Lai arī kad Formula 1 sacīkstes atsāksies, skaidrs, ka šosezon netiks aizvadīta pilna sezona ar 22 posmiem, kā tas sākotnēji bija plānots. Neatkarīgi, vai tie būs 8 vai 20 posmi, čempionāta dinamika viennozīmīgi mainīsies. Pieņemot, ka sezona netiks atcelta pilnībā, ieskatīsimies, kādas sekas uz cīņām trasē atstās izmaiņas kalendārā.

Kļūdas un problēmas maksās dārgāk

Ja sezona sastāvētu no 20 posmiem, katram posmam būtu tieši 5% ietekme uz sezonas kopvērtējumu, jo punktu skaitīšanas sistēma visās trasēs ir vienāda, atšķirībā no IndyCar vai WEC. Jo mazāk posmu notiks, jo lielāka nozīme būs katram Grand Prix. Tas nozīmē, ka viena izstāšanās vadošajam braucējam maksās divreiz dārgāk, ja notiks tikai 10 posmi (jo katrs posms ietekmēs kopvērtējumu par 10%). Tieši tāpēc vēl lielāku virsroku gūs tie braucēji, kuri spēs izvairīties no ķibelēm.

Lielisks piemērs šai situācijai ir 2014. gada sezona, kad par titulu cīnījās abi “Mercedes” braucēji. Luiss Hamiltons bija pārliecinoši ātrāks trasē un sezonas kopvērtējumā uzvarēja ar 67 punktu rezervi pār Niko Rosbergu, abiem braucējiem paliekot bešā 3 reizes. Tomēr Rosberga problēmas izpaudās sezonas otrajā pusē, kamēr Hamiltons mocījās tās sākumā, līdz ar to pēc 12. posma Itālijā Rosbergam bija 22 punktu handikaps, lai gan no deviņiem posmiem, kurus abi bija finišējuši, Hamiltons bija pārāks sešos, bet Rosbergs tikai trijos.

Tieši vadošajiem braucējiem tas var pavērt negaidītus pārsteigumus, jo punktu izteiksmē uzvarētājs nemaz nesaņem tik daudz kā varētu šķist – 3 uzvaras un 1 izstāšanās sniedz tikai 3 punktu pārsvaru pār braucēju, kurš 4 reizes finišē 2. vietā. Tas spēlēs par sliktu “Mercedes” komandai, kas šobrīd izskatās pēc pārliecinošiem favorītiem uz uzvaru čempionātā.

Mazo komandu iespējas

Tradicionāli komandām ar vismazākajiem budžetiem vislabākās izredzes gūt punktus ir sezonas pirmajos posmos. Tās var radīt konkurētspējīgas formulas, tomēr vadošās vienības bieži vien izrādas pārākas garākā laika nogrieznī, jo spēj efektīvāk apstrādāt datus un ātrāk izstrādāt uzlabojumus mašīnām.

Spilgts piemērs šai ziņā ir “Haas” komanda, kurai ir vismazāk darbinieku no visām vienībām. Pērn tā guva 26 punktus līdz vasaras pārtraukumam, bet tikai divus pēc tam. Līdzīgi rādītāji meklējami arī iepriekšējos gados (2016. gadā 28 no 29 punktiem pirmajos 9 posmos, 2017. gadā 8 finiši punktos līdz pauzei, tikai pieci pēc tās, 2018. gadā visi seši Top 6 finiši sasniegti pirmajos 11 posmos).

Ja “Racing Point” ‘rozā mersedess’ tik tiešām ir tikpat ātrs, kā bija vērojams testos, “McLaren” un “Renault” var rasties problēmas ciņā par 4. vietu. Līdzīgā situācijā varētu atrasties “AlphaTauri” komanda, jo “Red Bull” atklājumiem un uzlabojumiem priekšroka tiks dota lielajai komandai.

Fiziskā forma un nogurums

Brīdī, kad čempionāts atsāksies, būs jāaizvada sākotnēji plānotie posmi un vairāki pārceltie, no kuriem liela daļa tiks rīkoti brīvajās nedēļas nogalēs, tādēļ var gadīties, ka trīs vai pat četras secīgas nedēļas nogales risināsies Formula 1 sacīkstes dažādās valstīs, vai pat dažādos kontinentos.

Tas prasīs pamatīgu fizisko un psiholoģisko izturību. Pēc neveiksmīga posma braucējiem nebūs laika doties uz mājām, lai uz nedēļu ‘atslēgtos’ no visa. Papildus tam, biežie pārlidojumi iespaidos katra sportista bioloģisko pulksteni, radot apjukumu vai ir vakars vai rīts. Protams, vairumā gadījumu braucēji cenšas saglabāt dienas režīmu pielāgojoties Eiropas laikam, tomēr nelielas korekcijas jebkurā gadījumā nākas veikt. Vairumā gadījumu nebūs iespēja ierasties nākamā posma norises vietā laicīgi, lai aklimatizētos.

Arī fiziskās formas pīķis tiek sasniegts pirms sezonas un tās laikā ar izturības uzlabošanu nodarboties ir par vēlu. Nav teikts, ka šī visa rezultātā ievērojamas priekšrocības gūs paši pieredzējušākie vai paši jaunākie braucēji, tomēr pastiprināta uzmanība ķermeņa uzturēšanai formā būs jāvelta ikvienam, tostarp arī mehāniķiem, kuru katra kļūda samazināta posmu skaita dēļ šogad maksās dārgāk kā iepriekš.

Jaudas agregātu pārvaldīšana

Šobrīd nav zināms, cik posmu notiks un kādas izmaiņas tas atstās uz sezonas laikā pieejamo jaudas agregātu skaitu, tādēļ nopietnus secinājumus šai jomā vēl ir pāragri veikt, tomēr skaidrs, ka pieejamo elementu skaits nepieaugs, tādēļ vienībām jābūt īpaši uzmanīgām ar katru uzlabojumu, kas tiek veikts.

Ja posmu skaits, kas vidēji jāiztur vienam dzinējam kritīsies, to taupīšana vairs nebūs tik izteikta un mums ir iespējas trasē ieraudzīt vairāk cīņas, jo komandām vairs nebūtu tik ļoti jāuztraucas par to sataupīšanu, tomēr maz ticams, ka izmaiņas būs tik krasas.

Pēc garākās dīkstāves čempionāta vēsturē, sezona sāksies vēlāk kā jebkad un pilnīgi noteikti kļūs par vienu no visu laiku īpatnējākajām. Kurš kļūs par galveno ieguvēju, bet kurš par galveno zaudētāju mēs nekad neuzzināsim, jo pagriezt laiku atpakaļ nav iespējams, tomēr ar katru zaudēto posmu, gan mēs, gan braucēji un komandu pārstāvji arvien vairāk novērtēs nozīmīgumu katrām sacīkstēm, kuras notiks.