Daudzviet pasaulē iepriekšējā gadā kritās F1 čempionāta posmu skatītāju skaits televīzijā, kamēr citās valstīs novērojams pieaugums. Kopumā tendence gan ir negatīva.
Ķīna ir viena no tām valstīm, kur 2012. gadā piedzīvoti īpaši negatīvi rādītāji – gada laikā skatītāju skaits sarucis par 34% jeb 25 miljoniem. Daļēji tas izskaidrojams ar to, ka vairāki Āzijā notikušie posmi pārklājās ar Ķīnai svarīgiem vietējiem notikumiem sportā. Kā zināms, pēdējos gados daudzas sacīkstes Āzijā un Tuvajos Austrumos notiek vēlāk pēcpusdienā vai vakaros, lai pielāgotos Eiropas skatītāju vēlmēm, taču rezultātā tas izraisījis skatītāju skaita kritumu pašā Ķīnā, kur mitinās 1.3 miljardi iedzīvotāju.
Ikgadējā F1 reitingu pētījumā ņemti vērā tie skatītāji, kas sezonas laikā F1 sacensībām veltījuši kopumā vismaz 15 minūtes laika pie TV ekrāniem. Šoreiz nav paziņots, kāds bijis kopējais F1 skatītāju skaits pasaulē (2011. gadā – 515 miljoni), taču paredzams, ka kopumā tas ir krities un tikai mazliet pārsniedz 500 miljonus.
Formula 1 lielākais tirgus ir Brazīlija, kur novērots skatītāju skaita pieaugums par 8.9% un tagad sasniedzis jau 85.6 miljonus. F1 piekritēju skaits pieaudzis arī Spānijā un Itālijā, kur gada laikā sacensības skatījušies par 11.5% un 15% vairāk cilvēku nekā iepriekšējā gadā. Tas izskaidrojams ar “Ferrari” komandas pilota Fernando Alonso lielisko sniegumu aizvadītajā sezonā.
Kaitējumu skatītāju skaitam nodara arī F1 tiešraižu translēšana maksas televīzijās, kas ir arvien biežāk novērojama tendence visā pasaulē, tostarp Latvijā. Lielbritānijā, kur pērn Formula 1 maksas kanālā tika translēta pirmo reizi, lai gan čempionātu joprojām varēja vērot arī bezmaksas kanālā BBC, skatītāju skaits sarucis par 3.8 miljoniem un šobrīd ir 28.6 miljoni.
Vitālija Petrova nonākšana vājajā “Caterham” komandā, kur visas sezonas laikā viņam neizdevās izcīnīt nevienu punktu, vājinājusi cilvēku interesi par F1 arī Krievijā. Lai gan nākošgad šajā valstī pirmo reizi notiks F1 posms, pērn līdzjutēju skaits krities pa 12.8%. Pārsteidzošākais, ka skatītāju mazāk palicis pat ASV, kur pirmo reizi pec piecu gadu pārtraukuma pērn atkal norisinājās F1 posms. Neskatoties uz to, interese kritusies par 3% – no 10 miljoniem skatītāju uz 9.7 miljoniem.
Aivadītajā nedēļā arī Francija kļuva par valsti, kur nākotnē F1 posmus varēs vērot maksas televīzijā. Šī tendence, no vienas puses, nenāk par labu komandām, kas tādā veidā zaudē sponsorus. Šobrīd sponsori komandās ienes apmēram 42% no sezonas budžeta, taču skatītāju skaita kritums darījumu summas nevar padarīt lielākas.
Toties labā ziņa ir tā, ka šie TV kanāli maksā Formulai 1 ievērojamas summas par iespēju translēt posmus un nākotnē komandas saņems 63% no visiem ienākumiem, kas ir par apmēram 20% vairāk nekā līdz šim. Piemēram, Lielbritānijas TV kanāli BBC un “Sky” ik gadu par šādu iespēju maksās 100 miljonus ASV dolāru, kas ir par 25% vairāk nekā līdz šim.
F1 reitingi lielāko kritienu piedzīvoja 2009. gadā, kad no 600 miljoniem skatītāju to skaits gada laikā nokritās līdz 520 miljoniem. 2010. gadā šis skaitlis palielinājās līdz 527 miljoniem, vēl gadu vēlāk atkal kritās līdz 515 miljoniem. 2012. gadā, kā jau ziņots, tas tikai mazliet pārsniedza 500 miljonus.
Raksts pa lielam bezjēgā… atslēgteikums ir šis:
“Kaitējumu skatītāju skaitam nodara arī F1 tiešraižu translēšana maksas televīzijās”
Domāju, ka naudu gan viņi iekasē vairāk, tāpēc skatītāju skaitam diez vai ir nozīme.
Bet jāatceras, ka skatītāju skaits ļoti tieši ietekmē sponsoru interesi.
P.S.
Esi drošs par šo frāzi “[…]Ķīnā, kur mitinās trešdaļa pasaules iedzīvotāju”? 😀
Precīzāk būtu piektdaļa, bet kas tādiem sīkumiem vispār pievērš uzmanību? 🙂
Kopējā skaita samazināšanās nav laba lieta, lai gan tas ganvenokāt ir uz Ķīnas, Krievijas rēķina, kamēr Brazīlijā, Itālijā skatītāju skaits pieeaudzis.
Protams, maksas TV noslēpē savu lomu, bet kā jau raksta Ivars, ienākumi patiesībā ir lielāki un tās ir labas ziņas komandām. No otras puses komandām var nākties samazināt savas reklāmas cenas piedāvājumos potenciāliem klientiem, jo skatītāju cipari ir mazāki. Taču tik pat labi komandas var apgalvot, ka tagad, lai arī kopējais skaits skatītāju ir mazāks – tie ir kvalitatīvāki: zinošāki un maksātspējīgi.
Šeit jāpaskatās uz Anglijas premjerlīgas piemēru – tikai maksas TV un pēdējo gadu laikā dubultojusi ienākumus un skatītāju skaits joprojām ļoti liels. Ne viss ir tik slikti kā izskatās – varbūt mums (un komandām) nemaz nav vajdzīgi pseido fani, kuri pazūd pie pirmajām grūtībām?
Starp citu šodien 10 pēc LV laika jāskatās Top Gear, kur viesosies Hamiltons lai mēģinātu pārspēt Fettela apļa laiku sausā trasē.
Runā, ka Arcani elks ir pārspēts par vairāk kā sekundi 😀
manaa pagastaa F1 polularitaate tikai aug. tas, galvenokaart, pateicoties vieteejam kultuurasnamam, kas deva zaljo gaismu kopistiski skatiities F1 uz lielaa ekraana caur projektoru. nevisiem maajaas ir VIAsat. taapeec pasaakums diezgan apmekleets. citi ierodas tikai lai patuseetu un iesuuktu alinju, tomeer ar laiku taapat katram uzrodas favoriits un F1 liidzjushana progresee.
Kuš, padzirdēs Circenis un izcirceņos 😛
Iekš UK BBC tiešraidēs 2012. gadā pārraidīja tikai pusi no sacīkstēm, pārējās bija kā atkārtojums. Savukārt Sky ir par maksu, gan arī skatītāju skaits viņiem ir x reizes mazāks. Latvijā jau tieši tas pats – bez maksas F1 nerāda vispār.
Jūs taču savos forumos arī droši vien izjūtat, ka līdzjutēju skaits Latvijā ir samazinājies.
Arī Dinamo spēlēs vairs neviens neskatās – un rezultātā komanda palika pēdējā vietā 🙁