Šogad vien savus nosaukumus Formulā 1 nomainījušas trīs komandas – ‘Lotus’, ‘Caterham’ un ‘Marussia”. Paskatīsimies, cik reižu un kuras no tagadējām komandām savā vēsturē jau iepriekš veikušas nosaukumu maiņas.
Patiesībā nosaukumu maiņas F1 vēsturē ir itin bieža parādība un no pašreizējām komandām tikai “Ferrari” un “McLaren” savus nosaukumus kopš dibināšanas brīža nav mainījušas ne reizi. Šīs divas arī senākās no F1 komandām.
Kautkā trijniekam gan gribētos pieplusot arī “Williams”, lai arī šī F1 vienība savā vēsturē pašos pirmssākumos ir pamainījusi nosaukumu. Sākumā tika nodibināta “Frank Williams Racing Cars”, kas ar tādu nosaukumu startēja no 1969. līdz 1976. gadam, bet tad uzsākta sadarbība ar miljonāru Valteru Vulfu, kā rezultātā arī nosaukums nomainīts uz “Walter Wulf Racing”. Projekts gan pastāvēja pavisam neilgi un kopš 1977. gada komanda pazīstams ar nosaukumu vienkārši “Williams”.
Tiem, kas Formulas 1 vērošanai pieslēgušies pēdējos gados, iespējams, nemaz nav zināms, ka pašreizējie čempioni “Red Bull Racing” vēl 2004. gadā startēja kā drīzāk lejasgala komanda “Jaguar”, bet projekts tika aizsākts vēl deviņdesmito gadu otrajā pusē, kad savu komandu “Stewart” nodibināja bijušais F1 čempions Džekijs Stjuarts.
“Mercedes” ir tā komanda, kas savā vēsturē nosaukumu un īpašniekus mainījusi visvairāk reižu. Sākotnēji jau 1970. gadā izveidota kā “Tyrrell”, vēlāk tā nonāca tabakas kompānijas “Btitish American Tobacco” īpašumā, tad tika pārdota Japānas automobiļu rūpnīcai “Honda”, bet vēl pavisam nesen uz vienu ļoti veiksmīgu sezonu startēja kā privātā “Brawn” nometne, Rosa Brauna paspārnē izcīnot titulus abās ieskaitēs. Tiešas pēctecības ar piecdesmito gadu “Mercedes” komandu šai vienībai nav.
Salīdzinoši sena vēsture arī tagadējai “Lotus” komandai, kurai gan nav nekāda sakara ar to “Lotus” nometni, kas Formulā 1 beidza startēt deviņdesmito gadu sākumā. Konkrēti šīs komandas pirmsākumi meklējami 1981. gadā, kad tika nodibināta “Toleman”, ko vēlāk pārņēma “Benetton” un “Renault”, līdz šogad tā pārtapa par “Lotus”. Gana sens stāsts arī “Toro Rosso” komandai, kas no 1985. līdz 2005. gadam bija pazīstama kā “Minardi”.
Nosaukumu maiņas evolūcija | Dibināšanas gads |
Red Bull <– Jaguar <– Stewart | 1997 |
Mercedes <– Brawn <– Honda <— BAR <– Tyrrell | 1970 |
Lotus <– Renault <– Benetton <– Toleman | 1981 |
Force India <– Spyker <– Midland <– Jordan | 1991 |
Sauber <– BMW Sauber <– Sauber | 1993 |
Toro Rosso <– Minardi | 1985 |
Williams <– Wolf <– Williams | 1969 |
Caterham <– Lotus | 2010 |
Marussia <– Virgin | 2010 |
HRT <– Hispania | 2010 |
McLaren | 1966 |
Ferrari | 1950 |
Šīs komandu nosaukumu un īpašnieku štelles patiesībā ir visai nosacītas. Atliek kaut vai paskatīties uz Mercedes – no vienas puses mēs šai ķēdītei pirms Tyrrell varam priekšā pierakstīt arī Matra, jo 68.-69.gadā to komandu tas pats Kens Tirels vien kūrēja. No otras puses varam pieiet daudz skarbāk un pateikt, ka Mercedes zīmola komada F1 startējusi 54.-55.g. un tagad kopš 2010. Un nav svarīgi, ka viņi tur pārpirkuši kaut kādas iepriekšējo komandu telpas un tehnoloģijas.
Tas pats ir ar Renault. Ir diezgan dīvaini, ka šajā gadsimtā startējušās Renault komandas priekšteči visos avotos minēti Benetton un Toleman. Bet kā tad ar to Renault, kas bija pazīstams no 77.-85.gadam?
Galvenais jautājums šeit ir, pie kā mēs pieķeramies? Pie garāžas, pie auto ražotāja brenda, pie komandas vadītāja vai pie emblēmas uz purngala… 🙂