Motorsporta trīs prestižākās sacīkstes Monako Grand Prix, Indianapolisas 500 jūdžu sacīkstes un Lemānas 24 stundu braucienu vienā gadā braucējiem nav iespējams nosegt, jo pirmās divas notiek vienā dienā. Mēs, skatītāji, atrodamies krietni labākās pozīcijās, jo uz dīvāna ar pulti rokā no Vidusjūras piekrastes līdz Amerikai var aizceļot sekunžu laikā. Ieskatīsimies, kur un kā skatīties Indy 500 braucienu!
Vairāk kā tikai 4 kreisie pagriezieni
Uz pirmā acu uzmetiena Indianapolisas ovāls Eiropas skatītājam nešķiet izaicinošs – četri kreisie pagriezieni un garas taisnes, kas pēc mēnesi gariem treniņiem tiek izbraukti vēl 200 reizes. Patiesībā nemaz tik viegli nav.
Ātrākās mašīnas četru apļu vidējais ātrums sasniedza galvu reibinošus 376.6 km/h – daudz vairāk kā jebkurās F1 sacīkstēs. Ideālā trajektorija ved vien pāris centimetru attālumā no sienas, turklāt ovāla slīpums apgrūtina mašīnas noturēšanu pareizajā virzienā. Visu faktoru summā saslīdēšana pagriezienos nav retums. Lieki piebilst, ka šādos ātrumos tas mēdz rezultēties iespaidīgā triecienā.
Viena no nozīmīgākajām atšķirībām starp F1 un IndyCar sacīkstēm ir noteikumi par boksu apmeklēšanu drošības mašīnas laikā. Amerikā boksu celiņš tiek slēgts, līdz ar to degvielas uzpilde un riepu maiņu citā laikā no lielākā pūļa var rezultēties ar lielās lozes izvilkšanu. Lielisks piemērs tam bija 2016. gada Indy 500, kad debitants Alekss Rosi izcīnīja uzvaru, pēdējos apļus faktiski braucot ‘uz putām’, izvēloties atcelt pēdējo degvielas uzpildes pitstopu vairāku drošības mašīnas fāžu dēļ.
F1 boksi tika slēgti 2020. gada Itālijas GP, kad Magnusens apstajās pie to ieejas. Toreiz savu vienīgo uzvaru izcīnīja Pjērs Gazlī. Lai gan šis noteikumu punkts palielina veiksmes faktoru, jebkurš sporta veids Amerikā primāri ir bizness tendēts uz izklaidi. Aiz okeāna tiek darīts viss, lai pretendentu loks uz panākumu būtu pēc iespējas plašāks, vairojot tā sauktos ‘Penrušķītes stāstus’.
Viens elements, kurā ASV kultūra izpaužas visspilgtāk, ir pasākuma šova radīšana, iepakojot to spīdīgā papīrītī. Starta signālu dos šogad izlaistās filmas “Top Gun” otrās daļas zvaigzne Mailzs Tellers, pievienojoties mazam pulciņam Holivudas aktieru, kam uzticēts šis gods, bet pirms starta pār trasi lidos ASV militāro spēku slavenās “Thunderbirds” kaujas lidmašīnas.
Vecmeistari pret jauno maiņu
Vairākām komandām šogad bija problēmas ar līmenim atbilstošu darbinieku atrašanu, tādēļ visi 33 pieteiktie braucēji stāsies uz starta, taču tas nenozīmē, ka līmenis kristos. Gluži pretēji, pēdējos gados ienākusi jaunā maiņa, kas piešāvusi asumiņu cīņās ar veterāniem, kuri tik viegli nav gatavi kārt ķiveri uz nagliņas.
Kvalifikācijā virsroku guva pieredze, jo piekto reizi karjerā pole position Indianapolisā izcīnīja 41 gadu vecais Skots Diksons. Uzvaru viņam izdevies izcīnīt tikai 2008. gadā. Kā sacensību nosaukums liecina, brauciens ir garš, turklāt IndyCar pavērsieni notiek ļoti bieži. Ne velti no 2010. gada tikai reizi pole position ieguvējs triumfējis arī sacīkstēs.
Īpatnēji, ka labāko sešiniekā iekļuva tikai “Chip Ganassi Racing” un “Ed Carpenter Racing” pārstāvji. Pagājušā gada čempions Alekss Palou un jaunais talants Rinuss Vīkejs piebiedrosies Diksonam pirmajā starta rindā, bet otrajā bijušajam F1 braucējam Markusam Ēriksonam kompāniju sastādīs vecmeistari Karpenters un Kanāns.
Vidus ešalonā atrodami vēl vairāki F1 pieredzi guvušie braucēji. Romēnam Grožānam šī būs pirmā pieredze Indy 500 sacīkstēs, kamēr Takuma Sato un Alekss Rosi tajās jau pirms tam uzvarējuši. Pie “McLaren” stūres atgriezies vēl viens bijušais uzvarētājs Huans Pablo Montoija, kuram gan nācās vilties, kvalificējoties 30. pozīcijā.
No jaunajiem vērts pievērst uzmanību 7. vietā startējošajam Montoijas komandas biedram Patrisio O’Vārdam, kurš pēdējos divus gadus finišēja Top 6 un pērn cīnījās par titulu. Piektajā rindā startēs Lietuvas izcelsmes braucējs Deivids Malukas.
Spožakajam jaunajam braucējam Koltonam Hertam (22 gadi), kuram tiek pareģota nākotne F1 “McLaren” komandā, šoreiz tikai 25. starta pozīcija pēc kvalifikācijā piedzīvotajām dzinēja problēmām. Vēlāk viņš smagi avarēja arī treniņos (video zemāk). Devītai rindai ir vērts pievērst uzmanību. Tajā startē arī Elio Kastronevess (4 Indy 500 uzvaras, tostarp pērn 46 gadu vecumā), kā arī Skots Makloklins.
Jaunzēlandietis savā otrajā sezonā ir lieliski iejuties IndyCar, pārstāvot “Penske” komandu. Uzvara sezonas ievadā Santpīterburgā palīdzējusi kopvērtējumā tikt līdz trešajai vietai, turklāt viņa komandas biedriem sezonas ievads arī vērtējams ar ‘+’ zīmi. Vils Pauers ir kopvērtejuma vadībā, pateicoties stabilitātei, bet Džozefs Ņūgārdens ar divām spožām uzvarām ierindojas ceturtajā vietā. Abi sacīkstes sāks no otrā desmita, tomēr “Penske” komanda ir pārliecinoši titulētākā (varētu salīdzināt ar “Ferrari” iekš F1) un ovālu sacīkstēs lielās komandas mēdz gūt virsroku, sadalot stratēģijas, lai nosegtu visus iespējamos drošības mašīnu scenārijus, kamēr mazajiem nākas riskēt un cerēt uz kādu konkrētu notikumu attīstību.
https://www.youtube.com/watch?v=6D2clbvS1L0
Lielākas likmes
Formula 1 prestižākās sacensības Monako Grand Prix savu nozīmīgumu saglabā tikai cilvēku sirdīs. Tikmēr Indianapolisas uzvarētājs reāli izjūt panākuma vērtību. Pirmkārt, dubultie punkti kopvērtējumā palīdzēs atgriezties titula cīņā arī pēc neveiksmīga sezonas ievada.
Otrkārt, balvu fonds braucējiem ir iespaidīgs. Sacīkšu uzvarētājs saņem aptuveni 2,5 miljonus USD. Summa ir atkarīga no pasākuma ienākumiem, kuros ietilpst arī pārdotās biļetes. Tribīnēs ap 4 kilometrus lielo ovālu klātienē pietiek vieta aptuveni 300-350 tūkstošiem skatītāju, turklāt atrast brīvu vietu parasti nav viegli. Vēl kādi 5 miljoni skatītāju Amerikā vēro sacensības savos TV ekrānos.
Kā jau noprotams, šī ir reklāmdevēju paradīze. Vietējā pienotava jau trīsdesmitajos gados zināja, kā ar viltīgu marketinga manevru iedibināt vienu no pasākuma spožākajām tradīcijām – piena pudeles pasniegšanu uzvarētājam.
Kāpēc Indy500 uzvarētāji dzer pienu? Tas sākās 1936.gadā, kad Luiss Maiers pēc mātes padoma, lai atgūtu spēkus dzēra paniņas un viņa foto parādījās visās avīzēs. Pienrūpnieki saredzēja tur mārketingu un kopš tā laika tā ir 'apmaksāta tradīcija'.
Te šī gada pilotu piena izvēle. pic.twitter.com/zdGLBiKdQA— Aldis Putniņš (@F1LV) May 25, 2022
Indianapolisas 500 jūdžu brauciens ir vienas no senākajām autosacīkstēm pasaulē. Pirmoreiz tās notika tālajā 1911. gadā.
Iespēja skatīties arī latviski
IndyCar sacīkstes Latvijas teritorijā tiešraidē būs iespēja vērot “Viaplay” platformā ar komentāriem latviešu valodā. Tiem, kuri šo platformu jau izmanto, lai skatītos Formula 1, nebūs jāpiemaksā ne centa. Šī ir vienīgā opcija oficiālos un legālos straumēšanas kanālos (protams, internetā dažādos saitos bieži tiek translētas pārraides no ASV kanāliem).
Tiešraides translācijas sākums plānots pl. 18:55 pēc Latvijas laika, bet sacīkšu starts pēc allaž grandiozā atklāšanas šova gaidāms 19:45.