2019. gads ir paskrējis. Arī autosporta pasaulē notikumu netrūka. Daži no tiem gaidīti, daži pārsteidzoši, citi skumji, citi iepriecinoši. Šoreiz atskatīsimies uz amizantākajiem aizvadītā gada notikumiem.

Gada paraugs – Sebastians Fetels

Mācīties no četrkārtēja pasaules čempiona un darīt to, ko viņš dara ir pareizais solis, tiecoties pēc panākumiem? Tā varētu šķist, tomēr Itālijas Grand Prix pierādīja pretējo. Sacīkšu sestajā aplī ‘Variante Ascari’ pagriezienā Fetels pieļāva kļūdu un izslīdēja no trases.

Tā vietā, lai sagaidītu, kamēr braucēju virkne patraucas viņam garām, Fetels ļoti neapdomīgi nolēma atgriezties trasē pēc iespējas ātrāk. Sekas bija neizbēgamas – viņš ietriecās Lensa Strola mašīna. Jaunais kanādietis pāris sekundes vēlāk veica identiski bīstamu manevru, liekot Pjēram Gazlī izbraukt cauri grants drošības joslai. Kas zin, ko gaidīt no Strola, kad viņš šādos tempos apgūs tiešām vajadzīgās prasmes…

VIDEO: Fetela un Strola bīstamie manevri Itālijā

Gada tiesneši – Formula 3 Itālijas posma brigāde

Arī šī balva izšķīrās Moncas trasē. Tā ir viena no senākajām autosacīkšu norises vietām, kur lielu lomu spēlē garās taisnes. Aizvējā ir iespējams iegūt ļoti daudz laika, tādēļ neviens nevēlās doties lidojošajā aplī kā pirmais. Ja F1 to atrisināja ļoti apkaunojoši lielākajai daļai braucēju, kuri tā arī nepaguva uzsākt lidojošo apli, tad F3 čempionātā iesildīšanās aplī ļoti lēni braucošu formulu grupiņas ik pa laikam patraucēja jau lidojošajā aplī esošajiem braucējiem.

Tā tika klasificēta kā bīstama braukšana un kopumā 22 no 30 braucējiem saņēma starta pozīciju sodus. Apjukums bija tik pamatīgs, ka kvalifikācijas uzvarētājs Kristians Lundgārds varēja uzsākt sacīkstes no pirmās pozīcijas, jo viņam tika piešķirts 3 pozīciju sods, taču sodu saņēma arī otrās, trešās un ceturtās vietas ieguvēji. Pie tam kvalifikācija tika noslēgta priekšlaicīgi, lai preventīvi izsargātos no smagas avārijas. Kas zin, cik vēl sodu sekotu…

Gada sods – Formula E sacensību apmeklēšana

Pērn pēc incidenta Brazīlijas Grand Prix laikā Makss Verstapens gandrīz izraisīja kautiņu ar savu konkurentu Estebanu Okonu. FIA nolēma viņu sodīt ar divu dienu piespiedu darbu. Viena no tām bija janvārī, kad Verstapens devās uz Maroku. Valstī, kur ir augsts nabadzības un noziedzības līmenis, cilvēktiesību pārkāpumi un nesakārtota medicīnas sistēma, Maksam bija jācieš… skatoties autosacīkstes.

Formula E posmu Verstapenam nācās pavadīt kopā ar sacīkšu tiesnešiem, iepazīstot viņu darba nianses un izglītojoties par autosacīkstēm no cita skatupunkta. Daudziem motorsporta faniem tā būtu pasakaina nedēļas nogale. Protams, ātrums Formula E mašīnām ir daudz mazāks kā F1, tomēr būtu grūti iedomāties, ka, piemēram, ‘Ford vs Ferrari’ zvaigznei Kristianam Beilam par nespēju sadarboties ar režisoru vai producentu liktu skatīties ‘Ātrs un bez žēlastības’ frančīzi.

Gada jaunais braucējs – Mahavers Raghunatans

Turpinot par sodiem, kā lai nepiemin Mahaveru Raghunatanu. Ja vērojat F1 sacīkstes, bet neinteresējaties par junioru kategorijām, šo vārdu nav vērts atcerēties. Ja ir kāds braucējs, kurš pavisam noteikti nebrauks F1, tas ir viņš. 12 soda punkti automātiski pārvēršas par diskvalifikāciju no nākamā posma. Pastors Maldonado, Romēns Grožāns un Daņila Kvjats šo maģisko skaitli nav sasnieguši, kamēr Raghunatans Formula 2 sezonā nopelnīja 24 soda punktus.

Ar ko lai sāk? Bahreinā Raghunatans nepiefiksēja, ka sacīkstes ir galā un goda apli veica bīstami ātri, Francijā trīs reizes neievēroja ātruma ierobežojumus virtuālās drošības mašīnas dēļ, par ko saņēma diskvalifikāciju no Austrijas posma, bet līdz pēdējam posmam Abū Dabī jau atkal bija nonācis riska zonā. Bīstams manevrs, veicot izmēģinājuma startu, kamēr konkurenti priekšā vēl stāvēja uz vietas, bija pēdējais piliens – indietis jau atkal bija sakrājis 12 soda punktus. Šoreiz viņš no diskvalifikācijas izmuka, jo tas bija pēdējais posms, bet F2 soda punktus skaita sezonas gaitā, nevis par pēdējām 365 dienām kā F1. Pateicoties Raghunatanam, noteikumi tiks mainīti.

Ja vēl šīs muļķības tiktu kompensētas ar ātrumu trasē, dažas kļūdas varētu piedot, taču Mahavers regulāri bija vairākas sekundes aplī lēnāks par priekšpēdējā vietā esošo braucēju. Un kā lai neaizmirst šo mirkli no Azerbaidžānas posma treniņiem…

Gada treniņbraucieni – Azerbaidžanas Grand Prix

Vismaz Formula 2 treniņi Azerbaidžānā notika. To pašu nevar teikt par Formula 1 čempionātu. Jau desmitajā pirmo treniņu minūtē Džordžs Rasels aizķēra kanalizācijas vāku. Tas izgrauza pamatīgu caurumu “Williams” formulas grīdā, tomēr braucējs palika neskarts. Uz trases gan bija tik daudz atlūzu, ka sesiju nācās apturēt. Ar to problēmas tikai sākās.

Atgriežot cietušo mašīnu boksos, kravas mašīna aizķēra tiltu un sabojāja ceļamkrāna hidraulikas šļūteni, kas izlēja eļļu uz Rasela novietotās formulas. Nācās atrast rezerves mašīnu, taču “Williams” mašīnas nocelšana atkal sagādāja problēmas, jo šis spēkrats nebija paredzēts tādam uzdevumam. Visa šī haosa laikā organizatoriem nācās pārbaudīt pārējo 300 kanalizācijas vāku izturību.

VIDEO: Haoss Azerbaidžānas treniņos

Gada iekšējais duelis – Kubica un Rasels “Williams” komandā

Ar Azerbaidžānu vien Rasela neveiksmes nebeidzās. Labākais braucējs ir tas, kurš izcīna visvairāk punktu? Zīmīgi, ka “Williams” komandas vienīgo punktu izcīnīja Roberts Kubica, nevis debitants Džordžs Rasels, kurš bija pārāks visu 21 posmu kvalifikācijās, kā arī atradās un finišēja priekšā Kubicam lielāko daļu sacīkšu.

Tomēr Roberts atradās īstajā brīdī, īstajā vietā. Visas sezonas gaitā punktu zonā viņš pavadīja tikai vienu no 1262 apļiem, turklāt tas pat nebija haotiskā Vācijas Grand Prix pēdējais aplis. Savu, iespējams, karjeras pēdējo punktu Kubica guva pēc finiša 12. vietā no 13 finišējušajiem braucējiem, bet uz desmito vietu pakāpās tikai pēc “Alfa Romeo” braucēju sodiem par tehniskajiem pārkāpumiem. Nākamreiz diskutējot, kurš braucējs ir labākais, padomā, vai statistika ir īstais lauciņš kurā raudzīties!

Gada komanda – “McLaren” IndyCar

Diez vai būtu pārspīlēts sakot, ka Alonso dalība Indianapolisas 500 jūdžu sacīkstēs radīja lielāku ažiotāžu kā jebkurš cits motorsporta notikums šosezon. Par nelaimi Alonso faniem, viss, maigi izsakoties, neritēja gludi.

Pirmkārt, vainīgais tālu nav jāmeklē. Pēc Alonso kritiskajiem izteikumiem par “Honda” F1 dzinējiem, japāņu koncernam nebija vēlme ar viņu sadarboties. “Andretti Autosport” komanda deva spānim izdevību pirms diviem gadiem, tomēr sadarbības ar “Honda” dēļ Alonso nācās meklēt citus sadarbības partnerus. “Carlin” nebija tas labākais risinājums.

No pirmās testu dienas tika pazaudēta puse laika, jo mašīnas stūre vēl nebija atgādāta uz trasi, tad tika pazaudētas divas dienas, jo solītā mašīna bija nepareiza ‘papaijas oranžā’ tonī. Pa vidu Alonso pašam vēl gadījās avarēt. Kvalifikācija bija bezcerīga, jo tika iegādāti nekorekti riepu sensori. Uz otro kvalifikācijas dienu problēma tika novērsta, taču saputrošanās starp metrisko un imperiālo mērvienību sistēmu padarīja situāciju tikai sliktāku pārnesumu kalibrēšanā. Rezultātā Alonso nekvalificējās sacīkstēm. “McLaren” – viena no panākumiem bagātākajām komandām abās okeāna pusēs – piedzīvoja vienu no apkaunojošākajiem mirkļiem savas pastāvēšanas vēsturē.

Gada pitstops – Brads Keselovskis

Aiz okeāna intriga netrūka arī NASCAR čempionātā un Talladegas ovāls allaž rada neparedzamas situācijas. Lai gan braukšana pretējā virzienā ir aizliegta, noteikumos nav nekas minēts par to, kurā virzienā mašīnai jāatrodas, dodoties boksos.

Brads Keselovskis bija viens no sacensību līderiem, taču tika pieļauta kļūda bremzēšanā pirms ieejas boksu celiņā. Viņa vadītā mašīna sagriezās par 180 grādiem un perfekti pieslīdēja pie savas komandas mehāniķiem. Komanda neapjuka, veica riteņu maiņu un degvielas uzpildi, bet Keselovskis izbrauca no boksiem, apmeta mašīnu pareizā virzienā un turpināja sacīkstes, it kā nekas nebūtu noticis.

Gada sponsors – “Rich Energy”

Viljams Storijs ar savu ekstravaganto bārdu un hipija paskatu ļoti ātri kļuva par vienu no padoka spilgtākajiem cilvēkiem. Viņš ir kompānijas “Rich Energy” vadītājs. Pēc neveiksmīga mēģinājuma nopirkt “Force India” komandu, kompānija uzsāka sadarbību ar “Haas”.

Enerģijas dzērienu ražotāji F1 jau ir – “Red Bull”, kuri ‘ceļ spārnos’. “Rich Energy” atbildēja ar ļoti agresīvu saukli – ‘Aizmirstiet spārnus! “Rich Energy” sniedz ragus’, turklāt Storijs jau sezonas sākumā paziņoja, ka viņu (“Haas”) mašīnas ir skaistākas par “Red Bull” un sagaida, kad tās būs arī ātrākas.

Rezultāts gan bija paredzams – “Red Bull” trasē bija daudz ātrāki par “Haas”, turklāt Storija ‘storiji’ jeb stāsti par 90 miljoniem pārdotu enerģijas dzērienu bundžām un 4 miljardu investīciju piesaisti visiem lika smīkņāt, jo neviens šos dzērienus pat nebija redzējis veikala plauktos. Pēc Austrijas posma “Rich Energy” pacietības mērs bija pilns un viņi pārtrauca sadarbību ar “Haas”. Logo ‘nokasīšana’ no Grožāna un Magnusena mašīnām gan prasīja ilgāku laiku.

Visam šim absurdam pa vidu vēl bija tiesas prāva ar “Whyte Bikes” par plaģiātismu firmas logotipa izveidē, ko, protams, “Whyte Bikes” uzvarēja. “Rich Energy” jau atkal izmantoja sociālos tīklus kā platformu nievājošiem komentāriem, norādot, ka neviens par tādu firmu pat nav dzirdējis, uz ko “Whyte Bikes” atbildēja, publicējot fotogrāfiju, kurā “Haas” braucējs Romēns Grožāns nofotografēts uz viņu ražotā velosipēda. Vēlāk sekoja maldinoši pavedieni par iespējamo sadarbību ar “McLaren”, taču “Rich Energy” savu reputāciju gada laikā sabojāja tik pamatīgi, ka neviens šo firmu un tās slavas kāri vairs neuztver nopietni.

Gada atrašanās virsotnē – Reinis Nitišs

Rallijkrosa sezona sākās ar ko jaunu – pirmoreiz pasaules čempionāts devās uz Abū Dabī. Lielisku sniegumu tajā demonstrēja Jānis Baumanis, tomēr otram latviešu sportistam Reinim Nitišam sacensības noslēdzās iespaidīgi. Jau pirmajā pagriezienā viņš uztriecās bīstami konstruētajai līkuma iekšmalas apmalei un mašīna strauji palecās augšā, piezemējoties uz Antona Marklunda mašīnas jumta.

Atrašanos virsotnē var tulkot dažādi, tomēr Reinis šo starpgadījumu atjautīgi izmantoja, lai izlaistu jaunus fanu krekliņus ar frāzi ‘I like to be on top‘. Amizants un atjautīgs piegājiens šai situācijai. Tas gan nebija Reiņa vienīgais lidojums šosezon, jo Zviedrijā mašīna apmeta kūleņus vienā no kvalifikācijas braucieniem. Tai pašā dienā Reinis pamanījās izcīnīt uzvaru otrajā braucienā kopējā ieskaitē un nākamajā dienā kāpt uz pjedestāla.