Īsi pirms Amerikas Grand Prix norises tika apstiprināti jaunie 2021. gada sezonas noteikumi. Pirmoreiz čempionāta vēsturē tiks ierobežoti arī finansiālie resursi, kurus komandas varēs tērēt savas mašīnas attīstībā. Ne visiem liekas, ka skats uz nākotni būs tik rožains, kā “Liberty Media” to sola.

Par pēdējo gadu nopietnāko F1 problēmu ir kļuvusi pamatīgā plaisa starp trim vadošajām komandām un pārējiem čempionāta dalībniekiem. Grandiozie balvu fondi un dažādas papildus piemaksas ļauj vadošajām komandām tērēt vairāk kā 400 miljonus USD sezonā, kamēr citi tērē pat trīs reizes mazāk. Tieši šīs papildus piemaksas radījušas situāciju, kad “Ferrari” saņem četras reizes vairāk kā “Toro Rosso” vai “Alfa Romeo”. Salīdzinājumam, Anglijas futbola premjerlīgas čempionu finansiālā atlīdzība nav pat divreiz lielāka kā vājākās komandas atalgojums.

Līdz ar to “Liberty Media” pieņēma lēmumu ieviest budžeta griestus 175 miljonu USD vērtībā. Tā ir summa, ko šobrīd tērē aptuveni tādas vidusmēra komandas kā “Renault” vai “McLaren”. Ierobežojumi stājas spēkā no 2021. gada. Tas nozīmē ka 2020. gads var tikt salīdzināms ar ‘All you can eat’ bufeti pirms striktas diētas ievērošanas.

“Red Bull” komandas vadītājs Kristians Horners norāda: “Būtu labāk, ja budžeta griesti tiktu ieviesti vispirms, bet jaunie tehniskie noteikumi gadu vēlāk, jo tad budžeta griesti ierobežotu tēriņu apmērus. Izskatās, ka nākamais būs mūsu dārgākais gads Formula 1 čempionātā. Tagad 2021. gada noteikumi ir zināmi un mums ir ļoti advancēta komanda, kas sāk tos izpētīt. Situācija radīs pamatīgus tēriņus, jo attīstīsimies pie diviem dažādiem noteikumiem, kamēr finansiālie griesti vēl nav spēkā. 2020. gads būs dārgākais gan trasē, gan ārpus tās.

Hornera teiktajam daļēji piebalso Sirils Abitebuls, kura pārziņā ir “Renault” vienība, kas vismaz šobrīd operē ar budžetu, kam nevajadzētu radīt problēmas pēc tēriņu ierobežošanas.

Var jau teikt, ka visas komandas atrodas vienādās pozīcijās, taču dažas no tām, nevēlos nosaukt kuras, ir laimīgas ar savu atrašanās vietu. Tām nav tādu ambīciju, kādas mums ir uz 2021. gadu. Viņi šeit nesaskata tādas problēmas kā mēs. Mums nāksies investēt daudz vairāk par dažām komandām, ar kurām šodien sacenšamies. Tas būs izaicinājums,” stāsta Abitebuls.

Mums nāksies būt saprātīgiem, pieņemot lēmumus, ko izmantot 2020. gada mašīnas uzlabošanai, taču vai “Racing Point” būs ieinteresēti 2021. gadā? Jā, viņi tad startēs, taču vai viņi sagaida, ka tā sezona viņiem radīs pamatīgas izmaiņas? Domāju, ka nē. Un šī ir tā vieta, kur mūsu stratēģija atšķiras, uzstādīto ambīciju dēļ. Īstermiņā tā var atspoguļoties rezultātos trasē, taču mēs esam gatavi pieņemt šo izaicinājumu.

Tieši tādas komandas kā “Racing Point” attīstību tuvākajos gados būs ļoti interesanti pavērot. Vēl zem iepriekšējiem īpašniekiem un “Force India” nosaukuma tā regulāri uzstādīja latiņu konkurentiem, vairākkārt ar mazāko budžetu sasniedzot goda pjedestālus un 4. vietu konstruktoru kausā, turklāt par ambīciju trūkumu runāt nebūtu korekti.

Lorenss Strols nupat kā nokārtojis visas nepieciešamās formalitātes, lai komanda pārvāktos uz daudz lielāku un modernāku rūpnīcu turpat Silverstounā. Vienošanās ar Serhio Peresu uz trīs sezonām ir ļoti netipisks solis vidusmēra komandai. Kanādiešu miljardiera darbi runā paši par sevi – arī koši rozā mašīnas nav gatavas snaust uz saviem lauriem un ar atšķirīgu pieeju atgriezties pozīcijās, kurās pirms 20 gadiem atradās tās priekšteči “Jordan”.

Formula 1 sporta daļas vadītājs Ross Brauns, nereti dēvēts par ‘saprāta balsi’, mierina līdzjutējus, ka situācija nav tik pelēka un drūma, kā daži komandu vadītāji to pasniedza. “Ir dzirdētas daudzas runas par to, ka 2020. gadā sekos pamatīgs skrējiens, lai pagūtu strādāt pie jaunās mašīnas pirms budžeta griesti stājas spēkā. Manuprāt, visiem ir jāatceras, ka galvenās izmaiņas skars mašīnas aerodinamiku. Tā ir nozare, kas tiek visstingrāk kontrolēta arī pie esošajiem noteikumiem.

Tas liek man domāt, ka izteikumi par to, kas notiks nākamgad un cik daudz pūliņu komandas ieguldīs, ir pārspīlēti. Šobrīd komandas nevar pavadīt vairāk kā 80 stundu vēja tunelī, tādēļ viņi nevarēs pārkāpt šos ierobežojumus un veltīt daudz vairāk laika jaunajām mašīnām. Viņiem nāksies atrast balansu starp tekošā un nākamā gada mašīnām tieši tāpat kā katru gadu. Nedomāju, ka nākamā sezona ievērojami atšķirsies no iepriekšējām.

Mūsdienu Formula 1 mašīnas ir ļoti sensitīvas pret vissmalkākajām izmaiņām. Jaunas riepas, jauni antispārni, ‘ground effect’… tās pat nav smalkas izmaiņas, bet gan nopietns pārmaiņu process, kas prasīs naudu, tomēr kapeikas skaita arī vadošās komandas. Pat “Mercedes” ar savu Formula 1 programmu dažas sezonas noslēdz mīnusos. Šķiešanās ar naudu pa labi un pa kreisi, kamēr vēl ir tik daudz nezināmo, iespējams, nav pats labākais risinājums arī čempionāta lielajiem dūžiem un iekulties parādos var ļoti viegli. Citiem vārdiem sakot, sātīga maltīte pirms striktās diētas varbūt tomēr nav pats labākais risinājums.

Visticamāk, patiesība ir kaut kur pa vidu starp Horneru un Braunu, tomēr šajos neskaidrajos laikos ir viena lieta, kas Formula 1 čempionātā nekad nemainīsies – uzvarēs tas, kurš vislabāk pielāgosies pārmaiņām!