Uzreiz sākšu šo apskatu ar to, ka viennozīmīgas atbildes nav – citam 8 EUR mēnesī ir sīknauda, citam tās krāšana prasa lielus pūliņus. Kvēlākie autosporta fani allaž meklēs kvalitatīvu un padziļinātu saturu, kamēr citam pietiks ar īsu apskatu F1 čempionāta ‘Youtube’ kanālā vai ‘Best4Sport TV’ raidījumā ‘Motoru Sporta 5minūte’.
Man, kā kvēlam Formula 1 līdzjutējam, uzzinot par F1 TV Pro pakas pieejamību Latvijas teritorijā nebija divu domu – jāņem tik ciet. Turklāt, iegādājoties paku līdz ar augusta sākumu, mēneša maksā varēju ietilpināt četras sacīkstes – divas no tām nupat Silverstonā aizvadītas, vēl divas priekšā.
Protams, pašā sākumā sajūtas kā mazam bērnam, nonākot saldumu veikalā – viss izskatās tik kārdinoši, ačteles metas visos vizienos, tā ka nevar zināt, no kuras puses mesties virsū. Par potenciālajām zobu sāpēm pēc tam vēl nav ko domāt.
Tiešraižu translācija
Ko tur liegties, šis ir galvenais iemesls, kādēļ F1TV Pro tika iegādāts. F1TV Access paka ir ievērojami lētāka (3 EUR mēnesī) un nodrošina visu to pašu saturu, izņemot tiešraides. Kā alternatīvu līdz šim Latvijas iedzīvotāji varēja izmantot ‘RTL’ kanālu, kur komentētāji runā vāciski, bet pārraižu laikos ir arī reklāmas pauzes, vai meklēt posmu straumēšanas iespējas internetā, kur translācija mēdz ķerties, vai arī video tiek translēts zemā kvalitātē.
F1TV piedāvā skatīties pārraides angliski, vāciski, spāniski, franciski, nīderlandiešu valodā, kā arī bez komentētājiem, baudot vien dzinēju melodijas un trauksmainās radio sarunas. Diemžēl pagaidām vēl netiek piedāvāta translācijas latviski un krieviski. Ja pārraides laikā nav iespējams ieslēgt skaņu, lieliska funkcija, kas strādā arī tiešraidēs ir titru pievienošana. Ar dažu sekunžu aizkavēšanos, komentētāju sacītais parādās ekrānā. Tas gan jāpaspēj izlasīt ļoti ātri, jo rindiņas viena otru nomaina visai strauji.
Video pārraide
Video ir ļoti augstā kvalitātē, kā arī neķeras, radot iespaidu, ka sacensības tiešām tiek vērotas TV kanālā, nevis straumētas internetā. Vienīgais mīnuss – tiešraide ir tiešraide. To nav iespējams patīt pāris minutes atpakaļ, iepauzēt vai sākt skatīties no sākuma.
Protams, nav grūti, atlikt malā visus traucēkļus un divas stundas baudīt TV režisoru piedāvāto materiālu. Tomēr, tāpat kā skatītājiem klātienē patīk iejusties operatora lomā ar telefonu uzņemot video vertikālā formātā, tā arī sēžot mājās var rasties vēlme kļūt par režisoru – vienmuļākā brīdī patīt atpakaļ uz burvīgu apdzīšanas manevru, šaušalīgu avāriju vai vēlreiz izbaudīt startu.
Pārraižu laikā ir iespējams pārslēgties uz katra braucēja on-board kameru un klausīties visas radio sarunas starp braucēju un komandu. Tieši šeit iespējas patīt video atpakaļ īpaši pietrūkst. Nav iespējams pareģot nākotni, tādēļ nākas gaidīt līdz atkārtojumu publicēšanas, lai noklausītos, piemēram, Sainca saziņu ar komandu pēc Grožāna bīstamā manevra, vai to, kas Magnusenam sakāms uzreiz pēc ietriekšanās drošības barjerās.
Lielisks papildinājums skatītājiem, kuri vēlās sekot vairākiem notikumiem vienlaikus, ir režīms, kas piedāvā trīs ekrānus paralēli – lielākajā tiek straumēts tas pats, kas TV translācijās, bet abos mazajos vērojams skats no kāda braucēja kameras. Šī funkcija ir ļoti noderīga kvalifikāciju izšķirošajās minūtēs, kad galvenie favorīti visi vienlaikus dodas lidojošajā aplī. Pie tam šai režīmā darbojas citi komentētāji, informējot par notikumiem visos trīs ekrānos.
Atkārtojumi
Atkārtojumi no visām sesijām pilnā garumā praktiski uzreiz pēc translācijas tiek augšupielādēti F1 TV platformā. Diemžēl, nepatīkamu pārsteigumu sagādāja Lielbritānijas GP, kur F1 kvalifikācija tā arī neparādījās. Gribētos cerēt, ka tas bija nepatīkams izņēmums, tomēr pārliecība par solīto saturu strauji kritās. Vai tas neatkārtosies, kad tiešām būs nepieciešamība noskatīties atkārtojumu?
Šī nu gan ir platforma, kur vērts iegriezties arī tad, ja sacīkstes vērotas tiešraidē. Man pašam bija aizraujoši pāris stundas pēc finiša uzslēgt on-board kameras no Botasa, Sainca un Hamiltona formulām pēdējos apļos un vērot riepas uzsprāgšanas mirkli, kā arī noklausīties braucēju reakcijas uzreiz pēc negadījumiem. Atkārtojumos abonentiem tiek nodrošinātas visas tās pašas funkcijas, kas tiešraižu pārraidēs.
Apskati un atskati
Pēdējā laikā ir ļoti patīkami redzēt F1 ‘Youtube’ kanāla attīstību – pirms un pēc sacīkstēm veidoti apskati un atskati pieejami bezmaksas versijā, tādēļ to iekļaušana F1TV Pro pakā nerada pievienoto vērtību, tomēr Džoliona Palmera padziļinātās analīzes, pilnizmēra preses konferences un daudz garāki un detalizētāki tehnikas apskati ir lieliska odziņa.
Jāuzteic arī sacensību video apskatu jeb ‘highlights’ veidotāji. Gan treniņiem, gan kvalifikācijai atšķirībā no ‘Youtube’ kanālā publicētā 3-5 minūšu apskata, F1TV platformā pieejami aptuveni 10 minūšu gari klipi, sniedzot skatītājam izvēles iespējas, cik detalizētu info nepieciešams iegūt (ja nav vēlme vērot pilnu atkārtojumu). Tikmēr sacīkstēm tiek piedāvās 30 minūšu atskats.
Atbalsta klases
Formula 2, Formula 3 un Porsche Supercup nav iemesli, kādēļ cilvēki pirks F1TV Pro paku, taču tie ir lieliski papildinājumi, kas ļauj izbaudīt nākotnes zvaigžņu cīkstēšanos. Sacīkstes trakajiem jaunekļiem parasti ir notikumu pavērsieniem bagātas un šī sezona nav izņēmums. Galvenais izaicinājums – pielāgoties 18 collu riepām, kas 2022. gadā ienāks arī F1. Šobrīd šīm kategorijām sacīkstes nepiedāvā Latvijā pieejamie TV kanāli, turklāt arī internetā tās tiek straumētas daudz retāk kā F1 sacīkstes. Arī šeit 10 minūšu apskats var izrādīties vērtīgs autosporta faniem, kuri nevēlās junior kategoriju sacīkstēm veltīt stundu.
Grafiki un rezultāti
Būšu godīgs – šis ir lauciņš, kuru līdz galam vēl neesmu iepazinis. Mūsdienu TV translācijas nodrošina lieliskus grafikus ar aktuālo informāciju, vietu sadalījumu un atstatumiem, tādēļ es tiešraižu laikā nejūtu vēlmi meklēt papildus informāciju. Tomēr ļoti noderīgs grafiks seko līdzi katra braucēja riepu mūžam, tādēļ, ja sacīkšu vidū piepeši nav skaidrs, kādēļ Grožāns atrodas labāko desmitniekā, ļoti ērti iespējams pārbaudīt, cik nobrauktas ir viņa riepas un to, vai pitstops jau veikts. Tāpat iespējams sekot līdzi interaktīvajai kartei, kur redzama katra braucēja atrašanās vieta trasē konkrētajā brīdī. Šādas kartes bieži redzamas, kad TV operatori iemūžina komandtiltiņu, kur datiem seko braucēju sacīkšu inženieri.
Vēstures mīļotājiem
Veco sacensību ierakstu lapa sagādāja pamatīgu vilšanos. Ieraksti nav senāki par 1981. gadu un līdz pat 2009. gadam vairumam sacensību nav pieejams pilns atkārtojums, bet gan tikai saīsināts apskats. Cilvēkiem patīk idealizēt pagātni – vecos labos laikus, kad zāle bija zaļāka un motori skaļāki. Patiesībā, agrāk apdzīšanu bija daudz mazāk. Jā, Sennam un Prostam bija vairākas saķeršanās, tomēr daudz sacīkšu viņi aizvadīja vienmuļi braucot savā pozīcijā no starta līdz finišam. Skatītājam, kurš negatīvi uztver katras izmaiņas noteikumos, būtu vērts paskatīties tās sacīkstes, tomēr šāda iespēja ir liegta. Piemēram, leģendārajā 1988. gada sezonā pilns atkārtojums pieejams tikai 3 posmiem.
Ne to labāko varu teikt arī par dokumentālo un īsfilmu sadaļu. Video sižeti pat ar ļoti labu interneta ātrumu mēdz ķerties un pat apstāties pilnībā, kā rezultātā lapu nākas pārlādēt un meklēt vietu, kur video apstājās. Tehniski nepiedodami vāji risinājumi nozarei, kas tēmē uz tehnoloģiju virsotni.
‘Legends of F1’ sniedz aizraujošu ieskatu spožāko personāžu dzīvēs, tomēr pēdējo divu gadu laikā 19 video sarakstu (katrs ~45 minūtes) papildinājus tikai viens video par Airtonu Sennu. Spožu personību F1 netrūkst, tomēr nav pārliecības, ka paši platformas veidotāji šo sadaļu uztver nopietni. Arī “Sky Sports F1” veidotie ‘Tales from the Vault’ sižeti nav pirmā svaiguma un jauni materiāli netiek radīti. Vairāki materiāli ir pieejami arī čempionāta ‘Youtube’ kanālā bezmaksas versijā, tomēr ļoti aizraujoši izrādījās nepilnu stundu garie aizraujošāko sezonu atskati, piemēram, atskats uz 1999. gada sezonu, kad Šūmahers lauza kāju, izstājās no cīņas par titulu un piepeši par Hakinena galveno konkurentu kļuva Edijs Īrvains.
Gribētos cerēt, ka šī sadaļa vēl attīstīsies, tomēr entuziastiskākie F1 fani, kuri vienā dienā iziet cauri veselai ‘Drive to Survive’ sezonai, šeit pieejamos materiālus izskatīs ļoti īsā laikā.
Kopējais pārskats
Nevarētu teikt, ka interfeiss ir pats draudzīgākais un pārskatāmākais. Atlasīt video sižetus pēc kategorijas (tikai F1 vai atbalsta sērijas) nav iespējams. Tas pats attiecas uz jebkāda veida grupēšanu (piemēram, tikai pilnie atkārtojumi). Lapa ir nepārskatāma un video nosaukums ir vienīgais, kas palīdz saprast, vai atradi meklēto.
F1TV Pro nav ideāls produkts. Jo vairāk ekstru tiek piedāvātas, jo vairāk trūkumus tajā var saskatīt. Mūsdienu pasaulē ar informācijas pārbagātību pārliecināt cilvēkus par maksas satura iegādi nav viegls uzdevums. Tomēr pašu galveno uzdevumu – nodrošināt daudzpusīgu, kvalitatīvu un interaktīvu tiešraides translāciju no treniņiem, kvalifikācijas, sacīkstēm un atbalsta kategorijām tas pilda godam – un tas ir pats galvenais!
Nezinu vai vēl kādam, bet man ir problēma ka nospiežot ”suscribe” podziņu, nekas nenotiek. Mēģināju no abiem datoriem 0 emociju. Reklāmbloķis ir izslēgts, nevaru izpīpēt kur problēma. Ā un vēl fīča ka tagad ir 7 dienu triāl versija pieejama, neredzēju vai rakstā tas ir minēts.