Pirmo 2017.gada pasaules čempionāta pusgadu noslēdzošais Formula 1 Ungārijas Grand Prix tradicionāli notiek pašā karstākajā un saulainākajā mēnesī. Taču gan trasē, gan arī ārpus tās bija vērojamas pat vēl karstākas cīņas.
32.gadu laikā kopš Budapeštā notiek Formula 1 Grand Prix šīs sacīkstes kļuvušas par kalendāra klasiku, jo tikai vēl Monako un Moncā čempionāts noticis bez pārtraukumiem. Tādas leģendas kā Nelsons Pikē, Airtons Senna un Mihaels Šūmahers uzvarējuši šajā trasē. Asfalts ir putekļains un karsts, kas padara sacīkstes par vienām no sarežģītākajām. Pat četrkārtējam čempionam Sebastianam Fetelam bija nepieciešami veseli 9 gadi, lai izcīnītu pirmo uzvaru Budapeštā.
2016.gadā trases saimnieki veica investīcijas seguma uzlabošanā, kas bija pirmais posms trases modernizācijas plānā. Tāpat šogad ir īpaši padomāts par faniem, jo ir jūtami pieaudzis izklaides iespēju apjoms – daudzveidīgi restorāni, Formula 1 stimulatori un spēles, pat TV interviju zonas, kur fani var sevi ierakstīt uzstājoties preses konferencēs un justies kā Formula 1 zvaigznes. Ņemot vērā gandrīz 30° karstumu, uz statīviem stāvoši Hungaroring pārstāvji piedāvā uzsmidzināt ūdeni uz karstumā iedegušajām cilvēku sejām.
Kvalifikācijas brauciens sagādāja vilšanos brita Luisa Hamiltona faniem, jo viņš ierindojās tikai 4.vietā, kā iemeslu minot sava Mercedes tehniskās problēmas. Ferrari izrādās veiksmīgāki, jo abi piloti Sebastians Fetels un Kimi Raikonens ieņēma pirmo un otro vietas, bet Luisa kolēģis Valteri Botass ierindojās trešajā pozīcijā. Budapeštas saule spēj pievilināt tūkstošiem cilvēku no Skandināvijas un Lielbritānijas, un tribīnes ir pilnas ar somu karogiem, kā arī britu Union Jack. Jāpiebilst, ka virs atsevišķiem Somijas karogiem bija piesprausti arī mazi Igaunijas karodziņi.
Startā izcili performēja talantīgais un agresīvais holandietis Makss Verstapens, kurš pamanījās apsteigt vienu no favorītiem Hamiltonu, turklāt arī savainot sava Red Bull komandas biedra austrālieša Daniela Rikkiardo mašīnu, kurš vēlāk saņēma arī operatīvu Maksa atvainošanos. Tā gan nav vienīgā sadursme, jo sadurās vēl divas mašīnas pilotu lejasgalā, kas lika uz trases izbraukt drošības mašīnai. Gala rezultātā uzvaru izcīnīja čempionāta līderis Ferrari Fetels, kam sekoja viņa komanda biedrs Raikonens un Mercedes Botass.
Jāatzīmē, ka Botasam vietu uz goda pjedestāla uzdāvināja Luiss, kurš nespēdams panākt Raikonenu godam izpildīja komandas stratēģiju un pēdējā pagriezienā, riskējot palaist garām lidojošo holandieti Verstapenu, ļāva Botasam atgriezties 3.vietā. Komandas šefa austrieša Toto Volfa izvēlētā stratēģija bija gudra – ļaut ātrākajam pilotam pacīnīties ar Ferrari, kas veiksmes gadījumā nestu vairāk punktu Konstruktoru kausā. ‘Es vēlos šo čempionātu uzvarēt pareizā ceļā,’ intervijā pēc Grand Prix sacīja Luiss, piebilstot, ka viņš ticot tam, ka ir jādara pareizas lietas, kas pēc tam pie paša arī atgriežoties. Novembrī Abu Dabi vai agrāk būs zināms vai šī 3 punktu dāvana Valteri varētu būt maksājusi Luisam čempiona titulu.
Kopvērtējumā starp Fetelu un Hamiltonu pēc sacīkstes ir 14 punktu starpība, bet komandu rangā ar 39 punktu pārsvaru vadībā ir Mercedes, kam seko Ferrari.
Ungārijas sabiedriskajā dzīvē, līdzīgi kā Formula 1, arī iet karsti. Budapeštā dzimušais leģendārais amerikāņu finansists Džordžs Soross, kura bagātības apjoms sasniedz $26 mljrd., saskaņā ar Bloomberg miljardieru indeksu, cīnās ar paša izveidotajā Centrāleiropas universitātē izskoloto premjeru Viktoru Orbanu. Pēdējais vēlas apturēt šīs universitātes darbību, iebilstot pret Sorosa vēlmi ietekmēt Ungārijas iekšpolitiku. Skaistās Budapeštas ielās manāmi valdības finansēti plakāti, kas cenšas sabiedrību negatīvi noskaņot pret slaveno Ņujorkas miljardieri, un sūdzības jau ir iesniegtas Eiropas Komisijā.
Formula 1 fans un arī Ungārijas Ārlietu ministrs Pīters Szidžarto ekskluzīvā intervijā noteikti saka: ‘Nedomāju, ka Rietumu liberālisms atkāpsies. Mums ir jāspēj saprast vienam otra atšķirības un jāuzlabo neefektīvās vietas, tad pavisam noteikti esošais Rietumu sabiedrības modelis spēs pastāvēt un Ungārija noteikti ir tās sastāvdaļa.’ Sorosa kunga komanda ir pretējās domās. Pagaidām gan ārvalstu tiešo investīciju apjomu un Formula 1 biznesu šis starptautiskais skandāls neietekmē.
Gūstot labumu no pagaidām vēl zemajām procentu likmēm, pārliecinoši strādājošās Vācijas ekonomikas tuvuma un arī drosmīgi izmantojot sadarbības iespējas ar Ķīnu, Ungārijas 2016.gada IKP pieaugums sastādīja +3.3%, bezdarbs bija zems – ap 6.6%, un demogrāfija galvenajā ekonomiskajā centrā, teritorijā ap galvaspilsētu, bija laba, iedzīvotāju skaitam pieaugot par 1.2% pēdējo 5 gadu laikā. Ja investori būtu pievērsuši uzmanību 2015.gada 10.augustā portālā Delfi publicētajam rakstam ‘Budapeštas Tīģeris’, tad peļņas apjoms, pat neizmantojot derivatīvus būtu apaļi 60%, investējot ungāru akciju indeksā BUX.
Ungārijas valdība noteikti redz Formula 1 atdevi, jo reizi gadā vasaras karstākajā nedēļas nogalē aptuveni 400 milj. cilvēku visā pasaulē pievērš uzmanību valstij, turklāt trasē esošie aptuveni 200 tūkst. fanu dod ieguldījumu viesnīcu un restorānu biznesu īpašniekiem. Klātienē esošo fanu daudzums šogad pieauga par 12% salīdzinājumā ar pagājušo gadu. Kopējais ekonomiskais efekts tiek lēsts līdz pat EUR 100 milj. apmērā jeb 0.1% no IKP, ieplūstot ekonomikā vienas nedēļas nogales laikā, kas pasaules 60 lielākajai ekonomikai ir ievērojama summa tik īsā periodā. Latvijas gadījumā tas būtu 0.3%, ņemot vērā ekonomikas lielumu.
Nākamais 2017.gada pasaules čempionāta posms notiks pēc Formula 1 trīs nedēļu vasaras brīvlaika mežos ieskautajā Beļgijas Spa trasē 27.augustā. Taču lai īstenotu sapni par Grand Prix tuvāk mājām Rīgā, kas būtu stratēģiski loģiska izvēle, jo Ziemeļeiropā ir daudz talantīgu Formula 1 pilotu un piemīt spēja plānot finanses, bet nav neviena pasaules čempionāta posma, šobrīd ir lieliska iespēja to izdarīt. Jaunā Formula 1 bosa amerikāņa Čeisa Kerija atbalsts jaunām idejām ir iedvesmojošs un vismaz 2-3 valstu iespējamā aiziešana no Formula 1 kalendāra tuvākajos gados šo sapni padara par reālāku.
Labojums, Fetelam šī bija otrā uzvara Ungārijā. Pirmā bija 2015. gadā, jau Ferrari sastāvā.
Viss korekti – Fetels savu pirmo uzvaru Ungārijā izcīnīja vien ar devīto piegājienu. Šogad viņš Hungaroringā startēja jau 11. reizi.