CEĻŠ UZ F1

Zīmīgi, ka brīdī, kad viens itāļu izcelsmes austrālietis palicis bez vietas “McLaren” komandā, pie debijas viņa vietā ticis cits itāļu izcelsmes austrālietis. Oskars Piastri ilgu laiku bija “Alpine” lolojums, tomēr pēc samērā šmucīgas šķiršanās, savu debiju viņš piedzīvos panākumiem bagātajā Vokingā bāzētajā komandā.

Līdzīgi kā Luiss Hamiltons, arī Oskars Piastri savu karjeru autosportā sāka ar radio vadāmajām mašīnītēm pirms sēšanās pie kartinga stūres. 2016. gada izskaņā tobrīd vēl tikai 15 gadus vecais Piastri devās uz Eirāziju. Pēc gaisa apostīšanas Apvienoto Arābu Emirātu F4 čempionātā, Oskars lika par sevi runāt uzreiz – debijas sezonā otrā vieta kopvērtējumā, pieveicot amerikāni Loganu Sardžentu, kurš vēl ziemā bija pārāks Apvienotajos Arābu Emirātos.

Pirmais gads Formula Renault Eurocup ietvaros nebija panākumiem bagāts, tomēr “Arden” komandas biedriem klājās vēl švakāk. Tikmēr otrajā sezonā ar “R-ace GP” spraigā titula cīņā tika pieveikts Viktors Martēns. Panākums ļāva Piastri pievienoties “Renault” Formula 1 akadēmijai un noslēgt līgumu ar Formula 3 vadošo komandu “Prema”.

Lai gan pirmais starts gandrīz beidzās pēc komntakta jau pirmajā līkumā, Oskars Piastri rūtoto finiša karogu sasniedza kā uzvarētājs un turpināja demonstrēt stabilitāti arī nākamajos posmos, regulāri kāpjot uz pjedestāla. Zīmīgi, ka līdz sezonas pēdējam posmam par diviem izteiktiem titula pretendentiem kļuva Piastri un viņa komandas biedrs Sardžents, ar kuru ceļi pirms tam bija krustojušies trīs dažādos čempionātos. Oskars kvalificējās tikai 11. vietā, turklāt saņēma piecu starta pozīciju sodu par konkurenta izstumšanu iepriekšējā posmā. Tas ļāva Sardžentam panākt neizšķirtu pirms pēdējās sacīkstes. Tajā Piastri bija stiprāki nervi, jo Sardžents iekļuva pirmā apļa sadursmē un izstājās. Lai gan Teo Puršērs ar diviem pjedestāliem pietuvojās līdz trīs punktu atstatumam, pie titula tika Marka Vēbera paspārnē esošais Piastri.

Viena no saldākajām balvām bija testi ar Formula 1 mašīnu. Pierādījis savas prasmes, Piastri palika “Prema” sastāvā, dodoties uz Formula 2, ieņemot iepriekšējā gada čempiona Mika Šumahera vietu. Jau savā otrajā sacīkstē Piastri pēdējā aplī apdzina citu “Alpine” (iepriekš “Renault”) junioru Guanju Žou un tika pie savas pirmās uzvaras. Tieši šie abi censoņi kļuva par galvenajiem favorītiem uz titulu. Sezonai ritot, svaru kausi pamazām nosvērās par labu Piastri un vēl piecas uzvaras ļāva viņam paveikt gandrīz neiespējamo – kļūt par Formula 2 čempionu debijas sezonā.

Parasti ar tik spožu CV junioru kategorijās atrast vietu F1 nebūtu grūti, taču “Alpine” negrasījās šķirties no francūža Estebana Okona un ne tik no divkārtējā čempiona Fernando Alonso. Piastri gaidīja kluss gads rezerves un testu pilota lomā, tomēr notikumi vasarā padarīja Piastri par vienu no aprunātākajiem braucējiem, lai gan viņš visa gada laikā tā arī neguva sacīkšu pieredzi.

Jūnijā parādījās runas, ka Piastri tiks ‘iznomāts’ “Williams” komandai, tomēr oficiāli paraksts uz līguma vēl netika uzlikts. Viņa līgumā ar “Alpine” bija atrodams punkts par iespēju pašam atrast citu komandu, ja “Alpine” nespēs viņu iekārtot F1 čempionāt. Pārsteidzoši, pirmajā augustā Fernando Alonso paziņoja, ka gada izskaņā pametīs “Alpine”, lai dotos uz “Aston Martin”. Ilgi nebija jāgaida līdz “Alpine” izplatīja paziņojumu, ka Alonso vietā startēs Piastri. Viss būtu labi, taču bija viens ‘bet’…

Īsi pēc paziņojuma Piastri norādīja, ka viņš nekādu līgumu nav parakstījis un negrasās braukt “Alpine” sastāvā. Komanda bija šokā un neizpratnē, turklāt drīz vien sekoja paziņojums no “McLaren”, ka Piastri pievienosies Daniela Rikjardo vietā. Tiesa lēma par labu “McLaren”, kuri kā vēlāk izrādījās, bija vienojušies ar Piastri jau jūlija sākumā. Piastri un “Alpine” ceļi šķīrās priekšlaicīgi, ļaujot viņam piedalīties pēcsezonas testos jau “McLaren” sastāvā. Zīmīgi, ka Piastri galvenais sāncensis F2 čempionātā Guanju Žou beigās nonāca “Sauber” sistēmā.

Lai gan debija 21 gada vecumā nav šokējoša priekš F1 standartiem, Piastri un Alonso iekļūst vēstures grāmatās ar visai īpatnēju rekordu – Alonso debitēja čempionātā 2001. gada martā sacīkstēs Melburnā. Piastri šai pašā pilsētā dzima mēnesi vēlāk. Līdz 2023. gadam nekad vēl vienlaikus nebija startējuši divi braucēji, no kuriem viens vēl nebija dzimis, kad otrs debitēja.

Motorsporta elitē

Reti kurš braucējs var lepoties ar tik labu debijas sezonu kā Oskars Piastri. Sezonas griezumā augstu vērtētais komandas biedrs Lando Noriss bija pārāks, taču atstatums bija krietni mazāks kā viņa priekštecim Rikjardo, turklāt atsevišķi spoži uzplaiksnījumi liek šaubīties par Norisa lomu kā komandas līderim pēc vairākiem gadiem.

“McLaren” formula tika pie nopietniem uzlabojumiem sezonas vidū un tieši tad sāka visspligtāk izpausties Piastri talants. Beļģijas GP sprintā viņš sīvi cīnījās ar sezonas dominējošo braucēju Maksu Verstapenu, taču vēlāk pieļāva iesācēja kļūdu sacīkšu startā. Japānā tika izcīnīts pirmais pjedestāls sacīkstēs, bet Oskara izcilākā nedēļas nogale sekoja nākamajā posmā Katarā, kur tika uzvarēts sprints, bet sacīkstē izcīnīta otrā vieta. Pēc vasaras pārtraukuma Piastri pat sakrāja vairāk punktus kā Fernando Alonso, bet kopvērtējumā debijas sezonu noslēdza devītais.