Izvelciet savus plānotājus un atzīmējiet 14.-17. jūliju kā aizņemtus datumus. Kāpēc? Rallija fani jau zinās – jādodās uz Otepā un Tartu baudīt pagaidām vienīgo WRC posmu Baltijā – Rally Estonia. Pacik arī Latvija pošas sevi pieteikt uz rallija lielākās skatuves, aicinājām uz sarunu bijušo WRC braucēju Urmo Āvu, kurš jau gadiem ilgi darbojās kā Igaunijas rallija galvenais organizators.

Šī ir WRC 50. sezona. Ko īpašu esat sagatavojuši skatītājiem Igaunijas rallijā?
Mums ir daudz tradīciju, kas atšķiras no pārējiem posmiem. Jau no pirmajiem gadiem vēršam savu uzmanību uz to, lai radītu ļoti labu atklāšanas ceremoniju, kā arī finiša pjedestāla svinības. Esam atpakaļ Tartu pilsētas centrā, kur tiks uzbūvēta milzīga estakāde. Mēs šo WRC jubileju kārtīgi atzīmēsim. Citi ralliji varbūt akcentu liek uz sportisko pusi, ļoti reti var redzēt lielu starta un finiša pasākumu, tādēļ ir vērts atbraukt, skatīties un izbaudīt pasākumu. Tas mūs padara atšķirīgus.

Tad jau Tartu iedzīvotājiem un pilsētas viesiem nav tālu jādodas – visi izcilākie braucēji un viņu mašīnas ir turpat acu priekšā!
Tieši tā. Pasākumi Tartu centrā ir bez maksas. Ja plānojat savu ceļu no Latvijas ar ierobežotiem līdzekļiem, varēsiet redzēt nelielu daļiņu no labākajiem rallija braucējiem neko nemaksājot, bet, ja jau reiz braucat no Latvijas, tad, visticamāk, esat gatavi pasākumam visas nedēļas nogales garumā, taču šādā veidā piesaistām arī cilvēkus, kuriem nav tik daudz naudas.

Igaunijā noteikti popularitāti veicina braucēju sasniegumi, kaut vai Ots Tanaks pēdējos gados. Kā tev šķiet, vai spēcīgi vietējie braucēji palīdz padarīt ralliju labāku vai pretēji – labs rallijs palīdz izaudzināt lieliskus braucējus?
Tas noteikti ir saistīti. Ar labu braucēju ir vieglāk radīt lielisku ralliju, bet ja Igaunijā vai Latvijā nebūtu augstvērtīgu ralliju, tad arī braucēji nebūtu. Rallijs Igaunijā ir ļoti populārs vairākas desmitgades un savu pīķi sāka sasniegt ar Marko Martinu, tādēļ mūsu darbs tika atvieglots, pie tam Ots ar Martinu šobrīd ir pašā pīķī, turklāt ir vēl vairāki labi braucēji kā Kaurs, Linnamae iekš WRC2, kā arī Roberts Virvess Junior WRC ieskaitē, tādēļ domāju, ka mums ir potenciāls tikt Top 3 visās kategorijās. Tas padara cilvēkus priecīgus, tādēļ ceram uz daudz skatītājiem ātrumposmos.

Latvija šai ziņā mazliet iepaliek, bet esam ceļā uz savu WRC posmu. Ir kādi ieteikumi, ko mums ņemt vērā, lai Baltijā būtu divi lieliski WRC posmi?
Pirmkārt, no visas sirds ļoti ceru, ka Latvijai izdosies tikt pie posma 2024. gadā, jo čempionāts paliek interesantāks ar jauniem posmiem. Ja visi brauks tikai pa zināmajiem ceļiem,visi tos pazīs no galvas. Tikmēŗ Latvijas faniem pagaidām ir ļoti laba izdevība baudīt Igaunijas ralliju, jo Tartu un Otepā, kur notiek ātrumposmi, ir tuvāk Rīgai kā Tallinai. Ja viss izdosies, Latvijas faniem būs divi posmi pāŗsimts kilometru rādiusā, bet šogad visi ir laipni gaidīti baudīt Rally Estonia.

Rallija mašīna tomēr ir ātrāka par slēpotāju… Foto: Karl Kirs

Ir kādie ieteikumi, par vietām kuras latviešu skatītāji nedrīkst laist garām? Piemēram kāds tramplīns vai zīmīgs pagrieziens?
Esam daudz strādājuši ar ātrumposmu izveidi, lai būtu daudz interesantu vietiņu. Tie, kas pasākumu vēroja klātienē pirms kādiem 5-7 gadiem varēs baudīt pilnīgi citu ralliju. Daudz tehnisku sekciju ar salabotiem ceļiem, daudz tramplīnu – gan dabisko, gan mākslīgi veidoto, tādēļ visiem, kam patīk tramplīni, šis ir rallijs, uz kuru doties. Pavisam drīz rallyestonia.com mājaslapā būs pieejama arī virtuālā rallija programma, kur varēs aplūkot ceļus. Nav pamata uztraukties, ka varētu palaist garām kādu tramplīnu, jo braucēji rallija laikā leks simtiem reižu. Precīzi neskaitīju, bet pieļauju, ka rallija laikā mašīnas leks 200 – 300 reižu. Kārtīgs lēkāšanas festivāls!

Cerams, ka braucējiem nepaliks slikti…
2018. gadā, kad sākām attīstīt ralliju pēc jaunajām WRC vadlīnijām, vēlējāmies ļoti tehniskus ātrumposmus trīs dimensijās, lai ir gan paātrinājums un bremzēšāna, labie un kreisie pagriezieni, kā arī došanās augšup un lejup. Domāju, ka esam sekmīgi realizējuši šo ieceri. Rally Estonia ir ļoti prasīgs no pilotiem braukšanas ziņā, turklāt nepieciešama arī laba fiziskā sagatavotība. Ja esi slinks, rallija beigās būsi ļoti noguris.

Tev kā organizētājam, kuri ir tie elementi, kas ir izrādījās sarežģītāki kā biji gaidījis?
Pašu ralliju sākām organizēt 2009. gadā. Bija ļoti grūti izveidot struktūru un atrast pareizos cilvēkus, kā arī budžetu. Ekspektācijas auga un sākām sapņot par pasaules čempionāta posmu. Daudzi eksperti domāja, ka mēs muļķojamies, tomēr cīnījāmies par neiespējamo. Mums nācās pamatīgi ticēt saviem spēkiem, taču mūsu komandai izdevās uzkāpt šai kalnā un sasniegt mērķi. Te sākas interesantākā daļa. Man bija ļoti grūti pārliecināt komandas cilvēkus turpināt darbu pēc pirmā gada ar WRC posmu 2020. gadā. Visi saprata, ka sapnis ir piepildīts. WRC bija šeit, Igaunijā. Pāris mēnešu laikā cilvēki zaudēja motivāciju. Viņi nezināja, ko darīt, jo radās apjukums – kas ir nākamais sapnis? Tas skan muļķīgi, bet tad, kad esi strādājis, lai paveiktu ko neiespējamu, rodas jauni sarežģījumi. Motivācijas atjaunošana ir sarežģītākais elements, lai padarītu ralliju arvien labāku katru gadu, jo vienmēr kaut ko var uzlabot.

Un ja mēs paskatāmies nākotnē – pēc pieciem vai desmit gadiem – kā motivēt tagadējos kolēģus, lai viņi paliek un palīdz Rally Estonia turpināt augt?
Es ceru, ka mēs spēsim augt un piepildīt vairākas jaunas idejas no tehnoloģiskā aspekta, strādājot gudri, kā arī pievēršot uzmanību zaļajai domāšanai, lai pasākums tiktu veidots ekoloģiskāks. Mums jācenšas arī izpatikt Igaunijas valdībai, lai Rally Estonia sniegtu ievērojamu ekonomisko artavu. Ja mums tas izdosies, tas palīdzēs attīstīties arī pasākumiem kaimiņvalstīs. Ja valsts, privātais sektors un organizatori iegulda, tad ikgadējs pasākums var radīt gan ekonomiskos, gan PR rezultātus, kā arī vairot sportiskos panākumus, par ko jau runājām iepriekš.

Tad jau šī pāreja uz hibrīdauto palīdz arī organizatoriem, jo rallijs kļūst zaļāks un valsts interese aug?
Arī daudzi mūsu sponsori lūkojas atjaunojamās enerģijas un zaļās domāšanas virzienā. Citu variantu nav. Katram cilvēkam ir jādomā par savu dzīvesveidu. Fakts, ka Rally1 mašīnas ir mainījušās ir tikai viens solītis, bet programma ir daudz plašāka. No FIA puses liela uzmanība tiek pievērsta arī atkritumu šķirošanai, CO2 izmešu samazināšanai. Mēs katru gadu arī stādam mežus. Pērn iestādījām tik daudz koku, ka spējām kompensēt CO2 radītos izmešus ne tikai no braucējiem, bet arī skatītājiem. Kopumā tie bija vairāk kā 4000 koki.

Daži latvieši varbūt vēl domā braukt vai nebraukt. Tev ir pēdējie iedrošinājuma vārdi neizlēmīgajiem, kuri apsver iespēju to vērot dīvānā uz TV ekrāna?
Varu dot savu godavārdu, ka rallijs būs ļoti labs. Šo lēkāšanas festivālu ir jāredz!