Kārtējā ziema aizvadīta un kārtīgam motorsporta fanam par vienu no pirmajiem pavasara vēstnešiem noteikti kalpos Formula 1 sezonas sākums. 2018. gada pirmais starts Austrālijā tiks dots 25. martā. Kurš pārsteigs, kurš liks vilties? Centīsimies noskaidrot. Šoreiz izvērtēsim “Williams” komandas iespējas.

Vēsture

“Williams” komanda tās esošajā veidolā F1 piedalās kopš 1977. gada, lai gan “Frank Williams Racing Cars” startēja jau iepriekš. Toreiz galvenais investors Valters Volfs pabīdīja Frenku malā, radot “Wolf” komandu. Tikmēr “Williams” ātri vien spēja atkost F1 politiku, nebaidījās no jauniem un nereti pārdrošiem risinājumiem gan tehnikas jomā, gan braucēju izvēlē. Vienības ziedu laiki pienāca 1990-tajos gados sadarbībā ar “Renault”, kad līdz titulam tika aizvesti Naidžels Mansels, Alens Prosts, Deimons Hils un Žaks Vilnēvs. Ar 9 konstruktoru kausa tituliem “Williams” joprojām ir otrā visu laiku titulētākā komanda. Nespēdami nodrošināt milzīgu budžetu, “Williams” pārvarējusi krīzi un pēdējos gados kļuvusi par latiņu pārējām mazajām privātajām vienībām. Cīņa par uzvarām nu ir tikai sapnis, bet Frenks vadības grožus nodevis savai meitai Klērai. Iespējams, varam vērot jaunu ēru komandas pastāvēšanā.

Kas jauns?

Jauns, pat ļoti jauns, ir braucēju sastāvs – 19 gadus vecais Lenss Strols aizvadīs savu otro sezonu, bet šogad par viņa komandas biedru kļūs debitants Sergejs Sirotkins. Mašīnas purngalā vairs nav redzamas tik plūdenas līnijas. Tā vietā redzams izliekums, kas paredzēts, lai gaisu novirzītu no braucēja ķiveres un vēl viena jauna šķēršļa – ‘halo’ sistēmas.

Vairāki aerodinamiskie risinājumi līdzinās “Mercedes” pēdējo gadu modeļiem, kas nav liels pārsteigums, jo komandas tehniskais direktors Padijs Lovs pirms tam strādāja tieši “Mercedes” rindās. Noteikumu robežās ir veikti centieni saglabāt ‘haizivs spuru’ un ‘t-spārnu’ piespiedējspēka uzlabošanā un gaisa novirzīšanā, tomēr par komandas galveno trumpi jau atkal varētu kļūt nemainīgi ātrais un izturīgais “Mercedes” dzinējs, kas pēc jauno noteikumu ieviešanas ievērojami uzlabo “Williams” izredzes izvairīties no sodiem un laicīgi iegūt priekšrocības pret konkurentiem.

Foto: Martini Williams Racing

Ko gaidīt?

Roberts Graudiņš: “Jau pirms iepriekšējās sezonas kā galvenais šķērslis “Williams” pilna potenciālam tika minēts braucēju sastāvs. Vairākkārtējo Grand Prix uzvarētāju Felipi Masu šogad nomainījis Sergejs Sirotkins, kurš 2016. gadā nespēja apliecināt savu favorīta statusu. Skats no malas neizskatās spīdošs un rezultāti testos bažas tikai pastiprina. Komandu šīs sezonas izskaņā pametīs tās galvenais atbalstītājs “Martini”, tādēļ ir īpaši svarīgi sevi pierādīt no labākās puses. Par nelaimi “Williams” komandai, “McLaren” mūžīgi pa otro desmitu nedzīvosies, un arī “Renault” ir veikuši progresu. Ja vien Padijam Lovam nav kāds slepenais ierocis, komandu gaida grūta sezona. Roberta Kubicas atstāšana aiz borta nerada simpātijas no lielākās daļas motorsporta līdzjutēju.”

Aldis Putniņš: “Abiem “Williams” pilotiem Sergejam Sirotkinam un Lansam Strolam, neskatoties uz ne uz ko, ir jau pielipusi ‘maksas pilota’ birka. Vienīgais glābiņš kādam no viņiem ir šogad absolūti dominēt pār otru un varbūt tas var ļaut nomest šo birku un pavērt ceļu uz solīdu Formula 1 pilota karjeru. Sirotkins noteikti ir ar nopietnu potenciālu, kamēr Strols nav spējis atrast stabilitāti sniegumā pirmajā sezonā. No “Williams” viedokļa labs risinājums, lai ar iegūtajiem naudas līdzekļiem attīstītu formulu, tomēr, ja mašīna izrādīsies laba, tad šie piloti nebūs tie, kuri spēs parādīt tās pilno potenciālu.”