Lai gan ģeopolitiskā situācija Vācijā un Dienvidāfrikā paver nelielu iespēju interpretācijai, tomēr pēc oficiālās statistikas 39 dažādu valstu pārstāvji ir piedalījušies Formula 1 sacīkstēs. Ja pie britu, vāciešu un francūžu cīņām sen esam pieraduši, tad F1 braucēju sarakstā atrodamas arī tādas valstis kā Malaizija, Lihtenšteina, Urugvaja un Čehija. Kura nācija kļūs par nākamo? Ieskatīsimies potenciālajos kandidātos.

Norvēģija – Deniss Haugers

Skandināviem autosports nav svešs. Tomēr dabas apstākļu dēļ viņi plašākai publikai pazīstami kā rallija speciālisti. Lai gan daži zviedri F1 pat braukuši ar ļoti spožiem panākumiem, naftas bizness šīs nācijas labklājību pacēla neredzētos augstumos krietni pēc tam kad mašīna jau bija izgudrota.

19 gadus vecais Deniss Haugers nonāca “Red Bull” akadēmijā vēl braukdams kartingā. Itālijas F4 tituls un otrā vieta Vācijas F4 čempionātā bija lielisks apliecinājums Haugera talantam, taču ļoti vaja debija Formula 3, paliekot komandas biedra Liama Lovsona ēnā, apgrūtināja Haugera spani par F1. Pārvācies uz “Prema” komandu, Haugers pērn kļuva par čempionu un piekrita turpināt sadarbību ar itāļu komandu jau Formula 2 līmenī. Pirmajos trīs posmos gūts tikai viens pjedestāls, taču dažkārt arī izcilākie talanti debijas sezonā vēl neiesaistās titula cīņās.

Esot “Red Bull” akadēmijā, Haugeram ir jāuzlabo savi rezultāti. Ja ne šogad, tad nākamsezon nepieciešams iesaistīties cīņā par Formula 2 titulu. Arī tad nekas vēl nav garantēts, jo čempionātā ir vēl četri “Red Bull” junioru, kuri cer uz Peresa, Cunodas vai Gazlī vietu.

Igaunija – Juri Vips

Viens no šiem junioriem ir Juri Vips. Lai gan Igaunija nekad nav bijusi pārstāvēta Formula 1 sacīkstēs, Vipa padomdevējs ir Marko Asmers, kurš savulaik strādājis “BMW” komandā par testpilotu. Igaunija var lepoties arī ar krietni labāku autotrašu infrastruktūru kā pārējās Baltijas valstis.

Formulu karjeras sākumā Vips bija tautieša Ralfa Ārona ēnā, taču pieveica viņu Eiropas F3 čempionātā, regulāri cīkstoties arī ar tagadējiem F1 braucējiem Miku Šūmaheru un Guanju Žou. Ceturtā vieta aiz trim “Prema” braucējiem Formula 3 čempionātā 2019. gadā ļāva cerēt uz spožu nākotni, taču pandēmijas dēļ durvis uz Super Formula čempionātu Japānā bija slēgtas, bet vieta Formula 2 atradās tikai sezonas otrajā pusē. Nākamajā gadā Vips uzvarēja divas sacīkstes Azerbaidžānā un kopvērtējumā izcīnīja sesto vietu.

21 gada vecumā Vipam ir pēdējais laiks sevi pierādīt. Viņš noteikti ir ārs, taču pitstopu problēmas Bahreinā un Saūda Arābijā, kā arī paša kļūdas izraisīta avārija Imolā krietni apgrūtina cīņu par titulu. Talantīgu jauno braucēju junioru kategorijās netrūkst, tādēļ šī var izrādīties izšķirošā sezona Vipa karjerā.

Izraēla – Roberts Švarcmans, Rojs Nisanī, Ido Kouens

Izraēla nekad nav bijusi autosporta lielvalsts, tomēr pat bez F1 braucējiem šīs valsts pilsoni dažkārt sauc par visu laiku sliktāko F1 braucēju. Čanoks Nisanī sāka autosporta karjeru tikai 38 gadu vecumā, tomēr finansiālie ieguldījumi nesagādāja lielas problēmas, jo 2005. gadā viņš piedalījās Ungārijas GP treniņos. Piekāpies Raikonenam par 18 sekundēm aplī un izslīdējis no trases, Nisanī atgriezās boksos sūdzoties par pārāk lielu saķeri… Čanoks nebija F1 materiāls, taču viņā dēls Rojs jau ceturto sezonu brauc Formula 2, turklāt šogad nonāca “Williams” jauno braucēju programmā. 27 gadu vecumā bez spožiem ierakstiem CV, Nisanī labākās izredzes uz startu F1 ir meklējamas ģimenes naudas makā.

Krietni spožākas izredzes meklējamas “Ferrari” sistēmā. Roberts Švarcmans visu savu karjeru brauca zem Krievijas karoga. Sanktpēterburgā uzaugušais jauneklis kļuva par F3 čempionu un F2 vicečempionu, tomēr Maranello vienībai nav izteiktas junioru komandas. “Haas” un “Alfa Romeo” lielā mērā paši diktē savu brauceju sastāvu, kā rezultātā Švarcmans palicis rezervistos. Sankcijas pret Krieviju likušas saraut saites ar sponsoriem, tostarp galveno atbalstītāju “SMP Bank”. Pēc Krievijas armijas iebrukuma Ukrainā Švarcmans nolēma turpmāk pārstāvēt Izraēlu. Tā nav nekāda nejaušība, jo šī valsts patiesībā ir viņa dzimtene.

Izraēlai ir vēl trešais braucējs, uz kuru likt cerības. “Bluebird Airways” aviācijas kompānijas izveidotāja atvase Ido Kouens. Braucot vienā no vājākajām Formula 3 komandām “Jenzer Motrsport” uz lieliem panākumiem nav ko cerēt, tomēr arī pirms tam Kouens neko spožu nav rādījis, tādēļ viņa izredzes vērtējamas kā minimālas.

Barbadosa – Zeins Melounijs

Atšķirībā no vairuma Ziemeļamerikas pārstāvju, Melounijs devās uz Eiropu jau uzreiz pēc kartinga karjeras. Savā debijas sezonā ar 10 uzvarām viņš uzvarēja Lielbritānijas F4 čempionātā un tagad 18 gadu vecumā ir izlauzies jau līdz Formula 3 čempionātam.

Imolā negāja tik gludi kā cerēts. Viņš tika pie pole position galvenajam braucienam, tomēr tajā tika pieļauta kļūda, sildot riepas, īsi pirms drošības mašīnas došanās malā. Cerības uz uzvaru pārvērtās apkaunojošā izslīdēšanā, taču ezona ir gara un Melounijs noteikti ir viens no spožakajiem talantiem, kurš vēl nav nonācis nevienas F1 komandas paspārnē.

Ja latvieši un igauņi cer apliecināt, ka arī mazu valstiņu pārstāvji var tikt F1, tad Melounijam mēs varētu izskatīties pēc lielvalstīm. Viņa dzimtā Barbadosa ir tikai 439 km² liela (mazāka par Ķekavas novadu). Šai salā dzīvo mazāk kā 300 tūkstoši cilvēku, tādēļ nav nekāds pārsteigums, ka F1 vēl nav braukuši barbadosieši.

Bulgārija – Nikola Colovs

Līdzīgi kā Skandināvija, Bulgārija autosportā labāk pazīstama ar savām rallija tradīcijām. Braucēju sasniegumi nav tik spoži, tomēr 2010. gadā šai valstī notika WRC posms. Formula 1 lielās izmaksas vienai no nabadzīgākajām Eiropas valstīm allaž izskatījies neaizsniedzmas uzdevums.

Nikola Colovs tikai šogad pārkāpis no kartinga pie formulas stūres, tomēr jau tagad var lepoties ar pāris spožiem sasniegumiem. 2019. gadā kopā ar Fernando Alonso viņš tika uz pjedestāla Dubaijas 24h kartinga sacīkstēs. Sekojot savam elkam, Colovs nonāca “Alpine” paspārnē un nedēļas nogalē Spānijas F4 čempionātā savā debijā trijās kvalifikācijās divreiz izcīnīja pole position, ebt vienu reizi palika otrais. Pie sacīkšu tempa vēl jāpiestrādā, tomēr pēc dažiem gadiem arī bulgārs var klauvēt pie F1 durvīm.