2015. gads autosportā tikpat kā beidzies. Aizvadītajā nedēļas nogalē notikusi ikgadējā FIA Gala balvu ceremonija, kā arī motorsporta žurnāla ‘Autosport’ balvu pasniegšana. Par galvenajiem varoņiem tajās kļuvuši Luiss Hamiltons un Makss Verstapens, tomēr šoreiz piedāvājam atskatīties uz aizvadīto gadu motorsportā un sadalīt balvas mazliet nenopietnākā gaisotnē.
Gada sods – Džensons Batons
Šosezon braucējiem iekļauties 4 dzinēju limitos nav viegli, tomēr pēc tam, kad sezonas vidū tika atcelti noteikumi par papildus soda piešķiršanu braucējiem, kuriem starta vietu sods ir bijis tik liels, ka ar startēšanu no beigām nav bijis pietiekami, viss izgāja no jebkādiem rāmjiem. Ja braucējam jāstartē no beigām, tad papildus dzinēja komponenšu nomaiņa varēja notikt bez papildus soda. Šādu izdevību ar uzviju izmantoja “McLaren” komanda, kuras braucējs Džensons Batons Meksikas GP izcīņā saņēma 70 starta vietu sodu. Britu pilots nedēļas nogalē nomainīja dzinēju divas reizes, bet divām komponentēm nācās veikt vēl vienu nomaiņu. Šai pašā posmā Batona komandas biedrs Alonso tika pie 15 starta vietu soda.
Gada kvalifikācija – Amerikas GP
Šīs sezonas Amerikas GP izcīņu pamatīgi ietekmēja dabas stihija. Vētras dēļ treniņbraucieni notika saīsinātā formā, bet sestdienas vakarā neizdevās uzrīkot kvalifikāciju. Lai gan sestdien nokrišņi mazinājās un sacīkstes izdevās aizvadīt bez pārtraukumiem, tomēr lielāko skatītāju uzmanību piesaistīja braucēju un komandas darbinieku izklaides, gaidot jaunākos tiesnešu ziņojumus.
Gada stabilitāte – Estebans Okons
Lai gan katra braucēja sapnis ir uzvarēt katrā braucienā, kurā viņi piedalās, tomēr Estebanam Okonam šogad biežāk kā jebkuram ir pietrūcis pavisam nedaudz. GP3 čempionātā viņš sasniedza iespaidīgu 9 secīgu braucienu sēriju, kurā izcīnīta otrā vieta, turklāt šīs sērijas laikā pie uzvarām tika 5 dažādi braucēji. Sasniegumu unikālu padara fakts, ka sakarā ar to, ka otrajos braucienos labākie astoņi braucēji startē apgriezti pirmā brauciena rezultātā, līdz ar to četras 2. vietas iegūtas no septītās starta pozīcijas. Sērija pārtrūka Bahreinā, kur Okons otro pozīciju zaudēja pēdējā aplī. Sezonas kopvērtējumā Okonam ar 1 uzvaru 18 braucienos pietika titulam.
Gada treniņbraucieni – Krievijas GP
Viena no īpatnējākajām treniņbraucienu sesijām F1 vēsturē notika Krievijas GP nedēļas nogales laikā. Piektdienas pirmo treniņu norise aizkavējās par pusstundu uz trases uzlijuša dīzeļa dēļ. Ironiski, ka tas boksos iztecējis vienai no trases tīrīšanas mašīnām. Lai notīrītu trasi tika izmantots liels daudzums ūdens, kā rezultātā braucējiem sausajā un saulainajā dienā nācās trasē doties ar vidēji slapjam laikam paredzētajām riepām.
Gada komandas biedri – Fredijs Hants un Nikijs Lauda
Diezgan interesantu lēmumu nākamās sezonas braucēju izvēlē izdarījusi Euro NASCAR čempionāta “DF1” komanda, kura noslēgusi līgumu ar 1976. gada F1 čempiona Džeimsa Hanta dēlu Frediju un Matiasu Laudu, kura tēvs bija galvenais konkurents Džeimsam Hantam cīņā par titulu. Abu braucēju īpatnējās savstarpējās attiecības kalpoja par pamatu Rona Hovarda režisētajai filmai “Rush”. Abu cīkstoņu atvasēm gan savstarpēju problēmu neesot.
It’s official! I’m so pleased to announce I’ll be racing for DF1 alongside Mathias Lauda in Euro NASCAR next year! pic.twitter.com/vKmOhNANOF
— Freddie Hunt (@freddiehunt76) October 3, 2015
Gada noparkošanās – Žils Žunons
Ļoti īpatnēju avāriju piedzīvojuši Porsche Carrera Cup Francijas sērijās, kur starta sadursmē uz Žofrija De Nardas mašīnas jumta palika viņa konkurenta Žila Žunona mašīna.
Gada pastaiga – fans Singapūras GP laikā
Skatītāja izskriešana sporta notikuma epicentrā nav retums, tomēr, ja tādos sporta veidos kā futbols vai regbijs tas lielu ļaunumu nerada, tad autosacīkstēs skatītāja izskriešana uz trases nav tā pati gudrākā rīcība. Lai gan skatītājs īpaši bīstamas situācijas neradīja, pārsvarā pārvietojoties pa pašu trases malu, tomēr ar to bija pietiekami, lai policija trakgalvi aizturētu un pat piespriestu cietumsodu.
Gada draudzība – Marks Markess un Valentino Rosi
MotoGP sezonas noslēguma posms pulcēja rekordlielu auditoriju, par ko īpaša pateicība jāsaka Valentino Rosi un Markam Markesam. Abu braucēju attiecības krietni vien pabojāja pēdējā līkuma incidents sacīkstēs Assenā, kur Markess veica pārdrošu apdzīšanas manevru, Rosi izvairoties no sadursmes pamatīgi nogrieza līkumu un izcīnīja uzvaru.
https://www.youtube.com/watch?v=7k7-_4o2DNI
Sezonas priekšpēdējā posmā Sepangā Markess, palaidis sev garām Horhi Lorenco, uzsāka ļoti tuvu cīņu ar Rosi. Starp abiem braucējiem notika kontakts – Markess krita, bet Rosi tika atzīts par vainīgu. Itāļu braucēja sods bija starts no pēdējās pozīcijas sezonas pēdējā posmā Valensijā. Tajā uzvaru izcīnīja Lorenco un abi nesamierināmie sāncenši palika tukšā.
https://www.youtube.com/watch?v=tTpsjzzsXrs
Gada finišs – Niklass Ajo
Piedaloties motociklu sacīkstēs, spēja novaldīt savu spēkratu pat ekstrēmās situācijās ir viena no panākumu atslēgām. To Moto3 sacīkstēs Assenā lieliski nodemonstrēja somu braucējs Niklass Ajo, kurš finišu sasniedza… blakus savam motociklam.
Gada avārija(s) – Indianapolisas 500 jūdžu sacīkstes
Iespaidīgs ātrums, ovāla trase un betona nožogojums ir neizbēgama kombinācija pamatīgai avārijai. Šogad prestižākajās formulu sacīkstēs Amerikā Indy 500 bija vērojama ne viena vien iespaidīga avārija, turklāt aerodinamiskie risinājumi, kas bieži lika mašīnām apvelties otrādi, slīdot pretējā virzienā lielā ātrumā, radīja pamatīgas bažas par pilotu drošību. Vissmagāk klājās kanādietim Džeimsam Hinčklifam, kurš pēc avārijā gūtajiem savainojumiem izlaida atlikušo sezonas daļu. Cerams, ka 2016. gada sezonai IndyCar spēs rast risinājumu, lai tamlīdzīgi negadījumi neatkārtotos vai vismaz mazinātos.
Gada izgudrotājs – Niko Rosbergs
F1 braucējiem sacīkšu gaitā nākas kontrolēt daudz dažādu procesu, atrodoties kokpitā, kurš uzkarsis krietni virs gaisa temperatūras. Tas nenoliedzami liek viņu ķermeņiem izdalīt sviedrus, taču tad, ja tie sāk pilēt acīs un apgrūtināt redzamību, tad jāsāk meklēt risinājumi. Tādu Malaizijas GP laikā atklāja Niko Rosbergs, kurš paziņoja, ka lieto sanitāros dvieļus, kuri novietoti uz pieres palīdzot uzsūkt sviedrus un netraucējot koncentrēties uz galvenajām lietām.
Gada savainojums – Džeimijs Vinkaps
Lai gan šosezon skatītāju uzmanību piesaistīja Luisa Hamiltona spēlēšanās ar dzīvu jaguāru, tomēr ne tik veiksmīgas rotaļas ar dzīvnieku pasauli sanāca seškārtējam Austrālijas V8 Supercars čempionam Džeimijam Vinkapam, kuram, filmējoties zoodārzā, iekoda čūska. Par laimi savainojums nebija nopietns un neradīja problēmas Vinkapam aizvadīt pilnvērtīgu sezonu, tiesa gan, neveiksmīgāko kopš 2006. gada.
Gada trends – #PlacesAlonsoWouldRatherBe
Brazīlijas GP izcīņa divkārtējam F1 čempionam Fernando Alonso bija tikpat neveiksmīga kā visa pārējā sezona. Kvalifikācijā Alonso nācās nobraukt malā tehnisku problēmu dēļ. Tā vietā, lai dotos atpakaļ uz komandas boksiem, spāņu braucējs nolēma palikt trases malā, sēžot uz atpūtas krēsla un izbaudot Brazīlijas sauli. Autosacīkšu faniem un Photoshop meistariem skats likās pietiekami zīmīgs, lai aizsāktu trendu #PlacesAlonsoWouldRatherBe (Vietas, kur Alonso labprātāk būtu), kas guva plašu uzmanību sociālajos medijos, ielūkojoties ko Alonso tobrīd labprātāk darītu nekā brauktu ar aizvadītās sezonas “McLaren” MP4-30 modeli.
Gada braucējs – Fransisko Mora
Šogad tika aizvadīta pirmā TCR International Series sezona. Čempionāta pamatnoteikumi ir ļoti līdzīgi WTCC, tomēr izmaksas ir krietni zemākas. Lai gan ideja nav slikta un tajā piedalījās liela daļa bijušo un esošo WTCC braucēju, tomēr reģionālās sērijas kļuva par pilnīgu fiasko. Itālijas sērijās 14 posmu laikā tikai divreiz uz starta stājās 3 mašīnas (pārējās 1 vai 2), arī Krievijā un Āzijā lielu dalībnieku pulku neizdevās savākt, tomēr tas nav nekas, salīdzinot ar Portugāles sērijām. No 10 posmiem astoņus atcēla, jo nepieteicās neviens dalībnieks, bet atlikušajos divos posmos piedalījās tikai 1 braucējs – Fransisko Mora. Lieki piebilst, ka jaunais censonis uzvarēja katrā no 4 braucieniem un kļuva par čempionu bez lielas piepūles.









