Ziema jau atkal pārsteigusi mūs nesagatavotus decembrī! Šis ir laiks, kad uz ceļa jābūt īpaši uzmanīgiem – uzglūn tumsa, bet ceļi pārvērtušies par slidotavu. 

Bremžu diski – neatņemama mašīnas sastāvdaļa

Bremžu sistēma ir viens no svarīgākajiem elementiem automašīnas uzbūvē. Tās uzdevums ir apturēt transporta līdzekli. Pirmajām automašīnām nemaz nebija bremžu diski. Ātruma samazināšana notika ar sviru palīdzību, kā rezultātā koka bloks tika spiests pret riteņi. Bremžu diski tolaik vēl bija tālā nākotnē, jo kopš to izgudrošanas brīža pagāja vairākas desmitgades līdz tie tika masveidā izmantoti auto ražošanā.

To darbības principus var salīdzināt ar velosipēda bremzēm. Nospiežot bremzes pedāli, tiek saspiests rotējošais disks, efektīvi apturot riteņu kustību un apturot pārvietošanās līdzekli. Bremžu diskiem saskaroties ar strauji rotējošo disku rodas berze, kas pamatīgi uzkarsē sistēmu. Augstas temperatūras ietekmē materiāli daudz vieglāk deformējas, kā rezultātā diski zaudē savu efektivitāti. Šī iemesla dēļ ir ļoti svarīgi, lai bremžu dzesēšana darbotos efektīvi. Arī Formula 1 sacensībās tam ir liela nozīme. Bieži redzams kā sacīkšu mašīnu bremžu diski ir sakarsuši un kļuvuši koši sarkani.

Bremžu disku nodilšanu paša spēkiem veikt nebūtu ieteicams, ja vien neesat eksperts šai jomā. Labāk vērsties servisā, kur tiks rūpīgi izvērtēts bremžu disku un kluču stāvoklis, lai vienas apkopes laikā varētu novērst visas potenciālās problēmas. Dažkārt diska ārmalā novērojamas kantes. Šis ir nopietns signāls tam, ka pienācis laiks mainīt diskus. Tāpat jāņem vērā iespējamās vibrācijas, bremzējot braukšanas laikā.

Lai arī turpmāk uz ceļa justos komfortabli, izvēloties bremžu diskus, labāk pieturēties pie pārbaudītām vērtībām. Mapco ir pierādījis sevi kā plaša spektra auto rezerves daļu ražotājs, var izmantot bremžu diskus Mapco ar diametru 255 mm, to centrējošais diametrs sasniedz 55 milimetrus ar 5 urbumiem. Jaunu un nelietotu Mapco bremžu disku biezums ir 22 milimetri. Ventilējamie bremžu diski ierasti ir dārgāki par diskiem bez ventilācijas, tomēr, kā jau pirms tam aprakstīts, dzesēšanai ir liela loma disku efektīvai un ilglaicīgai darbībai. Pie tam bremžu disku izmaksas ir ļoti zemas, salīdzinājumā ar kopējiem automašīnas uzturēšanas izdevumiem.

Liela loma arī pašam braucējam

No instrumentiem vien jēgas nav, ja nav, kas tos spēlēs. Tas pats attiecas arī satiksmes veidošanā uz ceļa. Lai pagarinātu bremžu disku ilgtspējību, pirmkārt, jāpiedomā pie sava braukšanas stila. Asi paātrinājumi un strauja bremzēšana nodeldēs diskus krietni straujāk kā mierīga, plūdena pārvietošanās. Turklāt rezultāts būs redzams arī degvielas patēriņā.

Lielu lomu spēlē arī ceļa segums. Mazie grants akmentiņi var iesprukt jebkurā starpā un radīt papildus nodilumu. Latvijā mitros apstākļos uz diskiem novērojama rūsas kārtiņa. Neliels testa izbrauciens, visticamāk, ļoti ātri disku atkal padarīs metāliski spožu. Ja rūsas pleķi manāmi arī pēc garāka izbrauciena, bremžu sistēmai ir nepieciešama apkope.

Jaunas kurpes labāk ievalkāt laicīgi, nevis pirmoreiz uzvilkt balles dienā. Tas pats attiecas uz bremžu diskiem. Pēc nomaiņas vislabāk būtu doties uz lidlauku, sacīkšu trasi vai citu klusu vietiņu, kur netraucējot pārējiem satiksmes dalībniekiem, iespējams pārbaudīt bremzes pie dažādiem ātrumiem.