Šajā nedēļas nogalē tiks dots starts FIA Pasaules izturības sacīkšu čempionāta 2018./2019. gada supersezonai. Tā sastāvēs no divām Lemānas 24 stundu sacīkstēm – viena risināsies šovasar, ar otru nākamgad sezona tiks noslēgta. Tomēr pirms šī gada diennakts sprinta komandas savus spēku samērus reālā cīņā varēs salīdzināt vienīgi šajā nedēļas nogalē 6 stundu sacīkstēs Spa trasē.
Lai gan Beļģijā uz starta stāsies 37 ekipāžas, reālas izredzes uz uzvaru kopējā ieskaitē šobrīd izskatās, ka ir tikai divām – “Toyota” pēdējos pirmssezonas testos Pola Rikāra trasē ar saviem hibrīdiem bija par vairāk kā 4 sekundēm aplī ātrāki par tuvākajiem sekotājiem. Taču tajos tika ievērota pamatīga brīvība tehniskajā jomā. Izpildot nepieciešamos piespiedējspēka un degvielas padeves noteikumus, atstatumam jābūt ievērojami mazākam. Par “Toyota” ekipāžu galveno plusu šajā sezonā uzskatāms nevis ātrums trasē, bet spēja taupīgi apieties ar degvielu, kā rezultātā Japānas autobūves pārstāvjiem vajadzētu boksos doties retāk kā tuvākajiem sekotājiem.
Lielu interesi izraisījusi cīņa starp LMP1 klases privātajām vienībām. Ja pērn LMP1 klasē līdzās “Toyota” un čempionātu pametušajai “Porsche” vienībai blakus stājās vienīgi “ByKolles”, tad šogad dalībnieku pulku papildinās LMP2 pieredzi guvušie “Manor”, “DragonSpeed” un “SMP Racing”, bet atgriešanos ātrākajā klasē piedzīvos “Rebellion Racing”.
Kura no šīm privātajām vienībām būs ātrākā? Pieredze un ātrums pērn varētu liecināt, ka tā būs “Rebellion Racing”, kas piesaistījusi bijušo “Porsche” kareivjus Nīlu Janī un Andrē Lotereru, viņu “Oreca” dizainētā šasija tika pabeigta īsi pirms testiem un mašīnas izturība var radīt problēmas. Testos lielisku sniegumu demonstrēja “SMP Racing”, kas tāpat kā “Rebellion Racing” šogad LMP1 būs pārstāvēta ar divām ekipāžām. “Manor”, “DragonSpeed” un “ByKolles”, iespējams, sezonas pirmajā posmā nāksies cerēt uz līderu ķibelēm, kā arī meklēt risinājumus, lai uzlabotu ātrumu taisnēs līdz Lemānas diennakts braucienam.
Liela uzmanība tiks pievērsta ne vien komandu cīniņiem, bet arī vairāku spožu autosportistu individuālajam sniegumam, kuri līdz šim slavu guvuši citur. Par spožāko zvaigzni nešaubīgi kļuvis Fernando Alonso, kurš šogad apvienos F1 un WEC sezonas, startējot “Toyota” sastāvā ar vienu mērķi – uzvarēt Lemānā. Testos un Deitonā pieredzi guvušais Alonso brauks vienā ekipāžā ar Sebastianu Buemi un Kazuki Nakadžimu, kuri jau spējuši gūt neskaitāmas uzvaras… tiesa, visas tikai 6 stundu sacīkstēs.
Šosezon darbībā redzēsim arī Alonso bijušo komandas biedru “McLaren” F1 komandas sastāvā Džensonu Batonu. Lemānā viņš startēs vienā ekipāžā “SMP Racing” sastāvā ar Vitāliju Petrovu un Mihailu Aļošinu, taču sezonas pirmajā posmā krievu braucējiem nāksies sacensības aizvadīt divatā. Jāizceļ arī “Rebellion Racing”, kas bez jau pieminētajiem Janī un Loterera savā sastāvā saglabājuši Bruno Sennu, kā arī “Manor” ekipāža #6, kurā spēkus apvienojuši spožie britu talanti – F2 vicečempions Olivers Roulands, Formula E braucējs Olivers Tērvijs, kā arī LMP2 klasē vairākas sezonas pieredzi guvušais Martina Brendla dēls Alekss. Līdz ar Alonso pievienošanos “Toyota”, jaunu darba vietu nācās meklēt veterānam Stefanam Saracinam, kurš pievienojies “SMP Racing” un brauks kopā ar jaunajiem krieviem Izakjanu un Orudževu. LMP1 klasē redzēsim arī Fitipaldi uzvārdu – leģendārā Emersona Fitipaldi mazdēls Pietro šogad plāno apvienot startus WEC, IndyCar un Super Formula čempionātos.
Braucēju tirgus intrigas uzvirmojušas arī pārējās klasēs – “DragonSpeed” LMP2 ekipāžas rindās debiju izturības sacīkstēs piedzīvos bijušais GP2 čempions un ilggadējais F1 braucējs Pastors Maldonado, bet “Racing Team Nederland” pastiprinājusies ar diviem spēcīgiem sportistiem no Nīderlandes – Giedo van der Gardi un Niku de Vrīsu, kurš gan tikai pēc Lemānas nomainīs veterānu Janu Lammeru. “Porsche” komandu GTE pro ieskaitē papildinājis ilggadējais “Ferrari” braucējs Džanmarija Bruni, bet viņa kādreizējais komandas biedrs un 3 Formula 1 sacīkšu uzvarētājs Džankarlo Fisikella aizvadīs pilnu sezonu “Spirit of Fire” rindās GTE Am ieskaitē, kur sēdīsies pie “Ferrari 488 GTE” stūres.
Lai gan LMP2 ieskaitē šogad pēc daudzu vienību pārejas uz LMP1 pilnu sezonu aizvadīs tikai septiņas vienības, sezona solās būt aizraujoša, jo “Oreca” šasiju dominanci centīsies pārtraukt gan “Ligier”, gan “Dallara”, turklāt spēku samērus ietekmēs arī riepu izvēle – “Dunlop” monopolu izbeiguši “Michelin”, kuru pakaplojumus izvēlējušās “Racing Team Nederland”, “DragonSpeed” un “Larbre Competition”, kamēr “DC Racing”, “Signatech” un “TDS Racing” palikuši uzticīgi “Dunlop”. Pozitīvie rezultāti treniņos un noskaņojums komandā liecina, ka par klases favorītiem sezonas sākumā uzskatāma “Signatech” vienība ar pieredzējušo Nikolā Lapjēru, brazīļu talantu Andrē Negrao un no “G-Drive” pārnākušo Pjēru Tirjē.
Allaž spraigas cīņas līdz pat pēdējām minūtēm vērojamas GTE Pro klasē. Pērn visi četri autoražotāji “Ferrari”, “Ford”, “Porsche” un “Aston Martin” cīnījās kā līdzīgs ar līdzīgu, tikai reti ļaujot kādai komandai iekrāt vērā ņemamu pārsvaru. Šogad GTE Pro ‘ballītei’ pievienojusies arī “BMW”. Par komandas galveno trumpi uzskatāms fakts, ka M8 modeļi sacensību režīmā jau izmēģināti 24 stundu sacīkstēs Deitonā un 12 stundu braucienā Sebringas trasē. Lai gan rezultāti varēja būt labāki, tika iegūta vērtīga informācija, ko pareizi apstrādājot, “BMW” var izmantot, lai kļūtu par pamatīgu biedu konkurentiem. Turklāt pieteiktais braucēju sastāvs ir spožs – #81 ekipāžu pārstāvēs salonautomobiļu sacīkšu zvaigznes Niks Katsburgs un Martins Tomčiks (Lemānā pievienosies Filips Engs), bet #82 pilotēs Formula E un DTM pārstāvji Antonio Fēlikss da Kosta un Toms Blomkvists (Lemānā arī Augusto Farfuss).
Īpatnēja aina pirmssezonas testos bija vērojama starp GTE Pro un Am klasēm – ātrākās amatieru ieskaites mašīnas bija tikai nedaudz lēnākas un sacīkšu režīmā var radīt nopietnu konkurenci profesionāļiem. Par galveno iemeslu šādai situācijai kļuvuši noteikumi, kas neierobežo GTE Am klases ekipāžu riepu izvēli, kā rezultātā ar svaigām riepām, iespējams ne tikai braukt vienā tempā ar Pro ieskaites spēkratiem, bet pat apdzīt tos trasē.
Aizraujoša un piepildīta nedēļas nogale būs gaidāma Loīkam Duvālam. “BMW” devusi francūzim atļauju startēt šonedēļ gaidāmajās izturības sacīkstēs, neraugoties uz viņa paralēlajiem pienākumiem DTM čempionātā. Tā kā Vācijas salonautomobiļu čempionāta posms risināsies vien 300 kilometru tālāk esošajā Hokenheimas trasē. Duvāls darba nedēļu sāks ar treniņbraucieniem Spa ceturtdienā, tad dosies uz Hokenheimu, kur veiks kvalifikāciju un sestdien aizvadīs pirmo braucienu DTM, atstājot WEC kvalifikāciju “TDS Racing” komandas biedru Vaksivjēra un Perrodo pārziņā. Pēc DTM finiša Duvāls ar helikopteru steigsies uz Spa, kur palīdzēs savai ekipāžai izturības sacīkšu otrajā pusē. Svētdiena Duvālam izskatās gandrīz pēc brīvdienas, atliek vien atgriezties Hokenheimā un aizvadīt DTM otro braucienu.
Pilnu dalībnieku sarakstu vari atrast ŠEIT.
FIA pasaules izturības sacīkšu Spa 6 stundu brauciena programma
Ceturtdiena, 3. maijs
13:00 Pirmie treniņbraucieni
17:25 Otrie treniņbraucieni
Piektdiena, 4. maijs
12:00 Trešie treniņbraucieni
16:00 Kvalifikācija GTE Pro un GTE Am
16:35 Kvalifikācija LMP1 un LMP2
Sestdiena, 5. maijs
14:30 6 stundu sacīkšu starts
20:30 6 stundu sacīkšu finišs
* Norādīta programma pēc Latvijas laika joslas
Nr | Sacīkste | Datums |
---|---|---|
1 | Spa-Frankošampas 6 stundu sacīkstes | 5. maijs, 2018 |
2 | Lemānas 24 stundu sacīkstes | 16. - 17. jūnijs, 2018 |
3 | Silverstonas 6 stundu sacīkstes | 19. augusts, 2018 |
4 | Fudži 6 stundu sacīkstes | 14. oktobris, 2018 |
5 | Šanhajas 6 stundu sacīkstes | 18. novembris, 2018 |
6 | Sebringas 1000 jūdžu sacīkstes | 15. marts, 2019 |
7 | Spa-Frankošampas 6 stundu sacīkstes | 4. maijs, 2019 |
8 | Lemānas 24 stundu sacīkstes | 15. - 16. jūnijs, 2019 |