WRC jaunā sezona nav aiz kalniem un sestdien tika prezentētas jaunās 2022. gada sezonas rallija mašīnas. Pilnīgi jaunu tehniku ir sagatavojušas visas trīs rūpnīcas – čempioni Toyota, allaž spēcīgie Hyundai, kā arī sezonas melnais zirdziņš M-Sport Ford.

Pasaules rallija čempionāts, jeb WRC šogad piedzīvo vienas no lielākajām pārmaiņām čempionāta pastāvēšanas vēsturē. Pēc 25 gadu pārtraukuma čempionāts atvadās no World Rally Car, jeb WRC klases. Tā savulaik aizvietoja vienkāršako Group A klasi, bet beidzamos gadus WRC klase līdzinājās leģendārajām Group B automašīnām ar savu lielo jaudu un elpu aizraujošo izskatu.

Iepazīstieties, Rally 1!

Kas mūs sagaida turpmāk? Pavisam jauna Rally 1 klase! Šī klase ir daļa jo FIA izveidotās jaunās rallija piramīdas, kur Rally 5 ir vislēnākā, taču vispieejamākā klase iesācējiem, bet Rally 1 ir pati virsotne. Pasaules rallija čempionātā turpmāk redzēsim Rally 1, Rally 2 (bijusī R5 un WRC 2 klase), kā arī jauno Rally 3 klasi, kas ir vispieejamākā pilnpiedziņas klase. Uz Rally 3 klasi šogad ir pārcelta Junior WRC kategorija (iepriekš startēja ar priekšējās piedziņas Rally 4 klasi), kas viennozīmīgi ir pozitīvs solis!

Rally 1 mašīnas
Jaunās Rally 1 automašīnas

Kas brauks Rally1 klasē?

Arī šogad dalību turpina tās pašas trīs rūpnīcas komandas, kā iepriekš. M-Sport Ford savu ilggadējo Ford Fiesta modeli ir nomainījis pret aktuālāko Ford Puma automašīnu. Hyundai jau pērn mūs iepazīstināja ar jaunās paaudzes i20, taču tikai Rally 2 klasē. Šogad uz jaunās paaudzes bāzes ir tikusi izveidota arī Rally 1 mašinērija.  Toyota arī joprojām startēs ar Yaris, taču nu ar jauno paaudzi. Yaris Rally 1 ir ticis bāzēts uz, nu jau par kulta auto kļuvušo, sportisko Yaris GR ielas modeli.

Kas ir Rally 1 klase?

Bet ar ko tad īsti atšķiras Rally 1 no iepriekšējās WRC klases? Jā, tā ir taisnība, ka arī WRC dodas elektrifikācijas virzienā un pirmo reizi tiek izmantota hibrīdpiedziņa. Pirmajā brīdī daudzi saraus uzacis, taču visa skepse pazūd brīdī, kad šo nezvēru ierauga uz ceļa. Rally 1 klase izmanto tieši to pašu 1,6 litru 380 zs iekšdedzes turbomotoru kā līdz šim un skaņa ir palikusi tieši tā pati. Fani, kas ir redzējuši WRC dzīvē, noteikti zina, par ko ir runa. Un tagad šai skaņai klāt ir papildus 100 kW (134 zs) jauda!

Cauruļu rāmja šasija
Cauruļu rāmja šasija. Foto: Hyundai Motorsport

Lielākās izmaiņas gan šoreiz skar pašu automašīnu uzbūvi. Tās sastāv no nesošā cauruļu rāmja un atsevišķas virsbūves, kurai vairs nav jāsastāv no ekvivalentas ielas automašīnas virsbūves daļām. Šāda pieeja uzlabo drošību, samazina komandas atkarību no rūpnīcas un padara inženieru darbu daudz elastīgāku. Jaunie noteikumi atļauj mērogot ielas modeli, lai tas pēc izmēriem pareizi derētu uz cauruļu šasijas. Laikmetā, kad ielas automašīnas kļūst aizvien lielākas un rūpnīcas nav ieinteresētas izrādīt savus mazākos budžeta modeļus, šādi noteikumi ļauj aktuālākas automašīnas samazināt rallijam saprātīgākos izmēros, tādējādi palielinot ražotāju interesi.

Vienkāršāka tehnika

Pēdējos gadus skaļākās diskusijas ir bijušas par ievērojami kāpušajām izmaksām. Rally 1 klases noteikumos liels uzsvars ir likts uz automašīnas vienkāršošanu. Ir ticis ievērojami samazināts aerodinamisko elementu skaits – aizliegts izmantot jebkādus papildspārnus uz virsbūves, kā arī neredzēsim vairs aizmugurējos difuzorus. Jā, mašīnas tāpēc ir kļuvušas lēnākas līkumos, taču to kompensē lielāka jauda līkumu izejā! Jāņem vērā, ka aero detaļas braucot regulāri tika sabojātas un sarežģītu buferu regulāra nomaiņa ievērojami paaugstināja rallija ejošās izmaksas. Tāpat ir izrevidēta automašīnu piekare. Vienkāršāki un lētāki amortizatori liks braucējiem vairāk raizēties par tramplīniem un akmeņainām vietām. Tāpat ir aizliegti aktīvie diferenciāļi, tādā veidā vadāmību pielīdzinot Rally 2 klasei. Līdzīgas kā Rally 2 būs arī piecu pārnesumu ātrumkārbas, ierasto sešu pārnesumu vietā. Ir aizliegtas hidrauliskās ātrumu pārslēgu lāpstiņas aiz stūres, atstājot tikai mehāniski sekvenciālo pārslēdzēju. Šo izmaiņu rezultātā jaunās mašīnas ir grūtāk braucamas un liks braucējiem vairāk domāt uz priekšu. Zemāka saķere līkumos, ļoti iespējams, liks mašīnas sviest vairāk sāniski un vienkāršāka amortizācija sviedīs mašīnas gaisā vietās, kur WRC klase mierīgi varēja izbraukt līdzeni, turklāt piespiedējspēks vairs tik ļoti nespiedīs mašīnas pie ceļa. Īsta konfekte jebkuram rallija fanam!

Aero
Aizliegti priekšējie papildspārni un aizmugurējais difuzors, vienkāršāks aizmugurējais spārns.

Kā strādā hibrīds?

Vienkāršības vārdā, pirmos trīs gadus visas Rally 1 komandas izmantos vienādas hibrīdpiedziņas sistēmas. Tās piegādā vācu kompānija Compact Dynamics. Šāds risinājums ļaus gan čempionātam, gan komandām pierast pie jaunajiem izaicinājumiem un reizē nodrošināt visiem vienādas iespējas, tai skaitā arī potenciāliem jaunpienācējiem. Fiksēta cena arī nodrošina čempionāta uzturamību.

Līdzīgi kā Formula 1, arī Rally 1 spēkrati spēj uzkrāt enerģiju bremzējot, lai to izmantotu lielākai kopējai jaudai paātrinājuma brīdī. Taču ar to arī līdzība beidzas. Reģenerācija strādā tikai pie noteikta bremžu spiediena, tāpēc nederēs ripināšana ar palaistu gāzi kā Formula 1. Jaudas izmantošana notiek pēc IndyCar, DTM un citos čempionātos redzētā „Push to Pass” principa. Tas nozīmē – braucējs manuāli ar pogas spiedienu ieslēdz jaudas palielinājumu un tas ir aktīvs uz noteiktu laiku, vai līdz tiek atlaista gāze, vai nospiestas bremzes. Nākamo paātrinājumu var ieslēgt tikai, kad baterija ir tikusi uzlādēta. Ātrumposmā iztērējamā enerģija un uzlādes ciklu skaits ir FIA noteikta, tātad braucējam ir rūpīgi jāizvērtē, kad ir vērts tērēt papildus jaudu. Katrai mašīnai ir pieejami trīs hibrīdpiedziņas regulējumi, kurus braucējs var izvēlēties pirms ātrumposms ir sācies. Agresīvāks regulējums dos lielāku jaudu uz īsāku brīdim, bet konservatīvāks – mazāku jaudu, bet uz ilgāku laiku.

Pieredze, atsauksmes un prognozes

Rally 1 spēkrati tiek aktīvi testēti un attīstīti jau kopš pērnās vasaras. Tikpat ilgi internetā klejo arī vesels lērums ar testu video, intervijām un cilvēku atsauksmēm. Paraudzīsimies, ko var gaidīt no trīs rūpnīcām.

M-Sport Ford

Pirmie visai atklāti jauno tehniku testēt sāka M-Sport. Skaidrs, ka daļēji privātai komandai nāk tikai par labu, ja visa uzmanība tiek veltīta tikai viņiem, sevišķi pēc diviem ļoti klusiem gadiem. Tomēr tā nav tikai publicitāte – M-Sport ziedoja pēdējās sezonas, vairs neattīstot Fiesta WRC spēkratu, un ziedoja visus spēkus jaunās Puma attīstībai, kamēr Toyota un Hyundai vēl visiem spēkiem centās pārspēt viens otru ar tā brīža tehnikas attīstību. Turklāt M-Sport jau izsenis ir zināmi kā lieliski inženieri jaunas tehnikas sagatavošanā, kuriem tikai vēlāk sākt trūkt resursu ilgtošai modeļa attīstībai. Atcerēsimies, ka arī iepriekšējās paaudzes Fiesta tieši pirmajos divos gados izcīnīja divus pasaules čempiona titulus ar Sebastienu Ožjē pie stūres. Vai līdzīgu sniegumu spēs uzrādīt arī jaunie censoņi Kreigs Brīns un Adriens Furmo, to mēs vēl redzēsim, taču pēc abu pilotu sniegtajām atsauksmēm Puma brauc neticami labi, lai gan pirms nedēļas pamatīgi no ceļa noskrēja jaunais komandas līderis Brīns.

Ford Puma Rally 1
Ford Puma Rally 1

Toyota Gazoo Racing

Mazliet vēlāk testēties sāka arī čempionu vienība Toyota. Daudziem ir zināms, cik ļoti lielus resursus Toyota iegulda jebkurā sporta veidā, kurā piedalās un šis nav izņēmums. Testu laikā visai būtiski mainījās Yaris aerodinamiskie risinājumi, kas liecina par ļoti produktīviem testiem. Un tiešām, Somijā bāzētajai komandai testi ir aizritējuši visgludāk – lai gan arī Toyota nācās apturēt testus avārijas dēļ, tomēr skāde neesot bijusi tik liela, kā pārējām komandām. Testos rudenī jaunais Yaris izskatījām mazliet stīvāks par Puma, taču nav šaubu, ka uz pirmo posmu tehnika būs vislabākajā kārtībā un arī braucēju sastāvs ir spēcīgāks nekā M-Sport. Pēc Ožjē pilna laika karjeras beigām, pēdējo divu gadu vicečempions Elvins Evanss būtu uzskatāms par favorītu, taču grūti spriest cik ļoti velsietis apradīs ar jauno tehniku. Jebkurā gadījumā, pēc titula kāros arī jaunais somu talants Kalle Rovanpera.

Toyota Yaris Rally 1
Toyota Yaris Rally 1

Hyundai

Visvēlāk mašīnu izstrādāt un attiecīgi arī testēt sāka Hyundai. Komanda ilgu laiku nebija saņēmusi zaļo gaismu no rūpnīcas, ka tā turpinās savu WRC programmu. Skaidrs, ka pretēji toreizējā Hyundai Motorsport vadītāja Adamo vārdiem, visdrīzāk komanda jau sen bija sākusi darbu pie jaunās mašīnas, neatkarīgi no tā, vai tā patiešām ieraudzīs saules gaismu. Hyundai duets Tjērī Noivils un Ots Tanaks vienmēr ir bijuši spēks ar kuru jārēķinās. Abi braucēji gan neslēpa kritiku pret jaunajiem noteikumiem, kas tikai pastiprina bažas, ka komanda nav savlaicīgi spējusi sagatavot pietiekami noslīpētu tehniku. Arī no testu apmeklētājiem sākumā bija dzirdams viedoklis, ka Hyundai uz ceļa neizskatās gluži tik labi kā konkurenti. Vēl jo vairāk – Noivils alpu ceļos piedzīvoja ārkātīgi smagu avāriju, vēl vairāk iedragājot progresu. Tomēr, tuvojoties sezonai, arvien vairāk sāka skanēt ļoti pozitīvas atsauksmes un, šķiet, komanda tomēr ir kaut ko atradusi savā mašīnā.

Hyundai i20 Rally 1
Hyundai i20 Rally 1

Viennozīmīgi mūs sagaida ļoti interesanta sezona un pirmo ieskatu spēku samēros redzēsim jau šonedēļ leģendārajā Montekarlo rallijā! Vai jaunie censoņi spēs pārspēt šajos ceļos dominējošos veterānus Sebastienu Ožjē un Sebastienu Lēbu, par to lasiet F1.lv portālā visas nedēļas nogales garumā!

Braucēju sastāvs
Braucēju sastāvs