Kamēr vairums motorsporta čempionātu devušies ziemas migā, šajā nedēļas nogalē Rijādā tiks dota zaļā gaisma FIA Formula E čempionātam. Uzsākta tiks ne vien jauna sezona, bet vesela ēra ar jauniem noteikumiem, tehnikas attīstību, jaunu ražotāju piesaisti un vairākiem spožiem uzvārdiem.

Komandas

Vairākas izmaiņas starpsezonā skārušas komandu sastāvu. Pirmoreiz čempionāta neilgajā vēsturē uz starta stāsies 11 dažādas komandas. Par jaunpienācēju kļuvusi “Mercedes” atbalstītā “HWA Racelab”, kas debijas sezonā izmantos “Venturi” tehnisko atbalstu pirms nokļūšanas pilnīgā vācu autobūves giganta pakļautībā.

Šīs gan nav vienīgās izmaiņas, jo čempionātā ienāks vēl viens vācu ražotājs “BMW”, kas sadarbosies ar “Andretti Autosport”. Amerikāņu komanda čempionātā startē jau no pašas pirmās sezonas. Par trešo jauno autoražotāju kļūs “Nissan”, pārņemot līdz šim titulētāko “Renault” vienību. Vienība arī turpmāk sadarbosies ar “DAMS” sacīkšu komandu.

“F1LV

Izmaiņas skārušas arī pagājušās sezonas divu galveno titula pretendentu – Žana Ērika Verņē un Sema Bērda – komandas. Pagājušās sezonas lielais pārsteigums “Techeetah” pārtraukusi tehnisko sadarbību ar “Renault”, to aizvietojot ar “DS Automobiles”, kamēr “Virgin” komanda sadarbosies ar “Audi”, līdzšinējo partneru “Citroen” vietā.

Braucēji

Čempioni sastāvu nemaina. Vismaz tā varam raksturot situāciju “Techeetah” un “Audi Abt” komandās, kas pērn izcīnīja attiecīgi braucēju un komandu titulus. Ja neskaita “Jaguar”, pārējās komandas gan nomainījušas vismaz vienu no saviem braucējiem.

Jaunpienācēji “HWA Racelab” nodrošinājušies ar iespaidīgu sastāvu – pieaicināts bijušais Formula 1 braucējs Stofels Vandūrns, kā arī šīs sezonas DTM čempions Garijs Pafets. Pēc sezonas izlaišanas čempionātā atgriezies cits DTM braucējs Robins Frinss, kļūstot par Sema Bērda komandas biedru “Virgin” sastāvā.

Tikmēr no bijušajiem F1 braucējiem uz elektroformulu čempionātu pārgājuši Felipe Masa, kā arī Paskāls Verleins, kuram gan joprojām spēkā ir “Mercedes” līgums, līdz ar to “Mahindra” komandai viņš varēs pievienoties tikai no 2019. gada, kas nozīmē, ka pirmajā posmā pie stūres sēdīsies Fēlikss Rozenkvists.

KomandaRažotājsNr.Braucējs
 DS TecheetahSpark–DS Automobiles25Žans Ēriks Verņē
 DS TecheetahSpark–DS Automobiles36Andrē Loterers
 Audi Sport Abt SchaefflerSpark–Audi11Lukass di Grasi
 Audi Sport Abt SchaefflerSpark–Audi66Daniels Abts
 Envision Virgin RacingSpark-Audi2Sems Bērds
 Envision Virgin RacingSpark-Audi4Robins Frinss
 Mahindra RacingSpark–Mahindra64Žeroms d'Ambrocio
 Mahindra RacingSpark–Mahindra94Fēlikss Rozenkvists
 Mahindra RacingSpark–Mahindra94Paskāls Verleins
 Nissan e.damsSpark–Nissan22Olivers Roulands
 Nissan e.damsSpark–Nissan23Sebastians Buemi
 Panasonic Jaguar RacingSpark-Jaguar3Nelsons Pikē Jr.
 Panasonic Jaguar RacingSpark-Jaguar20Mičs Evanss
 Venturi Formula E TeamSpark–Venturi19Felipe Masa
 Venturi Formula E TeamSpark–Venturi48Edoardo Mortara
 NIO Formula E TeamSpark–NIO8Toms Dilmans
 NIO Formula E TeamSpark–NIO16Olivers Tērvijs
 Geox Dragon RacingSpark–Penske6Maksimilians Gunters
 Geox Dragon RacingSpark–Penske7Hosē Marija Lopess
 BMW i Andretti MotorsportSpark–BMW27Aleksandrs Simss
 BMW i Andretti MotorsportSpark–BMW28Antonio Fēlikss da Kosta
 HWA RacelabSpark–Venturi5Stofels Vandūrns
 HWA RacelabSpark–Venturi17Garijs Pafets

Kalendārs

Gaidāmās sezonas kalendārs saturēs 13 sacīkstes 12 dažādās pilsētās. Jau sezonas pirmais posms Rijādā notiks vietā, kur Formula E pirms tam vēl nav viesojusies, tikmēr Honkongas posms pārcelts uz martu. Tāpat par jaunumu kļūs sacīkstes Sanjā, Ķīnā. Pasaules apdzīvotākajā valstī Formula E viesojās jau 2014. un 2015. gadā, taču tad sacīkstes norisinājās Pekinā.

Pie jaunas mājvietas tiks sacensības Šveicē. Pagājušajā sezonā tās notika Cīrihē, tomēr tika pieņemts lēmums, ka pilsētas infrastruktūra neatbilst šāda līmeņa motorsporta pasākuma rīkošanai, tādēļ tika nolemts sacīkstes pārcelt uz Berni. Nav izslēgts, ka tuvāko gadu laikā ePrix atgriezīsies Cīrihē. Santjago ePrix mainīs savu atrašanās vietu pēc Barrio Lastarria iedzīvotāju sūdzībām. Jaunā trase tiks ierīkota plašajā O’Higinsa parkā. Pēc gada prombūtnes Formula E atgriezīsies Monako trasē, kas tiek izmantota arī Formula 1 vajadzībām. Gluži tāpat kā aizvadītā sezona arī šī noslēgsies ar dubultposmu Bruklinas ielās, Ņūjorkā.

NrSacīksteTraseDatums
1Ad Dirijas ePrixRijādas ielu trase15. decembris
2Marakešas ePrixMuleja El Hasāna trase12. janvāris
3Santjago ePrixO'Higinsa parka trase26. janvāris
4Mehiko ePrixBrāļu Rodrigesu trase16. februāris
5Honkongas ePrixHonkongas ostas trase10. marts
6Sanjas ePrixSanjas ielu trase23. marts
7Romas ePrixČitadino EUR trase13. aprīlis
8Parīzes ePrixParīzes ielu trase27. aprīlis
9Monako ePrixMonako trase11. maijs
10Berlīnes ePrixTempelhofas lidostas ielu trase25. maijs
11Bernes ePrixTiks paziņota vēlāk22. jūnijs
12Ņūjorkas ePrix IBruklinas ielu trase13. jūlijs
13Ņūjorkas ePrix IIBruklinas ielu trase14. jūlijs

Tehnika

Par galveno izmaiņu nešaubīgi kļuvusi “Spark” jaunā šasija. Revolucionārais mašīnu dizains papildinājumā ar FIA prasībām atbilstošo ‘halo’ kokpita aizsardzības sistēmu radīs skatītājiem futūristiskas sajūtas.

Tikmēr formulu baterija, ko “McLaren” izstrādājusi sadarbībā ar “Atieva” kļuvusi jaudīgāka un spēs attīstīt līdz pat 250 kW (sacīkstēs 200kW) jaudu. Tāpat baterija kļuvusi izturīgāka un ļaus braucējiem aizvadīt pilnu sacīkšu distanci bez mašīnas maiņas, kā tas bija pirmajās četrās sezonās.

Par jaunumu kļūs ‘uzbrukuma režīms’. Braucējiem būs iespējas doties pa trasi ar par 25 kW lielāku jaudu. Paredzams, ka šis jaudas palielinājums katram būs pieejams astoņas minūtes, tomēr katra posma organizatori pirms sacīkstēm noteiks, vai ‘uzbrukuma režīms’ būs pieejams viss uzreiz vai, piemēram, četras reizes pa divām minūtēm.

Jaunā sistēma neaizstās ‘Fanboost’, kas ļaus pie papildus jaudas tikt skatītāju balsojumā noteiktajiem iemīļotākajiem braucējiem. Pērn ‘Fanboost’ iespējas tika trim braucējiem, nu šis skaits palielināts līdz pieciem.

Noteikumi

Līdz šim katra posma distances garums bija zināms vēl pirms sacīkšu startā, tomēr jaunajai sezonai ņemts piemērs no WEC, DTM un Eiropas F3 čempionātiem, kur posma garums izteikts laika izteiksmē. Formula E čempionātā šosezon tas būs 45 minūtes (un pabeigts iesāktais aplis) + 1 aplis. Tas nozīmē, ka komandām, rēķinot bateriju mūža garumu būs jāņem vērā arī sacīkšu temps.

Turpmāk braucējiem vairs netiks piešķirti par ātrākajiem apļiem pat, ja viņi finišu sasnieguši labāko desmitniekā, tomēr punkts pienāksies braucējam, kura baterija būs vispilnākā finiša brīdī.

Testi

Oktobra vidū Valensijas trasē risinājās trīs dienu testi. Katrā no tām labāko rezultātu uzrādīja “BMW Andretti” komandas pārstāvji – pirmajā un trešajā dienā nepārspēts palika Aleksandrs Sims, bet otrajā dienā labāko rezultātu uzrādīja Antonio Fēlikss da Kosta. Tā rezultātā pagājušās sezonas čempionvienības “Audi Abt” vadītājs Alans Maknišs ir pārliecināts, ka tieši “BMW” ir šī gada favorīti.Tiesa gan, kopš testiem pagājuši nepilni divi mēneši.

Par vēl vienu konstanti kļuva otra ātrākā mašīna – visās trīs dienās tā bija “DS Techeetah”, kamēr nekur tālu aizmugurē nav arī “Audi”, “Mahindra” un “Jaguar”, kuri pirmajā dienā saskārās ar uzlādes problēmām. Pēc grūta sākuma pēdējā dienā desmitniekā ielauzās arī “HWA Racelab” ar DTM čempionu Gariju Pafetu pie stūres, kamēr “Nissan” testus iesāka ar tikai vienu mašīnu, jo Sebastiana Buemi komandas biedrs Aleksandrs Albons tobrīd veica pārrunas ar “Toro Rosso” F1 komandu, kas izrādījās sekmīgas, kā rezultātā taizemietis pameta čempionātu priekšlaicīgi.

<