGP posmu Argentīnā diplopijas dēļ. Tā ir kondīcija, kas bojātu acu nervu dēļ izpaužas kā redzes dubultošanās. Markesa gadījumā tas nav nekas jauns. Pirmoreiz viņš ar to saskārās 2011. gadā, toreiz vēl braucot Moto2 čempionātā. Šī kaite lika izlaist sezonas noslēdzošos posmus, dāvājot titulu Stefanam Bradlam. Sagaidāms, ka tieši Bradls kļūs par Markesa aizvietotāju Argentīnā pēc viņa kārtējā kritiena, gatavojoties Indonēzijas posmam.

Arī pērn Markesa sezona noslēdzās priekšlaicīgi dubultošanās dēļ, pārtraucot arī nopietnu treniņprocesu uz ilgāku laiku. “Izskatās, ka piedzīvoju deja vu efektu. Dodoties atpakaļ uz Spāniju, sajutu redzes problēmas un nolēmu doties pie sava daktera Sančeza Dalmau, kurš konstatēja atkārtotu diplopiju. Par laimi šoreiz tā nav tik smaga kā pagājušogad. Tagad man ir laiks atpūsties un redzēt kā savainojumi attīstās.”

Neskaitāmie kritieni sāk atspēlēties un vecās kaites izpaužas arvien biežāk. Skaidrs, ka Markess savu braukšanas stilu nav gatavs mainīt. Šobrīd viņam ir spēkā kontrakts ar “Honda” līdz 2024. gada izskaņai, tomēr izskatās, ka riskantais ilgtermiņa līgums neattaisnosies. Vai Marks līdz tam jau nebūs pielicis punktu savai karjerai? Izskatās, ka MotoGP ir jāmeklē nākamais karalis. Šobrīd šai lomai visspožāk pieteicies Fabio Kvartararo.