Iestājoties siltākam laikam un kāpjot degvielas cenām, arvien vairāk cilvēku pārvietošanos ar automašīnām vai sabiedrisko transportu aizstāj ar ik uz stūra pieejamajiem elektriskajiem skrejriteņiem. Pēdējais pusotrs gadsimts pierādījis, ka, ja ar transporta līdzekli var pārvietoties, ar to noteikti var arī sacensties.

Elektrisko skrejriteņu čempionāts šonedēļ Londonā piedzīvoja savu pirmo uznācienu uz starptautiskās skatuves. Tikai laiks rādīs vai šī inovatīvā iecere pavērs pavisam jaunu kategoriju motorsporta pasaulē, kur ar baterijām darbināmie spēkrati vēl nav guvuši virsroku pār ierastajām iekšdedzes dzinēja tehnoloģijām.

ESkootr čempionāts jeb eSC izmanto dubultos 6kW motorus un “Williams Advanced Engineering” izstrādātās 1.33 kWh baterijas, kas ļauj attīstīt vairāk kā 100 km/h ātrumu un 50 grādu sagāzuma leņķi pagriezienos ar “Ycom” izstādātajiem skrejriteņiem.

Tā kā ātrumi ir ievērojami lielāki par tiem, kurus uz Rīgas ietvēm attīsta pat pārgalvīgākie svētdienas braucēji, dalība šādā čempionātā ir paredzēta kārtīgiem adrenalīna cienītājiem. Ne velti inaugurālajās sacensībās uz starta stājās olimpiskais snovborda medaļnieks Billijs Morgans, BMX pasaules čempionāta medaļnieks Tre Vaits, pasaules čempione ātrslidošanā Elīze Kristija, kā arī Īrijas lauka hokeja zvaigzne Niki Deilija, kuras onkulis Dereks savulaik startēja Formula 1 čempionātā.

Šī gan nav ESkootr vienīgā saikne ar F1, jo vienu no desmit čempionātā startējošajām komandām “27X” izveidojies Niko Hulkenbergs. Vācietis pats gan nepiedalās kā braucējs. Drošibas vēstnieka lomu uzņēmies F1 braucēju asociācijas ilggadējais vadītājs Alekss Vurcs, bet bijušais MotoGP braucējs Bredlijs Smits atbild par braucēju sagatavošanu ar saviem padomiem un tehniskajām zināšanām. Starp komandām atrodamas arī “258 Racing”, ko radījis boksa leģenda Entonijs Džošua, kā arī “Carlin”, kuru vārds neprasa komentārus visiem junioru formulu cienītājiem.

Foto: Getty Images / eSC

Nākotnes tehnoloģijas, inovatīvs koncepts, slavenību piesaiste un zaļā domāšana ir lieliski pirmie soļi, lai liktu pamatus skatītāju piesaistei. Braucieni nav pārāk gari, tādēļ elektrisko skrejriteņu čempionāts būs lieliski piemērots mūsdienu straujajai pasaulei ar īsu uzmanības noturēšanas laiku.

ESkootr čempionātam nevajadzēs pārkāpt to barjeru, kas šobrīd ierobežo Formula E un MotoE attīstību. Skrejriteņu čempionātam nav liela konkurenta ar benzīndzinēju, kas piesaistītu miljoniem skatītājus. Šis ir pilnīgi jauns projekts bez ekvivalenta. Tagad viens no galvenajiem uzdevumiem būs atrast robežu starp pasaules aptveršanu un izmaksu kontroli, jo tēriņi šai kategorijā ir ievērojami mazāki kā autosportā ierasts.

Atkārtojumu pirmajām sacensībām Londonā iespējams noskatīties čempionāta mājaslapā (nepieciešama bezmaksas reģistrācija), kamēr īsāki klipiņi pieejami čempionāta Youtube kanālā. Pēc divām nedēļām braucēji dosies uz Šveici, kam sekos posmi Francijā, Itālijā un Spānijā, bet sezonas noslēgums oktobrī gaidāms ASV. Tā kā trases nav ļoti garas (Londonā aplis bija puskilometru garš), pasākuma rīkošana pilsētu sirdīs un centrālajos laukumos nav pārāk sarežģīta no loģistikas, turklāt ļauj pilsētniekiem redzēt notikumus ar kājām (vai skrejriteni) sasniedzamā attālumā.

Lai gan latvieši šai čempionātā pagaidām vēl nestartē, tomēr igaunis Romets Sāliks gan savu vietu 30 dalībnieku pulkā ir izkarojis. Dzimtenē viņu labāk pazīst kā BMX braucēju.