Monako nekad nekas nenotiek. Šogad notika viss iespējamais. Peress un Saincs nomināli bija savu komandu otrie piloti, taču Monako GP viss sagāzās kājām gaisā. Ielūkosimies interesantākajos faktos no nedēļas nogales.
#1 Serhio Peress kļuva par pirmo meksikāni, kurš uzvarējis Monako GP izcīņā, kā arī pirmo ziemeļamerikāni, kuram tas izdevies kopš Žila Vilnēva panākuma 1981. gadā. Ar trim uzvarām Peress tagad kļuvis par visu laiku labāko meksikāni F1, pārspējot Pedro Rodrigesu, kuram tika veltīts Peresa ķiveres krāsojums. Meksikai bija labas izredzes svētdien triumfēt abās nozīmīgākajās autosporta sacensībās, tomēr Indianapolisas 500 jūdžu braucienā Patrisio O’Vārds tomēr finišēja otrajā vietā.
#2 Ar savu panākumu Monako GP Peress kļuva par 13. braucēju, kurš sasniedzis 1000 punktu robežu. Protams, visi, kas to paveikuši ir viņā laikabiedri, jo līdz 2009. gadam par uzvaru pienācās tikai 10 punkti. Pārrēķinot vēsturiskos rezultātus pēc mūsdienu skalas, Peress būtu 29. vietā, tomēr skaidrs, ka viņš vēl kāps uz augšu, jo pēc septiņiem posmiem viņu no kopvērtējuma līdera Verstapena šķir tikai 15 punkti.
It was a clean-sweep in terms of tyres, as the full compliment of compounds made an appearance during the #MonacoGP 🇲🇨
Here’s how they performed!
⚪️🟡🔴🟢🔵#F1 #Fit4F1 #Formula1 #Pirelli #Pirelli150 @F1 pic.twitter.com/OTEdr3Ga8S— Pirelli Motorsport (@pirellisport) May 29, 2022
#3 Divu spāniski runājošu braucēju cīņā Peresam nācās pamatīgi iesvīst, lai pieveiktu Karlosu Saincu. “Ferrari” braucējs tagad uz pjedestāla kāpis 10 reizes, bet pie uzvaras tā arī nav ticis, atkārtojot Romēna Grožāna ‘sasniegumu’. Vairāk pjedestāli bez uzvarām ir vienīgi Nikam Haidfeldam (13), Stefanam Johansonam (12) un Krisam Eimonam (11). Protams, ir liela iespēja, ka Saincs savu uzvaru sagaidīs. Patrikam Depaije, Žanam Alezī, Mika Hakinenam un Edijam Īrvainam panākums sekoja pēc 15 pjedestāliem otrajā un trešajā vietā.
#4 Tikai trešais šoreiz finišēja Makss Verstapens, pārtraucot savu šī gada sēriju, uzvarot visus Grand Prix, kuros tiek finišēts. Iepriekšējo 34 sacīkšu laikā Verstapens ir tikai uzvarējis, finišējis otrais vai izstājies, izņemot Ungārijas GP pērn, kad starta avārijas dēļ viņš aizķepurojās līdz devītajai vietai. Trešā vieta ir sliktākais rezultāts tīri snieguma dēļ kopš lietainās 2020. gada Turcijas GP izcīņas.
#5 Retais pirms starta būtu uzdrošinājies prognozēt, ka Šarls Leklērs mājās paliks bez trofejas, tomēr neveiksmīga stratēģija lika “Ferrari” braucējam samierināties ar ceturto vietu. Lai cik sarūgtināts viņš būtu, šis bija Leklēra vienīgais finišs Monako. 2017. gadā tehniski defekti lika izstāties no abām Formula 2 sacīkstēm, F1 debijai punktu pielika avārija pēc bremžu defekta, gadu vēlāk mašīna tika sabojāta cīnoties peletona beigās, pirms diviem gadiem Monako GP nenotika, bet pērn Leklērs avarēja kvalifikācijā un nevarēja izmantot pole position priekšrocības.
The last time F1 raced in Monaco:
2021 #MonacoGP 🇲🇨 Timelapse#F1 #Formula1 pic.twitter.com/l9auv0FgLA— F1Visualized (@f1visualized) May 28, 2022
#6 “Ferrari” braucēju neveiksmes ļāva Peresam uzvarēt, startējot no otrās rindas. 21. gadsimtā tas izdevies vienīgi Huanam Pablo Montoijam (2003) un Luisam Hamiltonam (2008, 2016 – abās lija lietus). Pēdējo 35 gadu laikā tikai Olivjē Panī 1996. gadā izdevies triumfēt, startējot ārpus Top 3 (14. pozīcija, arī lietainos apstākļos).
#7 Laikapstākļu izraisītās pauzes dēļ Monako GP nācās saīsināt līdz 64 apļiem. Lai gan TV pārraide aizkavējās, veiktās distances ziņā šī bija īsākā Monako GP kopš 1997. gada. Svētdien tika veikti 213 kilometri, padarot to par astoto visu laiku īsāko sacīksti distances ziņā un otru īsāko (aiz jau pieminētās Monako 1997), kurā netiek piešķirti puspunkti. Nepilni 110 km/h padarīja šo par 14. lēnāko sacīksti F1 vēsturē pēc uzvarētāja vidējā ātruma.
#8 Šoreiz uzminēt pareizo stratēģiju bija sarežģīti. Sacīkšu uzvarētājs Serhio Peress izmantoja četru dažādu sastāvu riepas (slapjā laika, pārejas tipa, cietās un vidējās). Tikmēr Saincs gandrīz finišēja pirmais ar tikai slapjā un cietā sastāva komplektiem. Visiespaidīgākā stratēģija tomēr bija pēdējā vietā finišējušajam Cunodam, kurš, pēdējos apļos uzmontējot mīkstāko komplektu, pamanījās izmantot visus piecus sacīkstēs pieejamos “Pirelli” ražojumus. Ar sarkani marķētajām riepām Juki uzrādīja otru ātrāko sacīkšu apli.
#9 Pašu ātrāko apli sasniedza “McLaren” braucējs Lando Noriss. Starp braucējiem, kuri nekad nav uzvarējuši, Lando Noriss ir vienīgais ar četriem ātrākajiem apļiem. Trīs reizes to izdevies sasniegt Krisam Eimonam un Žanam Pjēram Žarjē, kuru ziedu laiki meklējami 70-tajos gados. No aktīvajiem braucējiem bez uzvarām Niko Hulkenbergam un Kevinam Magnusenam ir divi ātrākie apļi.
#10 Pretēji komandas biedra neveiksmēm, Karloss Saincs Monako guvis punktus katrā no 7 mēģinājumiem (tostarp 2015. gadā, startejot no 20. vietas). Savos pirmajos trīs mēģinājumos arī Pjērs Gazlī finišēja ne zemāk kā 7. vietā, tomēr stratēģiska kļūda Q1 noveda pie vājas starta pozīcijas, bet iestrēgšana aiz lēnākiem konkurentiem trases žūšanas fāzē lika Gazlī samierināties ar 11. vietu finišā. Vēl viens neveiksminieks bija Luiss Hamiltons. Brits finišējis visos 15 piegājienos Monako, taču astotā vieta ir otrs sliktakais rezultāts aiz 2009. gada sacīkstēm, kad Luiss palika 12. vietā.