Pēc divām nedēļām, apkārt mirdzot salūtam, noņemsim savus 2019. gada kalendārus un piekārsim jaunos. Tiem gadskaitlī mainīsies ne tikai viens, bet gan divi pēdējie cipari. Jaunā desmitgade nomainīs 2010-os gadus, kas vismaz motorsporta pasaulē bija, iespējams, lielākais pārmaiņu laiks.

Lai gan populārais amerikāņu preses izdevums “Time” šogad par gada cilvēku atzina 16 gadus vecu meitenīti, kas braukā pa pasauli, kliedzot uz visiem, kas nodara pāri planētai, motorsporta pasaule jau vairākus gadus veic lielāko transformāciju savā pastāvēšanas vēsturē.

Savā būtībā motorsports ilgāk kā gadsimtu garajā vēsturē nav diži mainījies – riteņi joprojām ir apaļi, gāze un bremze tiek vadīta ar pedāļiem, bet uzvarētājs ir tas, kurš pirmais šķērso finiša līniju. Viena konstante gan ir mainījusies – ierastos iekšdedzes dzinējus strauji nomaina klusākie un ‘zaļākie’ elektromotori.

“F1LV

Par pionieriem elektromobiļu sacīkstēs kļuva Formula E. Tika savākts pulciņš augsta līmeņa autosportistu, vairāki autoražotāji un ieviestas vairākas inovācijas, tomēr mašīnu gausums un formulu maiņa sacīkšu vidū, kad baterijas bija tukšas, ļoti lēnām nonāca autosporta fanu redzeslokā.

Jauna ēra sākās 2018. gadā, kad lielas izmaiņas tehniskajos noteikumos sniedza iespēju ‘otrās paaudzes’ Formula E mašīnām. Tās kļuva daudz jaudīgākas un taupīgākas. Beidzot ar vienu mašīnu varēja pievarēt veselu sacīksti. Nu ir ieskicēti plāni ‘trešās paaudzes’ modelim.

‘Trešā ēra’ sāksies 2022./2023. gada sezonā un plānots, ka maksimālā jauda pieaugs no 250 kW līdz 350 kW. Samazināsies arī mašīnu izmēri, turklāt tās kļūs ievērojami vieglākas – no 900 kg līdz 780 kg, turklāt mašīnas būs pilnībā uzlādējamas 45 minūšu laikā. Tāpat plānots ieviest 30 sekunžu ‘ātrās uzlādes’ pitstopu. Šāda veida tehnoloģijām vajadzētu radīt vēl lielāku interesi autoražotāju vidū, lai inovācijas izmantotu arī ielas automašīnām.

Vairākas lietas paliks nemainīgas – “Michelin” sarūpētās riepas joprojām būs derīgas gan sausam, gan slapjam laikam, kas ir pilnīgs pretstats F1 mašīnām, kur nepareiza riepu izvēle var maksāt vairākas sekundes sektorā. Tāpat tiks saglabātas ‘uzbrukuma zonas’, kā arī pretrunīgi vērtētā ‘halo’ kokpita aizsardzības sistēma.

Ne tik tālā nākotnē, 2021. gadā, dienasgaismu ieraudzīs vēl viens Formula E radītāja un vadītāja Alehandro Agaga projekts – Extreme E Series. Mediji to jau nodēvējuši par elektroversiju Dakarai, lai gan Andris Dambis kopā ar Māri Saukānu jau 2012. gadā pierādīja pasaulei, ka Dakaras rallijreidu iespējams veikt arī ar elektromobili.

Čempionāta mērķis ir doties uz klimata pārmaiņu skartajām vietām un aizvadīt sacensības ar elektriskajām SUV automašīnām. 2021. gada sezona sastāvēs no pieciem posmiem ļoti zīmīgās vietās: vispirms pie Retba ezera Senegālā, tad uz tuksnešaino Al-Ula Saūda Arābijā, Kali Gandaki kanjonu Nepālā, Rasela ledāju Grenlandē un, visbeidzot, Amazones lietus mežiem Brazīlijā. Katru sacensību garums būs 3 dienas.

Interese par šo čempionātu ir ļoti plaša. Savu vēlmi dalībai tajā jau izteikuši Sebastjēns Ožjē, Andreass Bakeruds, Timijs un Kevins Hanseni, Timo Šeiders, Bruno Senna, Lukass di Grasi, Andrē Loterers, Nelsons Pikē, Billijs Mongers, Katrine Legge, Džeimija Čadvika un daudzi citi.

Diez vai autosports glābs pasauli, tomēr ar tik spēcīgu vēstījumu ieguvēji būs daudzi – ekoloģiskajiem jautājumiem tiks pievērsta lielāka uzmanība, skatītāji iepazīs jaunas un vēl neredzētas vietas, vietējie iedzīvotāji tiks iepazīstināti ar autosacīkstēm, autoražotāji varēs kaujas apstākļos izmēģināt jaunākās tehnoloģiju inovācijas, bet braucēji varēs izbaudīt jaunus izaicinājumus.

Tas viss neapstājas ar automašīnām un formulām – šogad tika aizvadīta pirmā MotoE sezona. Kā jau nosaukums liecina, tās ir motošosejas sacensības ar elektrību darbināmiem motocikliem. Tajā uzvarēja Ferrari! Tiesa gan, ne jau Maranello bāzētā autobūves rūpnīca, bet gan Matteo Ferrari – itāļu puisis, kurš pat Moto3 braukāja pa pēdējām pozīcijām. Tomēr redzot progresu, kādu veicis Formula E čempionāts, nopelnot pat pasaules čempionāta statusu, iespējams, pēc 5 gadiem Moto E un Extreme E Series būs divi visstraujāk augošie čempionāti motorsporta pasaulē.