Visi čempioni noskaidroti un rekordi pārdalīti, tomēr F1 karnevāls turpina savu deju. Esam tikpat kā finiša taisnē – atlikušas vairs divas sacīkstes: šonedēļ Brazīlijā un nākamnedēļ Apvienotajos Arābu Emirātos. Pēc antikulminācijas Meksikā, šis posms ielicis varenus pamatus, jo nedēļas nogalē gaidāms sprinta brauciens, turklāt virs trases pārskries arī pa kādam tumšam mākonītim.
Sprints – glābiņš vai posts?
Nākamsezon sprintu skaits dubultosies. Šonedēļ F1 skatītājiem tiek sniegta trešā izdevība šosezon vērot inovatīvo nedēļas nogales formātu. Pērn tieši sprints pavēra izdevību vienai no izcilākajām Luisa Hamiltona uzvarām. Pēc kvalifikācijas rezultāta anulēšanas “Mercedes” braucējs izmantoja papildus 100 kilometrus sacīkšu distanci lai vienu pēc otra apdzītu pilnīgi visus konkurentus.
Arī šogad sprinti snieguši elpu aizraujošus mirkļus, tomēr galvenā kritika vērsta uz faktu, ka pazūd nezināmais faktors attiecībā uz riepu nodilumu un formulu uzvedību sacīkšu režīmā ar pilnākām degvielas tvertnēm. Makss Verstapens asi kritizējis lēmumu palielināt sprintu skaitu nākamajā sezonā, uzsverot, ka sprintu laikā parasti domā gandrīz tikai par to, kā neapskādēt mašīnu, kas ir īpaši sāpīgs temats “Red Bull” komandai kopš budžeta griestu ieviešanas.
Tikmēr “Haas” komandas vadītājs Gunters Šteiners ierosinājis mainīt formātu, ieviešot atsevišķas kvalifikācijas priekš sprinta un galvenās sacīkstes. Šis ir pēdējais tests un nedēļas nogales ritējums var iezīmēt inovācijas nākotnei. Labā ziņa skatītājiem ir tā, ka Interlagosas trase allaži izcēlusies ar labām apdzīšanas izdevībām. Tas, protams, mazinās piektdien notiekošās kvalifikācijas nozīmi.
Neiepazītā teritorija
Pirmoreiz F1 vēsturē sacensībās piedalīsies braucējs, kurš sezonā jau ir izcīnījis 14 uzvaras. Pastāv liela varbūtība, ka šis skaitlis neapstāsies pie 14. Interlagosa ir samērā augstu virs jūras līmeņa, prasīga pret dzinēju, ar reljefa izmaiņām un iespējamiem nokrišņiem. Verstapens šogad ir uzvarējis Meksikā, kas bija visaugstākā trase, Moncā, kur gandrīz viss aplis jāveic ar gāzes pedāli grīdā, Beļģijā, kas pazīstama ar leģendāru līkumu kalnā, Japānā, kur lija spēcīgs lietus, kā arī visās sacīkstēs, kas šogad notikušas taipus okeānam.
Lai gan “Ferrari” un “Mercedes” savā starpā šķir tikai 40 punkti, skaidrs, ka visas lielās komandas savu uzmanību ir pilnībā pārslēgušas uz 2023. gada spēkratu. Lieli un efektīvi uzlabojumi nav gaidāmi, tādēļ arī spēku samēros būtiskas izmaiņas nav gaidāmas, ja vien pirmā treniņu sesija ritēs pēc plāna. Tehniskas ķibeles normālos apstākļos ļautu otrajos un trešajos treniņos notušēt nepilnības, tomēr Sanpaulu kvalifikācija gaidāma jau piektdien. Spējai atrast pareizos regulējumus vēl pirms došanās trasē te ir liela nozīme un “Red Bull”, kā jau viens no F1 lielajiem vaļiem, šai ziņā ir lietpratēji.
Pieredze pret jaunību
Sezonas sākums “Mercedes” komandā nebija viegls. Mašīna neļāva iesaistīties cīņā par uzvarām. Nereti tieši Luiss Hamiltons tika pie ekstrēmākiem regulējumiem, taču rezultātam nebija tik liela nozīme, kā zināšanām, kas tiek iegūtas, lai attīstītu mašīnu ilgtermiņā. Džordžs Rasels tikmēr ļoti ātri adaptējās pie izdevības cīnīties peletona pirmajā pusē un stabili krāja punktus, līdz vasaras pārtraukumam iekļūstot labāko pieciniekā visos posmos, izņemot mājas sacīksti Silverstonā, kur tika piedzīvota avārija jau 1. aplī.
Sezonas otrajā pusē arvien biežāk redzam to Hamiltonu, kuru bijām pieraduši redzēt. Veterāns arvien biežāk izspiež no mašīnas maksimumu un atstāj savu mazāk pieredzejušo komandas biedru aizmugurē. Pēc diviem finišiem otrajā vietā Teksasā un Meksikā Hamiltons kopvērtējumā apsteidzis “Ferrari” bēdubrāli Karlosu Saincu un pietuvojies 15 punktu attālumā no Džordža Rasela.
Lai ko braucēji stāstītu medijiem un lai arī kādi apstākļi viņus noved līdz konkrētajai situācijai, kārdinājums pieveikt komandas biedru allaž ir spēcīgs. Ja noslēdzošie divi posmi aizritēs Hamiltonam labvēlīgā gultnē, viņam ir iespēja arī matemātiski pierādīt, kurš ir “Mercedes” sirds un dvēsele. Neatkarīgi no gala iznākuma, gan Raselam, gan Hamiltonam nāksies sevi vēlreiz pierādīt martā, kad visiem kopvērtējuma ailītē pretim uzvārdam būs redzama nullīte.
Gandrīz atvadas
Divām spožām personībām šī būs, iespējams, priekšpēdējā sacīkste un pēdējā vizīte Interlagosā. Ņemot vērā, ka sacīkstes Abū Dabī mēdz ieslīgt vienmuļā formulu parādē, kas zin, cik daudz izdevību kārtīgās cīņās trasē vēl būs Danielam Rikjardo un Sebastianam Fetelam.
Allaž smaidīgajam Rikjardo Brazīlija nesaistās ar satriecošiem mirkļiem. Desmit piegājienos viņš te nekad nav kāpis uz pjedestāla un pat “Red Bull” laikos augstāk par sesto vietu nav startējis. Pastāv iespēja, ka tieši “Red Bull” kļūs par viņa nākamo darba devēju. Baumu līmenī Rikjardo ir izvēle starp buļļu un “Mercedes” rezerves braucēja lomu. Varbūt šī nedēļas nogale sniegs kādu atbildi.
Fetels tikmēr “Aston Martin” komandā strādā tikpat cītīgi kā līdz šim, šokējot vienības vadītāju Maiku Kraku, kurš izteicās, ka nekas nav mainījies – Sebs joprojām analizē datus līdz vēlai tumsai. 2012. gadā varonīgi sasmēlis pirmajā aplī izlieto, lai nodrošinātu titulu un izcīnījis vēl trīs uzvaras, Fetels uz Sanpaulu dosies ar labām atmiņām. 11 punkti līdz kopvērtejuma desmitniekam (Valteri Botasam) varbūt ir pārāk grūts uzdevums, bet četru punktu deficīts pret “Alfa Romeo” pēdējos divos posmos ir sadeldējams deficīts, it īpaši ņemot vērā Fetela komandas biedra Lensa Strola regulāru spēju sasniegt atzīstamus rezultātus mainīgos un lietainos apstākļos.
Ar uzvārdu nepietiks?
Vēl viena intriga, kas gan nav tieši saistīta ar pašām sacīkstēm ir Mika Šūmahera nākotne. Divu gadu laikā pierādījies, ka Miks ir F1 kalibra braucējs, taču nav tāds ‘citplanētietis’ kā bija viņa tēvs Mihaels… Iespējams, arī pat ne onkuļa Ralfa kalibra braucējs.
Tendence sašķelt mašīnu gabalos ir zudusi. Šūmahers finišējis 11 posmus pēc kārtas, kas ir trešā garākā aktīvā sērija aiz Verstapena un Norisa, tomēr atrašanās kopvērtējumā trīs pozīcijas aiz komandas biedra Magnusena ar divreiz mazāk punktiem nav iedvesmojoši. “Haas” šobrīd ir izvēles priekšā starp Šūmaheru un Hulkenbergu, kas liek domāt, ka Magnusena līdera loma nākamgad ir droša.
Bijušais F1 vadītājs Bernijs Eklstons uzskata, ka Šūmaheram nākamgad vieta F1 neatradīsies un viņam vajadzētu veltīt uzmanību mēģinājumiem uzvarēt citā kategorijā, nevis censties atgriezties čempionātā pēc viena vai diviem gadiem. Ja tomēr priekšroka tiks dota kādam citam braucējam, šis būs ļoti smags trieciens F1 popularitātei Vācijā, kas ir viens no lielākajiem tirgiem. Pēdējoreiz Grand Prix sacīkstes bez vāciešiem meklējamas 1991. gadā – pirms Mihaela ienākšanas.
Piedalies F1 prognožu spēlē!
Ieskaties F1 kalendārā!
Izbaudi sacīkstes F1TV vai Viaplay!
Pievienojies F1 līdzjutēju klubam!