Thursday, October 30, 2025
SākumsBlogsF1 vs MotoGP: Eklstonam ir ko pamācīties

F1 vs MotoGP: Eklstonam ir ko pamācīties

-

Vasaras brīvdienas auto un motosporta līdzjutējiem ir beigušās un augusta pēdējā nedēļas nogalē jan notika gan Formula 1 čempionāta posms – Spa Frankošamps, gan kārtējās MotoGP čempionāta sacīkstes – Indianapolisā.

- Reklāma -

Man ir tā iespēja, gods un privilēģija “Viasat Sport Baltic” TV kanālā jau trešo gadu komentēt abas šīs sacīkšu sērijas un jāsaka, ka atšķirība starp tām nav nemaz tik milzīga kā izskatās no malas un turklāt abiem čempionātiem ir ko pamācīties vienam no otra.

Arī par auditoriju runājot, domāju, ka nevaram Latvijā izteikti nošķirt divas līdzjutēju nometnes – MotoGP un F1, jo tie, kas cītīgi skatās Formulu 1, noteikti vismaz kaut ko zina par MotoGP un pretējā virzienā šī saite strādā vēl izteiktāk. Pētījumi liecina, ka Eiropā skatītāju attiecība starp F1 un MotoGP ir 2 pret 1. Vai Latvijā ir līdzīgi, to grūti spriest, tomēr vairāk šķiet, ka attiecība varētu būt vismaz 3 pret 1 par labu F1.

Kalendāri ir saskaņoti

Starp abu čempionātu organizatoriem pastāv nerakstīta vienošanās, ka posmi nepārklāsies ne laika, ne ģeogrāfiskā izvietojuma ziņā. Nevar aizmirst, ka F1 pārrauga FIA, kas atrodas Parīzē, kamēr MotoGP uzrauga FIM, kas bāzējas Ženēvā. Visai interesanti, ka savukārt arī ar FIA pakļautībā esošo WRC čempionātu, F1 posmi pārklājas laika ziņā sešas reizes sezonas laikā. Tātad FIA neuzskata, ka F1 un WRC savā starp konkurē, kamēr ar MotoGP gan nevēlas krustot ceļus.

Foto: Repsol Honda

Klātienē skatītāji vairāk MotoGP

Iespējams iemesli slēpjas apmeklējumā, kas ir MotoGP trumpis. Vistiešākā veidā mēs varētu salīdzināt pēdējos Vācijas GP posmus, kas jūlijā norisinājās abās kategorijās. MotoGP posmu Saksenringas trasē klātienē apmeklēja 250’000 līdzjutēji, kamēr Nirburgringu uz F1 sacīksti: 50’000. Šeit vietā piebilst, ka F1 startē 6 vācieši, tostarp esošais pasaules čempions Sebastians Fetels, kamēr MotoGP nav neviena Vācijas pārstāvja, ja neskaita zemāko Moto2 kategoriju, kur līderis ir Stefans Bradls.

Paralēles var vilkt arī starp MotoGP Čehijas posmu un F1 Ungārijas posmu – abi atrodas vienā reģionā. Ja Hungaroringā ieradās līdzīgs skatītāju skaits kā Nirburgringā, tad Čehijā Brno trasi uz MotoGP posmu apmeklēja 155’000 skatītāju. Tomēr ir arī rādītāji par labu F1: Silverstonā MotoGP sacīksti apmeklēja 73’000 skatītāju, kamēr Batonam un Hamiltonam uzgavilēt ieradās par 30’000 skatītājiem vairāk.

Kopumā klātienes skatītāju skaita izteiksmē pārsvars tik un tā pieder MotoGP un šeit attiecība ir vismaz 2 pret 1.

Biļešu cenas

Šeit īstais brīdis pievērsties biļešu cenām, kas nenoliedzami F1 gadījumā nepatīkami pārsteigs. MotoGP gadījumā trīs dienu vidējas kategorijas biļete maksās ap 100 latiem, kamēr F1 gadījumā šī cena būs vismaz trīs reizes lielāka.

Barselonas trase, kur ar četru nedēļu starpību notiek F1 un MotoGP posmi ir labākais salīdzinājuma piemērs. Augstākā cena par MotoGP posma trīs dienām ir 130 Ls, kamēr tā pati sēdvieta uz F1 posmu maksā 400 Ls. Nav jābrīnās, ka uz MotoGP trase bija pārpildīta, kamēr uz F1 apmeklējums bija ļoti vājš.

Vēl var salīdzināt arī VIP paketes izmaksas: “MotoGP VIP Village” izmaksā ap 900 Ls, kamēr “F1 Paddock Club” biļete maksā 3000 Ls.

Foto: Mercedes GP

Finasu rādītāji

Biznes modeļi ir līdzīgi, tomēr ar dažādiem rādītājiem. Eklstona vadībā FOM apgrozījums pēc “Autosport” ziņām ir 800 miljoni Ls gadā, no kuriem pusi saskaņā ar Konkordijas līgumu saņem komandas, vēl 100 miljoni aiziet izdevumos un pārējais tiek īpašniekiem CVC, kuriem gan vēl jāatmaksā aizņēmums un % “Royal Bank of Scotland”. Jebkurā gadījumā īpašnieku ienākumi sastāda 37,5%.

MotoGP gadījumā “Dorna”, kurai pieder finansu tiesības, veic individuālas sarunas par kompensāciju izmēriem ar visām lielajā autoražotāju komandām, kamēr pārējās privātās komandas un citu klašu vienības pārstāv IRTA (International Road Racing Team Association), kas ir kaut kas līdzīgs FOTA. “Dorna” ienākumu daļa pēc neoficiālas informācijas sastāda 20 miljoni Ls gadā, kas ir tipiskie 10% no kopējiem ieņēmumiem. Ja F1 biznesa modeli pielāgotu MotoGP piemēram, tad CVC saņemtu ap 100 miljoniem, bet komandas sadalītu savā starpā 600 nevis tikai 400 miljonus, tādējādi katra vienība savam sezonas budžetam varētu pieskaitīt vēl 20 miljonus, kas atbilst vienam nopietnam titulsponsoram.

Noteikti interesanti salīdzināt ir arī TV translāciju tiesību izmaksas un posmu organizēšanas izmaksas trasēm. MotoGP gadījumā TV translāciju tiesības ir 5x lētākas un, ja pieņemam, ka Eiropā vidēji MotoGP skatās 2x mazāk skatītāju nekā F1, tad jebkurā gadījumā TV kompānijām rādīt MotoGP ir par 250% finansiāli izdevīgāks pasākums.

Kas attiecas uz posma organizēšanas komisiju, jeb to naudu, ko trases īpašnieki maksā par nokļūšanu MotoGP vai F1 kalendārā, tad motošosejas čempionāta gadījumā tā ir ap 2,5 miljoniem, kamēr F1 vismaz 5 reizes lielāka (12 miljoni), bet dažos gadījumos pat šausminoši 40 miljoni.

Foto: Repsol Honda

Komandu budžeti

Protams arī komandu budžetu salīdzināšana nebūs patīkama F1 pusei. Kamēr vadošās F1 komandas sezonā tērē ap 250 miljoniem Ls, MotoGP ražotāju komandas, kā piemēram, “Honda”, “Yamaha” un “Ducati” tērē 6x mazāk. Turklāt nav tā, ka riteņu skaitam te būtu izšķirošā nozīme, jo MotoGP viens ražotājs sagatavo un apkalpo krietni vairāk motociklus.

Turklāt MotoGP privātām komandām ir iespēja nomāt motociklus no ražotājiem un šie modeļi tikai nedaudz savā attīstībā atšķiras no fabrikas komandas spēkratiem. Šī nomas maksa sastāda ap 2 miljoniem gadā un viduvējas privātās MotoGP komandas budžets sezonā ir ap 4 miljoniem.

Uzskatāma ir arī braucēju atalgojuma atšķirība: kamēr Valentīno Rosi sezonā saņem ap 5 miljoniem, Mihaels Šūmahers nopelna trīs reizes vairāk (šeit ir runa tikai par tīro algu no darba devēja).

Salīdzinošie skaitļi (dažos gadījumos aptuveni):

F1 MotoGP
Čempionāta sākuma gads 1950 1949
Uzraugošā organizācija FIA (Parīzē) FIM (Ženēvā)
Riepu piegādāts Pirelli Bridgestone (MotoGP), Dunlop (Moto2, 125cc)
Braucēju skaits 24 17 (MotoGP), 40 (Moto2), 34 (125cc)
Vidēja biļetes cena uz nedēļas nogali ~ 400 Ls ~ 100 Ls
Skatītāju skaits Vācijas GP 55 tūkstoši 250 tūkstoši
Skatītāju skaits Lielbritānijas GP 105 tūkstoši 73 tūkstoši
Skatītāju skaits Ungārijas/Čehijas GP 55 tūkstoši 125 tūkstoši
Posma organizēšanas nodeva 12-40 miljoni 2-3 miljoni
Čempionāta sezonas ieņēmumi 800 miljoni 200 miljoni
Īpašnieku peļņa (%) 300 miljoni (37,5%) 20 miljoni (10%)
Leģendārākā sportista alga 15 miljoni (Šūmahers) 5 miljoni (Rosi)
Vadošo komandu budžets 250 miljoni 40 miljoni

Ko saka līdzjutēji?

Pēdējo nodaļu šajā stāstā veidosit Jūs, lasītāji un tāpēc komentāros gaidu īsu subjektīvo abu sēriju salīdzinājumu no personīgā viedokļa.

INDUSTRIJAS ZIŅAS

MEHIKO GP ROKSTĀRi & VANCKARI

JAUNĀKĀS ZIŅAS