F1 komandas šobrīd gatavojas lielajai tehniskajai revolūcijai, kas no 2026. gada aptvers gan šasijas, gan dzinēju regulējumu. Tomēr jaunie noteikumi padokā tiek uztverti pretrunīgi – daļa pilotu jau publiski pauduši bažas pēc pirmajiem simulatoru testiem.

Pirmais par sarežģījumiem runāja Makss Verstapens, vēlāk viņam pievienojās arī Šarls Leklērs, Aleksandrs Albons un Lenss Strols. Viņu lielākās bažas – jaunā ēra varētu padarīt F1 pārāk sarežģītu gan faniem, gan pašiem braucējiem, pārvēršot sacīkstes vairāk par enerģijas menedžmentu, nevis tīru sacensību.

FIA formulu nodaļas direktors Nikolass Tombazis intervijā “Motorsport.com” uzsver, ka noteikumi vēl nav galīgi un ieviestās pārmaiņas nebūs tik dramatiskas, kā daži baidās.

“Ir skaidrs, ka ar lielāku elektriskās jaudas proporciju un mazāku iekšdedzes dzinēja jaudu enerģijas pārvaldība kļūst par izaicinājumu. Akumulatori nav paredzēti, lai nodrošinātu maksimālu jaudu visas sacīkstes garumā, tāpēc pilotam un komandai nākas rūpīgāk plānot, kā to izmantot,” skaidro Tombazis.

Viņš uzskata, ka tas vienlaikus paver iespējas attīstīt tehnoloģijas: “Ražotāji varēs strādāt ar akumulatoriem un elektriskajām sistēmām. Domāju, ka jau nākamgad redzēsim inovācijas šajā jomā. Protams, problēmas ir, bet lielākoties tās saistītas tieši ar enerģijas menedžmentu.”

Pēc Tombazisa teiktā, FIA jau no paša sākuma apzinājusies, ka jaudas pārdale starp elektrisko un iekšdedzes dzinēju radīs jautājumus, ko nāksies risināt. Tāpēc noteikumi turpinās attīstīties.

“Mēs nevaram vienkārši rīt no rīta vienpersoniski kaut ko mainīt – viss notiek caur apstiprināšanas procesu ar dzinēju ražotājiem. Bet parasti, kad ir konkrēti jautājumi, komandas un jaudas agregātu ražotāji izrāda sapratni. Tāpēc tas, kas mums ir tagad, un tas, kas būs nākamā gada sākumā, nebūs gluži viens un tas pats. Tie nebūs pilnīgi citi noteikumi, taču attīstība notiks,” viņš saka.

Vienlaikus Tombazis uzsver, ka dzinēja formula nemainīsies: “Iekšdedzes dzinēja un elektriskās sistēmas tehniskā specifikācija ir noteikta un paliks iecirsta akmenī. Šajā jomā nekādu izmaiņu vairs nebūs.”

Tombazis atklāj, ka FIA spēlējas ar citiem parametriem – piemēram, enerģijas atgūšanas un izmantošanas noteikumiem. Tas ietver mainīgu enerģijas reģenerācijas skalu atkarībā no trases, nevis fiksēto 8,5 megadžoulu limitu vienā aplī.

“Šeit ir daudz sviru, ar kurām varam strādāt – maksimālā jauda, tās samazināšanās taisnēs, atgūtās enerģijas apjoms utt. Mēs tās izmantojam, lai panāktu līdzsvaru,” viņš skaidro.

Svarīgākais mērķis – nepieļaut “mākslīgas” situācijas. Tieši par to iebilda Verstapens jau pirms diviem gadiem, runājot par scenāriju, kurā mašīna apli noslēdz ar izsmeltu elektrisko jaudu un pilots taisnē būtu spiests atlaist gāzi vai pat pārslēgties zemākā pārnesumā, lai ekonomētu enerģiju.

“Mēs absolūti nevēlamies, lai piloti taisnēs atlaistu gāzi,” uzsver Tombazis.