“Ferrari” komandas jaunais boss Marko Matiači ir pilnībā nezināms Formula 1 aprindās, tomēs kompānijas vadība tieši viņa rokās ir nodevusi leģendārās komandas grožus.
Pēc 3 stundām lidmašīna
Pēc Stefano Domenikalli piespiedu brīvprātīgā lēmuma iesniegt atlūgumu, Luka di Montidzemolo ilgi negaidīja, lai nolīgtu jauno “Ferrari” komandas bosu. Pagājušās nedēļas beigās Matiači saņēma telefona zvanu no Montidzemolo ar ziņu, kas viņu pārsteidza nesagatavotu. Viņš pats par jauno darba vietu uzzināja tikai 72 stundas pirms tas tika paziņots oficiāli – turklāt Matiači tobrīd bija Ņujorkā.
“Es saņēmu telefona zvanu 5:58 piektdienas rītā,” žurnālistiem Ķīnā skaidroja Matiači, kurš pirmajā darba dienā nepārtraukti nēsāja saules brilles ala Enco Ferrari. “Otrā galā bija mūsu prezidents Montidzemolo kungs un viņš izskaidroja savu ideju. Es domāju, ka tas ir aprīļa joks, lai gan bija 15 dienas par vēlu. Tikai pēc pāris minūšu sarunas es sapratu, ka tas ir nopietni. Es to sapratu, jo bija jau pasūtīta lidmašīnas biļete uz manu vārdu no Ņujorkas uz Milānu. Lidojums bija pēc trīs stundām un sestdienas rītā es jau ierados Maranello fabrikā.”
Kas ir Marko Matiači?
Marko Matiači vēl pirms kļūšanas par “Ferrari” komandas bosu ir pierādījis sevi, kā ļoti spējīgs kompānijas augstākā līmeņa vadītājs, tomēr viņa pieredze aprobežojas ar ielas auto departamentu. Sākotnēji no 1989.gada Matiači strādāja “Jaguar” kompānijā, bet demit gadus vēlāk viņu pārvilināja pie sevis “Ferrari”, kas bija patīkami pārsteigti pat itālieša menedžmenta stilu.
Pēc pāris gadiem darba pārdošanas departamentā Tuvajos Austrumos, viņš 2006.gadā kļuva par “Ferrari” Āzijas reģiona izpilddirektoru un panākumi šajā amatā pavēra iespēju kļūt par “Ferrari” Ziemeļamerikas atzara vadītāju 2010.gadā. Matiači vadībā pārdošanas apjomi Ziemeļamerikā neskatoties uz krīzi palielinājās par 20%.
Tas viss skan ļoti jauki, tomēr Matiači ir viens liels trūkums – viņam nav nekādas pieredzes Formulā 1. Taču šajā ziņā labs komentārs sekoja no Lukas di Montidzemolo puses: “Ienākt Formulā 1 nav viegli, bet ienākt “Ferrari” ir vēl grūtāk. Tāpēc es izvēlējos “Ferrari” cilvēku, kas pazīst kompāniju un pats ir daļa no tās.”
Domenikalli vēlējās aiziet jau agrāk
Par atkāpšanos no sava amata Stefano Domenikalli savam bosam Montidzemolo ieminējies jau pirms Bahreinas GP, tomēr prezidents nav bijis mierā ar tik strauju reakciju uz neveiksmēm un lūdzis vēl palikt amatā. Tomēr Bahreinas GP laikā sekoja “Ferrari” lejupslīde un Domenikalli esot nolēmis, ka nebūtu korenti palikt savā amatā. Pēc viņa domām, vajadzīgas nopietnas pārmaiņas galvgalī, lai dotu komandai stimulu atgūt zaudētās pozīcijas.
No otras puses nevar aizmirst, ka Domenikalli ir paveicis daudz paliekoša savā laikā kopš 2008.gada, kad viņš kļuva par komandas vadītāju. Komanda ir spērusi platus soļus uz priekšu simulācijas jomā, kas iepriekš bija “Ferrari” vājā vieta, tāpat “Ferrari” ir tikusi pāri aerodinamikā tuneļa grūtībām un korelācijas problēmām, kuras šobrīd ir pilnībā novērstas. Tomēr no komandas vadītāja tiek prasīti rezultāti un Domenikalli labākā sezona joprojām ir viņa pirmā sezona – 2008.gadā, kad Felipe Masa kļuva par vicečempionu un “Ferrari” izcīnīja Konstruktoru kausu.
Ko darīs Matiači?
Tagad no “Ferrari” jaunā bosa tiek gaidīta aktīva rīcība, tomēr pagaidām viņš plāno dziļi izpētīt situāciju pirms pieņemt nopietnus lēmumus. Katrā ziņā jau viņa klātbūtne Ķīnā vien, šķiet, ir devusi stimulu – “Ferrari” un Fernando Alonso piektdienas treniņos bija vieni no ātrākajiem, zaudējot Luisam Hamiltonam tikai nieka 0,1s.
“Šobrīd runāt par restrukturizāciju būtu pāragri,” paziņoja Matiači. “To es esmau iemācījies, strādājot “Ferrari” pēdējos 14 gadus. Pagaidām Maranello fabrikas ‘Gestione Sportiva‘ nodaļā esmu pavadījis vien četras dienas. Mums ir ļoti talantīgu darbinieku grupa, bet aiz muguras mums stāv vēsture un unikāls mantojums, kad dod papildus lepnumu. Montidzemolo kungs ir gatavs dot jebkādu atbalstu, kāds vien komandai ir nepieciešams un, ja vajadzīgs, mēģināt pārvilināt jaunus darbiniekus. Taču mēs to darīsiem vienīgi tad, ja uzskatīsim, ka tam ir tāda pievienotā vērtība, kuru nevaram atrast savos cilvēkos un ka tā dos pozitīvu stimulu komandai. Pēdējos 20 gados es esmu izveidojis daudz darbinieku grupas, tomēr man nav bijusi pieredze sporta komandas veidošanā. Šeit ir cita specifika – nekavējoties jārisina problēmas un jautājumi. Es esmu ienācis komandā ar cilvēcību un lielu pašatdevi darbam. Es esmu vienkāršs cilvēks, kas ieklausīsies padomos un cīnīsies ar 150% atdevi, lai vestu komandu uz priekšu un atklātu darbiniekos viņu labākos talantus. Mans darbs ir visaugstākajā līmenī motivēt cilvēkus, mans darbs nav padarīt mašīnu ātrāku. Ar to nodarbojas 800 ļoti talantīgu inženieru.”
nu tad cerams ferariki uzlabos savu sniegumu, savādāk bija skumji uz viņiem skatīties 🙂
Tipiska padomju darba organizācija tajā Ferrari 😀 Neviens neprasa tavas domas – kur boss saka, tur jāstrādā 😀
No vienas puses, taisnība jau vien ir – vadītājam ir jābūt ar organizatora talantu, konkrēto darbu lai dara citi.
No otras puses – piemēram tādai Klērai Viljamsai, kas ir uzaugusi F1 komandā, tomēr ir priekšrocības pār cilvēku, kam ar F1 nav nekāda sakara.
Lai jau veicas!