Friday, October 31, 2025
spot_img
SākumsBlogs5 veidi kā atdzīvināt Formula 1 čempionātu

-

spot_img

2013.gada sezonas noslēgumu var saukt par anti-kulmināciju – tituls bija izšķirts krietni iepriekš un reti kuram bija šaubas, ka Sebastjans Fetels arī atlikušajos posmos atstās visus tālu aizmugurē. Vai ir kāds veids, lai ‘atdzīvinātu’ Formulu 1? Šeit būs iespējamais glābšanas plāns piecos punktos.

- Reklāma -

1) Jāievieš ‘budžeta griesti’. “Red Bull” komanda, kuras sastāvā Sebastjans Fetels izcīnīja ceturto titulu trīs posmus pirms čempionāta beigām, kopā ar citām vadošajām vienībām gadā katra tērē ap 300 miljonie ASV dolāru. Tostarp mazākās komandas tērē ap 100 miljoniem. Turklāt šobrīd Formulā 1 ir varbūt tikai četras komandas, kurām nedraud finansu problēmas, bet dažas ir tuvu bankrotam. Līdz ar to Formula 1 čempionātu nevar nosaukt par līdzvērtīgu poligonu cīņai un Fetela pastaigu daļēji mēs varam skaidrot ar šo apstākli. Savulaik ar FOTA asociāciju dažas komandas centās ieviest tēriņu ierobežojumus un tos kontrolēt. Tādas lietas, kā testi, aerodinamiskā izpēte un darbinieku skaits tiek kontrolēta arī šobrīd FIA līmenī, tomēr pārējais ir komandu ziņā un ņemot vērā, ka FOTA sastāvā vairs nav visu vienību, plāns par izmaksu kontrolēšanu nestrādā. Bagātajām komandām nebija izdevīgi, ja kāds skatās viņu grāmatvedības atskaitēs un noliek vienā tēriņu līmenī ar mazajām komandām. Līdz ar to bagātās komandas neizbēgami nonāk arī panākumu virotnē, kamēr mazās cīnās par izdzīvošanu. Mūsdienu grāmatvedības sistēmas ir pietiekami labi kontrolējamas ar neatkarīgo ekspertu palīdzību un tēriņi paliek vienīgais bastions, kur komandas netiek rūpīgi pārbaudītas līdz pēdējam milimetram, kā tas ir tehniskajā jomā. Tam ir jāmainās!

2) Padariet sportu cilvēcīgāku. Formula 1 čempionātam ir jāļauj pilotiem būt dabiskiem nevis jāspiež tiem kļūt par robotiem. Cilvēki vislabāk reaģē uz cilvēcīgām emocijām. Kad preses konferencē pilots kārtējo reizi stāsta, ka “mums vajag uzlabot mūsu mašīnas potenciālu”, tad skaidrs, ka šie vārdi nav viņa un tāpat nevienam nav skaidrs, ko īsti tas nozīmē. Zvaigznēm ir jābūt atvērtām, godīgām un tiešām – gluži kā Kimi Raikonens. Tomēr šobrīd PR cilvēki stāv aiz muguras katram pilotam un kontrolē viņu teikto, bet vēlāk sabar, ja pateikts kas lieks. Fetels ar savām ‘saulītēm’ pēdējos posmos daudz negatīvi noskaņoto līdzjutēju prātos ir izdzēsis tos iemeslus, kas lika viņiem vācieti izsvilpt. Līdzjutēji ciena un izbauda šādu emociju izpausmi. Arī tiesneši ir piekrituši, ka jāļauj izpausties ar ‘saulītēm’, kamēr vien tas tiek darīts pareizā vietā un veidā. Tas ir pirmais solis.

3) Formula 1 čempionātam jābūt pieejamākam. F1 čmepionāts joprojām var ļoti daudz pamācīties no ASV formulu seriāla IndyCar. Jo sevišķi tas attiecas uz līdzjutēju vēlmju un vajadzību apmierināšanu – tur skatītājs tiešām jūt, ka par savu ieguldījumu ir saņēmis kaut ko pretim. Turklāt arī biļešu cenas ir labs iemesls diskusijai. Piemēram, uz nākamā gada leģendāro Indy500 sacīksti zemākā biļetes cena ir tikai 45 dolāri. Formulā 1 zemākā cena gandrīz jebkurā posmā būs vismaz 3 reizes lielāka.

4) Stingri jākontrolē aerodinamika. DRS sistēma ļauj aizmugurē braucošajam pilotam ar atvērto antispārnu samazināt gaisa pretestību, iegūt lielāku ātrumu un apdzīt konkurentu. Daudzi to uzskata par pārāk vieglu veidu apdzīšanai un noliedz DRS. Taču vai šis risinājums nav labāks par laiku pāris gadus iepriekš, kad aizmugurē braucošais pat krietni ātrākais pilots nespēja veikt apdzīšanu, jo tiklīdz pietuvojās, turbulentais gaiss no priekšā braucošās formulas pilnībā izjauca aerodinamisko līdzsvaru un mašīna zaudēja piespiedējspēku. Vēl agrāk piloti varēja izmantot ‘aerodinamisko aizvēju’, lai veiktu elegantas apdzīšanas, tomēr tad spēkā bija citi noteikumi un formulas tika burtiski piesūktas pie trases un turklāt krietni lielāka bija mehāniskā saķere. Mūsdienās aerodinamikai ir pārāk liela nozīme un ir vajadzīgi steidzīgi soļi, lai to samazinātu.

5) Paņem mazāk, ieguldi vairāk. Čempionāta īpašnieki vispār nenodarbojas ar čempionāta vadību, mārketingu vai reklamēšanu un atstāj šīs lietas komandu ziņā. “CVC Capital Partners”, kas kontrolē Formula 1 čempionātu, eksistē tikai un vienīgi, lai gūtu peļņu un gadā no F1 čempionāta paņem pusi kopējās peļņas jeb 50% no 1,4 miljardiem sterliņu mārciņu. Tas nozīmē, ka sportam trūkst investīciju un nav tālredzīgas programmas, kas nodrošinātu līdzjutēju bāzes pieaugumu nākotnē.

Avots: Independent

INDUSTRIJAS ZIŅAS

MEHIKO GP ROKSTĀRi & VANCKARI

JAUNĀKĀS ZIŅAS