Mercedes un Luisa Hamiltona zīmē noslēgusies kārtējā Formula 1 sezona. Savu ātrumu Hamiltonam izdevās parādīt arī Jas Marina trasē Abū Dabī, turpinot savu ceļu pretī sasniegumiem, kas nav pieredzēti kopš Šūmahera dominances…

Luiss Hamiltons izcīnīja 2. čempionu titulu savā karjerā. Luisam bija jāgaida sešas sezonas, lai atkārtotu savu 2008. gada sasniegumu. Līdz šim vienīgais braucējs, kam nācās gaidīt tik ilgi starp pirmo un otro titulu bija Greiems Hils, kas par čempionu kļuva 1962. un 1968. gadā, taču Nikijs Lauda savu trešo čempiona titulu izcīnīja pat 7 gadus pēc otrā titula. Tā kā Niko Rosbergam neizdevās kļūt par čempionu, Greiems Hils un viņa dēls Deimons joprojām ir vienīgie braucēji, kam izdevies kļūt par čempioniem kā tēvam un dēlam.

“F1LV

Hamiltons kļuvis par pirmo divkārtējo čempionu kopš Emersona Fitipaldi, kam katrs no tituliem tika izcīnīts ar citu komandu. Luiss 2008. gadā triumfēja McLaren sastāvā, kamēr Fitipaldi, kuru svētdien varēs redzēt WEC čempionāta pēdējā posmā Brazīlijā, par čempionu kļuva kopā ar Lotus 1972. gadā un ar McLaren 2 gadus vēlāk.

Interesanti, ka Hamiltons ir pirmais braucējs kopš leģendārā Airtona Sennas, kam pirmie divi tituli netika izcīnīti secīgās sezonās. Brazīlietis savu otro čempiona titulu ieguva 1990. gadā, 2 gadus pēc tam, kad izdevās pieveikt savu komandas biedru Alenu Prostu McLaren-Honda sastāvā.

Lai gan britiem gadu gaitā ir izdevies nodrošināt F1 čempionātu ar neskaitāmiem talantiem, tomēr Hamiltons ir pirmais vairākkārtējais čempions no Apvienotās Karalistes kopš Džekija Stjuarta, kas par čempionu kļuva 1969., 1971. un 1973. gadā. Hamiltons ir arī pirmais brits kopš Stjuarta, kas triumfē čempionātā braucot komandā, kas nav bāzēta Lielbritānijā, turklāt pirmais anglis kopš Maikla Hotorna, kas 1958. gadā kļuva par čempionu itāļu Ferrari sastāvā.

Šī sezona britu braucējiem izvērtusies īpaši veiksmīga – britu braucējs ne tikai uzvarēja F1 čempionātā, bet arī GP2 un GP3 sērijās. To vai šiem braucējiem tiks dota iespēja startēt Formula 1 čempionātā vēl droši nevar pateikt, tomēr zināmas cerības ir. GP2 zvaigzne Džolions Palmers šonedēļ piedalās testos Abū Dabī Force India sastāvā, kura gan sastāvu nākošajai sezonai jau nokomplektējusi, tikmēr jaunizceptais GP3 čempions Alekss Linss ir viens no kandidātiem uz Žana Ērika Verņē vietu Toro Rosso vienībā un Abū Dabī testos piedalās Lotus sastāvā. Pats Verņē, kurš jau paguvis paziņot, ka viņa un Toro Rosso ceļi šķiras, uz nenoteiktu laiku paliks vēsturē kā gan punktiem (51) gan sacīkstēm (58) bagātākais braucējs komandas vēsturē. Protams, Fetela izcīnītā uzvara ir krietni vien iespaidīgāks sasniegums, tomēr punktu sistēmas maiņas un neilgās braukšanas Toro Rosso sastāvā dēļ abos rādītājos pārāks ir francūzis.

Tomēr ne visu paveic braucējs, par ko varējām pārliecināties šogad, vērojot izteikto sudraba bultu dominanci. Šī bija pirmā reize kopš 1996. gada, kad uz sezonas pēdējo posmu cīņā par titulu palikuši divi braucēji, kas ir komandas biedri. Toreiz jau pieminētais Deimons Hils pārspēja Žaku Vilnēvi, kam izdevās kļūt par čempionu nākamajā sezonā. Redzēsim, vai Rosbergam izdosies atkārtot Vilnēves iespēto 2015. gadā.

19 sacīkšu laikā Mercedes braucēji izcīnīja 16 uzvaras, kļūstot par rekordisti šai rādītājā, lai arī vērtējot relatīvi attiecībā pret kopējo sacīkšu skaitu Ferrari 1952. un 2002. gadā, kā arī McLaren 1988. gadā bijušas efektīvākas. Kvalifikācijā Mercedes mašīnas bijušas vēl iespaidīgākas – 18 pole position 19 posmos ir dalīts rekords ar Red Bull komandu, kuras braucēji Sebastians Fetels un Marks Vēbers to paveica 2011. gadā.

Vienīgā reize šosezon, kad vācu komandai neizdevās uzvarēt kvalifikācijā bija vērojama vasaras sākumā Austrijā, kad ātrākais bija Williams braucējs Felipe Masa. Tā kā Mercedes apgādā Williams vienību ar dzinējiem, tad šī bija otrā reize vēsturē, kad sezonas laikā kvalifikācijās uzvarēja tikai viena dzinēju ražotāja mašīnas. Iepriekšējo reizi tas izdevās Ford Cosworth 1969. gadā.

Luisam Hamiltonam ar Niko Rosbergu izdevās savā starpā sadalīt pirmo starta rindu jau astoto sacīksti pēc kārtas. Līdz šim tas izdevies tikai Prostam ar Sennu 1989. gadā McLaren sastāvā, kā arī ar Hilu, pārstāvot Williams krāsas 1993. gada sezonā.

Labas starta pozīcijas palīdz cīņā par augstām vietām sacīkstēs, tomēr Hamiltons šosezon pierādījis, ka ar Mercedes formulu var cīnīties pat startējot no beigām. Viņš kļuvis par pirmo braucēju kopš Mihaela Šūmahera, kam izdevies kāpt uz goda pjedestāla pilnīgi visās sacīkstēs, kurās izdevies sasniegt finišu. Tomēr Šūmahera 2002. gada sasniegums ir īpaši iespaidīgs, jo togad vācietis ne reizi neizstājās.

Nu jau divkārtējais pasaules čempions uzvaru skaita ziņā apsteidzis citu divkārtējo čempionu Alonso. Hamiltons Abū Dabī izcīnīja 33. uzvaru karjerā. No šobrīd aktīvajiem braucējiem visvairāk uzvaru ir Sebastianam Fetelam, kuram tas izdevies par 6 reizēm biežāk kā Hamiltonam.

Tikmēr Rosberga pēdējā sacīkste nebūt nebija tāda, kā viņa līdzjutēji bija vēlējušies. Problēmas ar ERS lika ierindoties vien 14. vietā, kas ir zemākā pozīcijā, kādā jebkad ir finišējis pole position ieguvējs. Nikijs Lauda tika ierindots 16. vietā 1974. gada Dienvidāfrikas GP, bet Naidžels Mansels 18. vietā 1990. gadā Francijā, tomēr šie braucēji nesasniedza finiša līniju, izstājoties vien dažus apļus pirms rūtainā karoga sasniegšanas.

Rosbergs šosezon izcīnīja pirmo starta pozīciju 11 reizes. Vienīgais braucējs, kam tas izdevies biežāk, nekļūstot par čempionu ir Airtons Senna, kura 13 starti no pirmās pozīcijas 16 sacīkstēs 1989. gadā nebija pietiekami, lai pārspētu Alenu Prostu.

Šī sacīkste īpaši veiksmīga izdevās Williams braucējiem – uz goda pjedestāla kāpa gan Felipe Masa, gan Valteri Botass. Šī ir pirmā reize kopš 2005. gada Monako GP izcīņas, kad labāko trijniekā tiek abi Williams braucēji. Toreiz Frenka Viljamsa vadītajā komandā brauca Niks Heidfelds un Marks Vēbers. Tā kā šī bija pirmā un, iespējams, pēdējā reize, kad tiek piešķirti dubultie punkti, tad Willams pēc šīs sacīkstes, visticamāk, uz ilgu laiku, kļuvusi par komandu, kas izcīnījusi visvairāk punktu vienā posmā. 66 punkti vienā nedēļas nogalē ir vairāk nekā tiek piešķirti par pirmo, otro un trešo vietu kopā ”normālā” posmā, tādēļ pat trešās mašīnas ieviešana šo rekordu neapdraudētu.

Dubultajiem punktiem liela ietekme uz čempionāta iznākumu nav bijusi. Vienīgais šīs sistēmas ieguvējs ir Force India pārstāvis Serhio Peress, kurš, pateicoties tiem, izcīnījis 10. vietu kopvērtējumā, apsteidzot Kevinu Magnusenu un Kimi Raikonenu, kuri būtu priekšā meksikāņu braucējam, ja Abū Dabī tiktu piešķirti tikpat punkti cik citos posmos, tikmēr konstruktoru kausā izmaiņu vispār nebūtu.

Kārtējo lielisko sacīksti aizvadīja Red Bull zvaigzne Daniels Rikjardo, kurš neraugoties uz startu no boksu celiņa izcīnīja 4. vietu un sasniedza ātrāko apli pirmo reizi savā karjerā. Pēdējo četru sacīkšu laikā viņš ir jau otrais braucējs, kas izcīna karjeras pirmo ātrāko apli. Krievijā tas izdevās Rikjardo vienaudzim Valteri Botasam.

Šī bija jau trešā Abū Dabī GP izcīņa pēc kārtas, kad kāds čempions tiek diskvalificēts no kvalifikācijas noteikumiem neatbilstošas mašīnas dēļ. Pērn ar šādām problēmām saskārās Kimi Raikonens, bet 2012. gadā, gluži tāpat kā šai nedēļas nogalē, šādas problēmas piedzīvoja Fetels.

Šai nedēļas nogalē uzmanību piesaistīja arī Caterham komanda, kas pēc divu posmu izlaišanas atgriezās čempionātā. Debiju piedzīvoja Vils Stīvenss, kurš kļuva par jau trešo debitantu Caterham sastāvā šosezon. Līdz šim pēdējā komanda, kas vienas sezonas laikā izmēģina 3 debitantus, ir Super Aguri, kuru rindās pie iespējas 2006. gadā tika Judži Ide, Franks Montaņī un Sakons Jamamoto. Stīvenss izvēlējās startēt ar 46. numuru. Šis numurs nav izmantots kopš 1970. gada, kad Itālijas GP izcīņā to izmantoja Rolfs Stomelens, pabeidzot sacīksti 5. vietā.

Tikmēr Caterham sasniegusi ne pārāk glaimojošu rekordu, 56 posmu laikā neizcīnot ne punkta, atkārtojot HRT komandas ”sasniegumu”. Iespējams, rekords tā arī netiks pārspēts, jo šobrīd Caterham cerības iziet uz starta nākamajā sezonā neizskatās visai lielas.

Sauber komanda pirmo reizi savā pastāvēšanas vēsturē noslēgusi sezonu, neizcīnot ne punkta, kas konstruktoru kausā komandu ierindo pat aiz bankrotējušās Marussia vienības. Piektdienas treniņbraucienos Sauber trasē sūtīja Aderliju Fongu, kurš kļuva par pirmo honkongieti, kas braucis ar F1 formulu sacīkšu nedēļas nogalē, tomēr diez vai Fongam ir lielas cerības piepildīt savu sapni un kādu dienu tikt pie dalības arī pašās sacīkstēs.

Ja pamanījāt kādu interesantu faktu, kas šeit būtu palaists garām, padalieties ar to komentāros!