Tas, ka viss ģeniālais ir vienkāršs pierādās jau kuro reizi. Kā noskaidrojis SKY televīzijas F1 tehniskais eksperts Marks Hjūzs (Mark Hughes), tad Mercedes spēka agregāts izmanto vienkāršu, bet revolucionāru risinājumu – sadalītu turbokompresoru.

Tiem, kas interesējas par motorsportu, ir zināma turbokompresora uzbūve – tas sastāv no divām spirālveida caurulēm, kurās ievietoti rotori, kuriem ir kopēja ass. Vienu cauruli plūst karstais izplūdes gaiss un griež rotoru, kas savukārt griež rotoru otrā spirālveida caurulē, kas dzen gaisu motora aizdedzes kamerās.

Šajā risinājumā jau no sākta gala ir iebūvēta tehniska dilemma – gaisam, ko dzen motorā, vajag būt pēc iespējas vēsākam, bet izplūdes gāzes un augstie rotoru griešanās ātrumi padara visu mezglu ļoti karstu. Tādēļ ir vajadzīgi radiatori (intercooler), kas gaisu pirms tam dzesē.

Mercedes inženieri šai problēmai ir atraduši risinājumu – viņi ir sadalījuši turbokompresoru divās daļās, novietojuši kompresoru motora priekšā, bet turbīnu aiz tā, savienojot tos ar asi, kas iet caur motora “V”.

Links uz video šeit: http://www1.skysports.com/watch/video/sports/f1/9250473/mercedes-engine-special

Šis inovatīvais risinājums dod sekojošas priekšrocības:

Tiek samazināts cauruļu garums, pa kurām jāceļo gaisam, kas savukārt ļauj samazināt jaudu, kas jāziedo turbīnas griešanai, kas rezultātā palielina dzinēja efektivitāti, palielina jaudu un samazina degvielas patēriņu.

Gaisu nekarsē karstā turbīna, tādēļ starpdzesēšanas radiatori var būt mazāki un rezultātā mazāki paliek arī formulas sānu piloni, kas uzlabo aerodinamiku.

Par cik kompresors tagad ir motora priekšpusē, tad motora aizmugurē ir vairāk vietas pārnesumkārbai, kas pārvietota uz priekšu, pārvieto smaguma centru uz formulas vidu un tādējādi uzlabo vadāmību.

Kopsummā visa spēka stacija (motors, turbīna, KERS, ERS, utt.) ir kompaktāka un līdz ar to aerodinamiskāka.

Rezultāts – ir izveidota sistēma, kas līdzīgi “dubultajiem difuzoriem” dod ļoti nozīmīgas priekšrocības visām komandām, kurām ir Mercedes dzinēji. Atšķirība no difuzoriem gan ir tāda, ka šo risinājumu NEVAR KOPĒT! Dzinēji ir iekonservēti uz visu sezonu un nekādas izmaiņas vairs nedrīkst izdarīt.

Ko mēs no tā varam secināt:

Mercedes dzinējiem būs priekšrocība VISU sezonu un tikai Adriana Ņūvija ģeniālais prāts var izdomāt kaut ko tādu, lai šo Mercedes “iebūvēto” handikapu izlīdzinātu un sagādātu RBR konkurētspējīgu formulu. Pirkstu šogad redzēsim retāk.

Mercedes komandai bija vairāk laika, lai pielāgotu formulu dzinējam. Citas komandas saņēma Mercedes dzinējus daudz vēlāk un bija pārsteigtas par tā kompaktajiem izmēriem. Tagad tās pielāgojas un varam sagaidīt arvien labākus rezultātus gan no Force India, gan Williams.

1 KOMENTĀRS

  1. Varam stādīties priekšā šos McLaren, Williams un Force India inženierus un konstruktorus – spečuki kopš vasaras būrušies ap šasijām un aerodinamiku, bet tad ziemā atnāk krava ar Merša motoriem, šie ņem lomikus, lauž vaļā kastes un… “what a f…k is this?!” 😀 😀 😀

  2. Rodas viens ļoti būtisks jautājums – vai Renault/Ferrari tiks dota atļauja kaut kad pārbūvēt dzinēju, lai tie varētu izlīdzināt spēku samērus.. Jo Honda nākošgad pavisam noteikti kopēs meršu risinājumu un būs ar ļoti ātru dzinēju (tā vismaz gribās domāt)..
    Vai tik nenāksies F1 vadoņiem atsaldēt dzinēju programmas, ļaujot komandām beidzot atkal savstarpēji sacensties dzinēju jomā. Agrāk tas garantēja, ka neviena komanda nevar iegūt milzīgu pārsvaru uz ilgu laiku, jo nākošajā sezonā jau būs citi izdomājuši ko labāku.. (ne vienu vien sezonu F1 bijušas 1,5-2 sekundes ātrākas formulas kādā sezonā kādai komandai)

  3. lai jau shosezon Mercedes pluuc augljus no sava meistardarba. ir pelniijushi. paareejie naakamgad noshpikos un atkal buus liidzsvars.

    intriga taapat shogad ir garanteera. Hamiltons vai Rosbergs. un kursh buus best of the rest.

    iisteniibaa baigais bonus Hondai. vinji noteikti jau straadaa pie shaadas daliitaas turbiines izstraades. driiz saaks testeet un uzlabot.

    vai iesaldeeshanas noteikumii liedz Renualtam un Ferrari jau tagad gatavot naakamaa gada motoru? saprotams ka shosezon neko nedriiks mainiit saciikshu motora konstrukcijaa. bet vai savaas fabrikaas vinji driikst straadaat pie naakamaa gada motora? ja nee, tad Hondai negodiigas priekshrociibas.

  4. Man pēc šī raksta radās viens jautājums:

    Vai šī tiešām ir pirmā reize, kad kāds ir iedomājies sadalīt turbokomprersoru? Principā šo risinājumu noteikti ir iespējams aizsargāt ar patentu un tad jau sākas pa visam cits stāsts 🙂

    • čto russkomu poļezno, to ņemcu – smerķj

      citiem vārdiem sakot, lai gan šitādai shēmai ir (varētu būt) priekšrocības, cieši jo cieši pakojot visu zem formulas haubes, ‘salonauto’ gadījumā tās priekšrocības nav tik acīmredzamas, un arī interkūlera izmēram nav tik būtiskas nozīmes.

      Tāpatās atdaloši-savienojošai vārpstai arī ir sava masa/inerce, kas nehibrīda auto gadījumā (nav elektrības, ar kuru uzspolēt turbīnu) “turbobedri” tikai palielina..

  5. nu agregadu vini ir uztaisijusi labu, pa sim baumam jau pirms 2 gonkam klida info ka it ka sky eksperts so lietu bij pamanijis, bet pagaja divas gonkas kamer vini visu info dabuja un vareja to prezentet. pasi mersi teica ka mclaren atiecibas sezonas gaita mainisies un lidz ar to noteikti ka honda nedabus visus uzlabojumus. jo agregats ir uztaisits bet lielako ipatsvaru nodrosina tiesi programatura. jo mersi savu programaturu nedod talak kopa ar motoriem vai dod samazzinata forma. kaut vai acerieties kad pagajusaja sezona un aizpagusaja renault spelejas ar apgriezieniem pirms likumiem lai palielinatu izpludes gazes kas nodorsinatu piespiedejspeku, to visu dara kompis un tur var gut ari lielako parsvaru. Pasi renault neskaitamas reizes atdzist ka lielaka problema ir tiesi programatura jo vini nevar dabut lai visas sistemas (brake by wire, intercooler, turbo, KERS un utt) stradatu vienoti un iedotu maks jaudu, tapec jau piem no otrajiem testiem visi Redbull motoru eksperti dzivojas renault baze un cubina, cik zinams redbull uz katru gonku ierodas ar 2 jaunam smadzenemuz katru masinu un megina rast labakos risinajumus sai situacijai. ta ka tas ka iesalde motoru tehniskos paramterus nenozime ka to attistiba ir iesaldeta. un domaju mersis jau pirms gada saka stradat pie nakamas paaudzes motoriem 😉

  6. Paldies Aldim par operatīvo jūzera accounta resetu!

    Ja par tēmu, atkal citējot kādu (pad.laiku jumora klasiķus), doma bija interesanta, par to dalīto turbīnu, bet kaut kas viņā neklapē.. proti, lāgā īsti nav redzams bildē turbīnas ‘karstais gals’, kur tam bija jābūt saskaņā ar Lipska k-ga atreferēto debesusporta versiju (ir vien sadales siksnas/ķēdes vāks, no oglekļa škiedras), toties itin skaidri ir redzamas divas atsevišķas daļas agregātam priekšpusē. Skaidrāk izceļas apaļais taures veidīgais, kurš, kā es pieņemu, ir kompresējamā gaisa izplūdes gals (tuvāk endžina blokam), no kurienes tam drošivien reālā endžinā ir ceļš uz interkūleri, bet ar zināmu iztēles piepūli var saskatīt arī četrstūrainu skrūvējamu flanci, vērstu no skatītāja projām, kurš imho varētu būt turbīnas karstais gals, kur flancim skrūvējas klāt izplūdes ‘kolektors’

    Ja šitā teorija pareiza, tad tā ir principiālā pretrunā ar tēzi, ka meršu turbiņš dod aukstāku saspiesto gaisu un ļauj taupīt uz interkūlera gabarītiem, jo izplūdes gāzēm šajā schēmā ir tikai viens ceļš – pilnībā cauri ‘aukstajam’ galam, uz endžina aizmuguri, pa V burta vidu uz pakaļgalu, kur visiem 2014. gada formuļiem ir jābūt vienīgajam ‘izpūtējam’.. diezgan neortodoksāls risinājums, i visās ielas auto turbīnās, ko nācies novērot (nav daudz, un no vienas šnites – kā uz slavenā VW 1.8T no passaķ, un uz šamo luksusbrenda 2.0 TFSI), abējos gadījumos ‘karstais’ gals no aukstā šķiet esam labāk atdalīti..

    Let’s wait and see, šim storijam droši vien vēl būs turpinājumi.. 😉

    Un kas zīmīgi, debesu sporta analīzes vidiņu never vaļā.. vai būtu kāda

      • nu katrā ziņā bilde ar textu neklapē.. kur būtu pareizā bilde?

        Atradu jūtrubā Brandla ierunātu mūvi, kurš VARĒTU būt tas pat, kas iedvesmu devis Lipska k-gam, bet joks tāds, ka nevienas reālas bildes ar viltīgo turbiņu tur nav, vieni vienīgi minējumi un zīmējumi.. var jau būt, ka pareizi minējumi un zīmējumi, bet varbūt tad ir iespējams apmainīt šeitan ielikot bildi ar ‘ekrānšāviņu’ (kas par vārdu) no tā mūvja, lai nejauc tautai prātus? Jeb tur autortiesības iemaisās, un nav brīv’ tā darīt..?

    • Divas fascinējošas lietas:

      – Cik nozīmīgs, izrādās, ir zem raksta minētais vārds! 🙂 Ja tur būtu parakstījies Aldis, tad visi uzreiz ticētu, bet par cik “Lipska -kgs”, tad noteikti tur kaut kas nav tīrs 🙂

      – Labāk protams ir sarakstīt veselu rindkopu pilnīgi pa tukšo, nekā to pašu laiku pavadīt apskatoties video… jokaini cilvēki 🙂

      Foto, protams, nav īstais, jo tajā ir skaidri redzams, ka turbīna un kompresors ir kopā. Kāpēc Mercedes nav publicējis īstos dzinēja attēlus, domājams ir skaidrs. Domāju arī ka video nav Mercedes gatavots.

  7. protams ka nekur nekā konkrēta nav – Merc slēpjas aiz komuflāžas publicēšanas, Merc komandas arī nevienu nelaiž klāt – nevienam no malas špionam nav vēl izdevies šņukuriņu tik tuvu piebāzt lai kautko daudz maz konkrēti varētu secināt, tā – minējumi un teorijas vien pagaidām tik cirkulē

    • p.s. Apsveic Tev Ostin ar Tavs patiess idenitāc atgūšan, uz reiz var manit ka akal do iekš pareiz rob un vis rpm ir atkal pa riktīg gaņģ. p.p.s. – Aldi, nezin vai es vis dar pareiz bet nevar pārslēgt atpakaļ vecā robā vai manipulēt sav vec vārd

      • trauku profilu neuzturu, tad nu pēc twittera un fakbuka autentikācijas iespējas izbeigšanās citu variantu nebija, kā lūgt adminu resetēt lokālo akkountu

        nu un L. k-gam varu vien ieteikt neķert kreņķi – kā sacīja klasiskā laikmeta romnieki – IN VINO VERITAS, ko var tulkot arī kā ‘vaļsirdīgā sarunā’ dzimst patiesība..