Skatoties Formula 1, jo īpaši līkumos pēc garām taisnēm, ir gandrīz neticami, kā auto var tik ātri palēnināties. Tas, kas uz ekrāna izskatās kā maģija, patiesībā ir progresīvas inženierijas rezultāts – bremžu diski, kas spēj izturēt temperatūru, kas spēj izkausēt metālu.
Bremzes ir vairāk nekā tikai bremzēšana
F1 bremzes ne tikai samazina ātrumu. Tās ir ļoti svarīgas, lai kontrolētu automašīnu, pārvaldītu tās līdzsvaru un pat ietekmētu sacīkšu stratēģiju. Pārkaršana var samazināt veiktspēju un maksāt dārgas sekundes.
Bieži vien autovadītāji pirms sacīkstēm sasilda bremzes, spiežot pedāli, lai nodrošinātu optimālu veiktspēju jau pirmajā aplī. Komandas arī precizē bremžu līdzsvaru starp priekšējo un aizmugurējo asi, lai pielāgotos dažādiem trases posmiem.
No kā izgatavoti F1 bremžu diski
Ikdienišķos automobiļos izmanto tērauda bremžu diskus. Taču F1 klasē bremžu diski ir izgatavoti no oglekļa kompozītmateriāliem. Kāpēc?
- Tie ir daudz vieglāki, tādējādi samazinot nespriegto svaru.
- Tie efektīvi darbojas līdz pat 1000°C temperatūrā, neizbalējot.
- Tie ir izturīgi pret nodilumu pat ekstremālos apstākļos.
Lūk, dažādu veidu bremžu disku salīdzinājums:
Ja vēlaties uzzināt vairāk par vieglo automašīnu bremžu disku veidiem un īpašībām, apmeklējiet rezervesdalas24.lv – noderīgu resursu ar tehnisko informāciju par rezerves daļām.
Kā darbojas F1 bremžu sistēma
F1 bremžu sistēma ir sarežģīts mezgls: oglekļa diski, kluči, hidrauliskās caurules un dzesēšanas kanāli. Visiem šiem elementiem ir nevainojami jādarbojas ekstremālos apstākļos. Īpaši svarīga ir dzesēšana. Ja temperatūra pārsniedz drošu diapazonu, samazinās veiktspēja un disks var pat sabojāties.
Inženieri izstrādā bremžu cauruļvadus katrai trasei, ņemot vērā ātrumu, bremzēšanas biežumu un pat laikapstākļus. Mūsdienu F1 automobiļos ir arī enerģijas rekuperācijas sistēmas (MGU-K), kas palīdz bremzēt un mazina slodzi diskiem.
Grafiks: Bremžu disku temperatūras krišana dzesēšanas laikā
F1 bremzes pret autošosejas automašīnām: Vai ir kāda saistība?
Lai gan F1 klases oglekļa bremzes ikdienas automašīnā neatradīsiet, autosports būtiski ietekmē autotransporta tehnoloģiju. Augstas veiktspējas ielas automobiļos tagad izmanto keramikas bremzes – tiešus F1 tehnoloģiju pēctečus. Uzlabotie materiāli, dzesēšanas konstrukcijas un uzliku formas ir piemēri inovācijām, kas pārņemtas no sacīkstēm.
Īsie fakti
- F1 oglekļa disku komplekts kalpo aptuveni 800-1000 km.
- Bremžu zonas temperatūra var pārsniegt izplūdes gāzu temperatūru.
- F1 bremzēšanas ātrums var sasniegt līdz 5G – piecas reizes lielāks par gravitācijas spēku.
Secinājumi
Bremzes Formulā 1 nebūt nav vienkāršas. Tās ir augstas precizitātes sistēmas, kas ir uz fizikas robežas, un tām nepieciešama pastāvīga kalibrēšana un inovācijas. Šīs tehnoloģijas ne tikai padara sacīkstes ātrākas, bet arī drošākas, un laika gaitā tās dos labumu arī autovadītājiem uz parastiem ceļiem.