Foto: motogp.com

Džons Sērtiss ir aicinājis radikāli izmainīt formulu sēriju pastāvēšanas principus, lai nodrošinātu talantīgo braucēju spēju progresēt arī bez finansiālas palīdzības.

1964.gada Formula 1 čempions “Ferrari” sastāvā, kā arī četrkārtējais motošosejas čempions 500cc klasē atzīst, ka šobrīd pernsonīgie sponsori un atbalstītāji spēlē pārāk lielu lomu jauno pilotu progresā. Sērtiss aicināja ņemt piemēru no ASV un IndyCar pieredzes, kur tiek veidota īpaša jauno talantu programma ar stipendijām, kas nodrošina, ka tiešām talantīgie braucēji naudas trūkuma dēļ nepaliek pusceļā uz augstāku mērķi.

“Mums ir vajadzīga sistēma, kur panākumi tiek attalgoti ar iespēju progresēt nākamajā līmenī,” skaidroja Sērtiss, uzstājoties “Autosport International” šova laikā. “Kur vēl ir tāda prakse, kad pilots uzvar čempionātā un komanda viņam piedāvā pāriet uz nākamo līmeni, bet vispirms liek par to samaksāt pusmiljonu sterliņu mārciņu? Tas ir briesmīgi.”

“Mums ir jāizveido konkrētu čempionātu saraksts, kas ir starptautiski atzīti un kuru uzvarētāji saņem stipendiju, lai varētu progresēt savā karjerā,” turpināja Sērtiss, kura dēls Henrijs Sērtiss 2009.gadā bojā F2 sacensībās Brenshečā. “Tādā veidā talantīgo pilotu ceļš būtu nodrošināts līdz par Formulai 1.”

“Laikā, kad es startēju, sacensībās galvenais bija hronometrs,” atcerējās Sērtiss. “Pārejot no motocikliem uz autosportu, es startēju daudz un dažādās sacīkstēs visā pasaulē un vienmēr par maniem startiem bija samaksāts – komandu īpašnieki zvanīja un piedāvāja man iespēju braukt viņu komandā un par visu bija jau samaksāts. Pat laikā, kad es izveidoju savu komandu, tās izlikšana uz starta Lielbritānijas GP posmā man izmaksāja vien 23 tūkstošu sterliņu mārciņu un tajā skaitā bija £7500 par “Cosworth” dzinējiem, kas tobrīd bija labākie, un vēl £500 par pārnesumu kārbu. Šobrīd ir iestājies pavisam cits tehnoloģisks laikmets.”

Pilna Džona Sērtisa runa “Autosport International”

1 KOMENTĀRS

  1. Opis jau pareizi pasaka: “…ir iestājies pavisam cits tehnoloģisks laikmets.” Ar dažiem desmitiem tūkstošu sterliņu mārciņu mūsdienās varbūt vienam antispārnu komplektam pietiktu. Bet, ja viss grozās n-tajos miljonos, tad loģisks ir jautājums – kuri tad būs tie dīvainie labvēļi, kas par visām šīm kosmiskajām tehnoloģijām maksās? Situācija jau ir aizgājusi tik tālu, ka pat lielie pasaules autoražotāju koncerni 1.formulu uzskata par nerentablu naudas izšķērdēšanu. Mercedes vēl spītīgi turas, taču lielākā daļa pārējo jau pamukuši.
    Un visas tās runas par izmaksu samazināšanu ir tukša muldēšana. Tāpat ir skaidrs, ka mūsdienās princips, kad katra komanda izgatavo savu šasiju, nekādus izdevumus nesamazinās. Puse komandu, kas atrodas lielo enerģijas dzērienu ražotāju vai komunikāciju gigantu paspārnē turpinās tērēties, bet otra puse turpinās agonēt un dzīvot no mazo sponsoru un pilotu pienesumiem. Turklāt šeit mēs runājam par nieka 11 komandām! 1.formula, kas pasaules sportā tiek pozicionēta tūlīt aiz Olimpiskajām spēlēm un Pasaules kausa futbolā! Un šī 1.formula nespēj ne tuvu dabūt pilnu starta laukumu! Vai kāds var iedomāties, ka Pasaules kausā futbolā uz finālturnīru ierodas tikai 80% komandu, jo pārējām valstīm vienkārši nav naudas, lai nopirktu formu un apmaksātu savai izlasei lidmašīnas biļetes? Skan idiotiski, vai ne? Taču tieši tas notiek 1.formulā! Visā pasaulē nevar atrast pietiekoši naudīgas interesentu grupas, kas spētu uztaisīt 12. vai 13. čempionāta komandu. Lūk, tas vien parāda, ka lietas ir galīgi garām!
    Savukārt no IndyCar ir jāpārņem nevis kaut kādas stipendiju programmas, bet gan viena šasiju ražotāja sistēma.

    • Atļaušos iebilst, ka F1 ar kosmiskām tehnoloģijām ir stipri pamaz. Motors ar 4 vārstiem, bez maināmām ieplūdes vai izplūdes fāzēm, vienīgi griežas līdz 18 000, kas ļauj izdabūt lielāku jaudu. Attistība nenotiek jau kādus pēdējos desmit gadus. Kārba sekvenciālā. Dzesēšanas sistēma parasta, bremzes, stūre, viss pārējais parasts. Tagad KERS ir ielikts iekšā, pie tam stulbā veidā, jo benzīna motoriem kabināt klāt elektrisko sistēmu visu tikai sarežģī bezjēdzīgi, bet jēgas nekādas. Tas hibrīdiem būtu noderīgs. Vienīgais, kas ir līmenī, ir aerodinamika. Pa pēdējiem gadiem vienīgais, kas varētu uz kaut kādu statusu pretendēt, ir Williams KERS sistēma, kura ir mehāniska. Varbūt esmu akls, bet neko citu kosmisku tajā F1 neredzu.

      • nus, dizaina ‘principi’ ir viena lieta, izmantotie materiaali un izgatavosanas process (faktiskaa TEHNOLOGIJA) – kas cits..

      • Tieši tā, Mr. Powers! Ja kas krievu “Sojuz” kosmosa kuģi arī tiek izmantoti kopš 1967. (!) gada, bet jeņķi vienus un tos pašus šatlus blieza gaisā 30 gadus. Tas tā – par kosmisko tehnoloģiju attīstības tempiem runājot… 😀

      • aljausos gan apgalvot, ka bija saadas-taadas atskiriibas starp peedeejaas STS-135 misijas lidaparaatu (kurs piezemeejaas, rupji reekinot, pirms pusotra gada), un STS-1 (lidojums 1981. taa k-ga gadaa, buvnieciiba, odnako, saakta 75-jaa..)

  2. bet ir tachu n-tie chempionaati kur nabagi brauc ar vienaadaam shasijaam. tad tos arii lai veero tie kam F1 nepatiik.

    F1 ir autosporta karalis. un tas nekad nav bijis leets prieks. sportaveida pirmsaakumos ar to nodarbojaas tikai aristokraati. un, galu galaa, pasaules klases piloti vienmeer dabuu sponsorus. tie kas ir pelniijushi, tie arii brauc F1 seerijaalaa. tie kas nav pelniijushi brauc citaas saciikstees. kautvai truli griezh pa ovaalu otrpus okeaanam.

  3. Tur jau tā lieta, ka F1 ir bezjēdzīgi uzblīdusi par naudas taisīšanas avotu. Kādā veidā viena komanda, kas gadā uztaisa 8 mašīnas, ir spējīga iztērēt 100 miljonus USD? Un kāda xuna pēc viņiem ir vajadzīgi 300 darbinieki, ja tās 8 mašīnas kopā var salikt kādi 20 cilvēki? Mani visvairāk pārsteidz, ka arī tāda komanda kā Caterham, kas ir izveidota tikai nesen, ir ieslīgusi tanī stagmātismā. Un visiem tas ir izdevīgi, jo visi grib savas sešciparu algas. Un Bērnijs tāpat – jo lielāks apgrozījums, jo vairāk skaidas atlec.

    Salīdzinājumā var paņemt McLaren, kas ražo gan F1, gan ielas mašīnas. Uz ielas mašīnām viņiem izmaksas ir reizes 10 zemākas, lai izgatavotu mašīnas, kas var konkurēt pasaules līmenī. Un sanāk ļoti labi.