Aizvadītajā nedēļā Starptautiskā automobiļu federācija iecēla spāņu autosportisti Karmenu Hordu par FIA motorsporta sieviešu komisijas vadītāju, lai veicinātu sporta veida interesi daiļā dzimuma vidū un palīdzētu talantīgākajām sportistēm sasniegt kārotās virsotnes.

Diemžēl, šobrīd plāns nerit, kā FIA bija cerējuši, jo Horda saņēmusi pamatīgu kritikas devu, kā rezultātā vairākas autosportistes šādu notikumu pavērsienu komentējušas kā soli atpakaļ. Viens no galvenajiem iemesliem, kas atšķir Hordu no citām autosportistēm, ir viņas nesenie komentāri, ka sievietēm nevajadzētu sacensties kopā ar vīriešiem, atbalstot Bernija Eklstona ideju par sieviešu F1 izveidi.

Horda tomēr ne tikai paudusi savu viedokli, bet arī ķērusies pie darbiem – plānots, ka jau 2019. gadā dienasgaismu ieraudzīs tikai sievietēm paredzēts sešu sacīkšu čempionāts, tomēr par tā konkurenci māc bažas, jo jau šobrīd skeptiski pret šo ideju izturas IndyCar braucēja Pipa Mena, GP3 čempionāta pārstāve Tatiana Kalderona un 2015. gada Lielbritānijas GT4 čempione Džeimija Čadvika.

Lēmums ir pilnīgā pretstatā ar situāciju, ko šobrīd redzam veselā paaudzē jaunu talantīgu meiteņu. Turklāt priekšlikumu bīda sportiste bez jebkādiem vērā ņemamiem rezultātiem, neatkarīgi no tā kurā kategorijā viņa startēja. Viņa pati reiz teica, ka netic, ka sievietes var izrādīt nopietnu konkurenci vīriešiem, un nu ir iecelta FIA Sieviešu motorsporta komisijas vadītājas amatā. Manā skatījumā, šai amatā iecelt cilvēku ar tādu pārliecību ir nepieņemami un FIA šādā veidā spērusi soli atpakaļ,” situāciju komentē Mena.

Hordas iecelšana amatā bija pamatīgs pārsteigums visiem, it īpaši, ņemot vērā, ka vairums sieviešu nepiekrīt viņas viedoklim. Mēs noteikti varam cīnīties visaugstākajā līmenī, tādēļ nav vajadzīgs nekāds sieviešu čempionāts. Ir vajadzīga sistemātiska programma ar sievietēm visa veida motorsporta disciplīnās, sākot ar kartingu. Jo vairāk meiteņu sāks, jo lielāka iespēja būs kādai izsisties un kļūt par pasaules līmeņa braucēju. Grūti ir jebkurā gadījumā, tomēr starp 90 puišiem un 10 meitenēm izredzes ir pavisam mazas. Es nepiekrītu Karmenas viedoklim, tomēr situācija ir satuvinājusi sieviešu komūnu. Mēs esam gatavas cīnīties ar pasaulē labākajiem un nav vajadzības pēc dalījuma,” piebilst Tatiana Kalderona.

Savs sakāmais ir arī 1982. gada pasaules vicečempionei rallijā Mišelai Mutonai, kura jau ilgāku laiku darbojas FIA, palīdzot dāmām iesaistīties cīņā: “FIA motorsporta sieviešu komisijas vērtības un mērķi palikuši nemainīgi kopš tās izveides 2009. gadā, un arī turpmāk aktīvi centīsimies virzīt sieviešu dalību visa veida motorsporta disciplīnās. Komisija sastāv no 30 dalībniekiem, kas ar savu pieredzi un skatījumu palīdz tai kļūt labākai. Sākot ar 2018. gadu, Eiropas jauno sieviešu programma sadarbosies ar D2BB, turklāt par programmas vēstnesi kļūs Sūzija Volfa. Tāpat strādājam pie FIA Sieviešu braucēju akadēmijas izveides, kas radīs iespējas meitenēm no 8 līdz 20 gadu vecumam.

Motorsports kopā ar burāšanu un zirgu jāšanu ir viens no trim sporta veidiem, kur sievietes un vīrieši sacenšas kopā. Visos šajos sporta veidos ir vajadzīgs milzīgs aprīkojums vai dzīvnieks. Ne viss ir atkarīgs no muskuļu spēka. Ja vēlaties redzēt vairāk veiksmīgu karjeru izveidojušas autosportistes, ir jāpalielina potenciālais talantu skaits – jāiedvesmo meitenes sacensties un jāpalīdz cīnīties par iespējām tikt līdz pašai augšai. “Uzdrīksties atšķirties” programma cieši sadarbojas ar FIA motorsporta sieviešu komisiju un man ar Mišelu ir līdzīga vīzija par to, kā situāciju uzlabot ilgtermiņā,” norāda pēdējā sieviete pie F1 stūres Sūzija Volfa.

Džeimija Čadvika šosezon debitēja Lielbritānijas F3 čempionātā. Sportiste norādīja, ka viņai neesot nekādas personīgas pretenzijas pret Karmenu Hordu, tomēr tā būtu vilšanās, ja viņas ideja par dzimumu nodalīšanu tiktu nopietni atbalstīta. “Manuprāt, tas tikai degradēs līmeni. Zinu, ka savās labākajās dienās varu ar vīriešiem sacensties kā ar līdzīgiem. Ja pie apvāršņa parādīsies pareizā braucēja ar talantu un naudu, viņai būs visas iespējas tikt arī pie vietas F1 čempionātā.”

1 KOMENTĀRS

  1. Šeit ne tik daudz jārunā par fiziskajiem dotumiem un spējām, cik par to, vai ‘sieviešu autosports’ vispār kādam būtu interesants. It īpaši, ņemot vērā faktu, ka ‘sieviešu autosportam’ nav nekādu tradīciju.
    No fiziskā spēka pozīcijām problēmu nav. Būsim reāli – autosportisti nav nekādi top-atlēti. Jā, viņi ir labi atlēti, taču ne tuvu augstākā līmeņa vieglatlētiem, smagatlētiem vai vingrotājiem. Tāpēc vispārējās fiziskās attīstības jomā sievietei sasniegt Hamiltona, Fetela vai Alonso līmeni nebūtu nekas pārcilvēcisks. Proporcionāli nedaudz vairāk jāpasvīst skrejceļā un zālē, bet tas arī viss.
    Daudz būtiskāks ir jautājums, vai un cik autosports sēž sieviešu smadzenēs. Večiem sacensība un dzelži ir kaut kas pats par sevi saprotams, bet cik lielam % sieviešu ir līdzīgi? Te arī izskaidrojams salīdzinoši niecīgais meiteņu / sieviešu skaits šajā sportā.
    + vēl pašsaglabāšanās instinkts, + vīriešu negribēšana viņas ielaist ‘veču pasaulē’, + vadošo komandu nevēlēšanās uzņemties risku, dodot sievietei konkurētspējīgu mašīnu, jo atbildība sponsoru priekšā ir pārāk liela, + + +
    Vārdu sakot – kamēr pie apvāršņa neparādīsies kāda miljardiera meitiņa – benzīngalva, kurai papucis būs gatavs nopirkt vietu komandā, tikmēr nekādu sieviešu mūsdienu 1.formulā nebūs…