No 3. līdz 6. jūlijam Genkas kartinga centrā Beļģijā 13. reizi notiks “Sodi World Series” Pasaules fināls, kas ir lielākais īres kartinga jeb hobijkartinga forums pasaulē. Astoto reizi pēc kārtas tajā būs pārstāvēta arī Latvija, turklāt ar rekordlielu braucēju skaitu, pārspējot 2021. gada Lonato uzstādīto rekordu, kad Latviju pārstāvēja septiņi braucēji. Šo sasniegumu īpašu padara fakts, ka tas sasniegts bez savas “Endurance Cup” komandas.

Latviju šogad Genkā pāstāvēs Sprint Cup kategorijā uzreiz četri braucēji – Kristofers Caune, Ruslans Dzenis, Dāvis Zalmans un Kaspars Ritums. Ja Kristoferam un Ruslanam tā būs debija SWS finālā, tad Dāvim ceturtā, bet Kasparam otrā reize. Junior Cup Latvija būs pārstāvēta piekto reizi, otro reizi to darīs Kristaps Tenis, bet Edgars Lielgalvis piedzīvos debiju. Tāpat debija Women Cup būs Elizabetei Šulcei. Pieredzējušākais un titulētākais Latvijas pārstāvis Andrejs Laipnieks šoreiz būs redzams Endurance Cup sacīkstē, pārstāvot Polijas komandas Dymovee Racing krāsas. Andrejam šis būs jau septītais SWS fināls un viņam arī augstākais mūsu valsts sasniegums šajā forumā – trešā vieta pirms trīs gadiem Lonato.

Šie astoņi pārstāvēs Latviju taču viņi nebūs vienīgie openkartisti Genkā. Lietuvas karogu pārstāvēs Openkart iepriekšējā posma uzvarētājs Orests Burgaila, kam būs debija Junior Cup ieskaitē, bet Sprint Cup jau trešo reizi piedalīsies Gerards Pranaitis, kurš tiem, kas nezina, Openkart aizvadījis 10 čempionāta posmus.

Bez viņiem būs vēl divi Openkart čempionātā šogad braukuši dalībnieki – kolorītais soms Tero Makinens Masters Cup ieskaitē, bet sezonas pirmajā posmā XL Rīga kartinga hallē augsto piekto vietu izcīnījušais vācietis Marks Krists Endurance Cup brauks vienā no vadošajām komandām Team TKR. Interesanti, ka abi braucēji no Latvijas atgriezās ar godalgām – Marks ar uzvaru debitantu ieskaitē un otro vietu Izaicinājuma kausā. Starp citu Marks vēl joprojām atrodas piektajā pozīcijā debitantu ieskaites kopvērtējumā. Savukārt Tero maijā Kandavā 95+ ieskaitē finišēja trešais.

Arī šogad tiks pārspēts SWS fināla dalībnieku skaita rekords. Saskaņā ar pieejamo provizorisko dalībnieku sarakstu, forumā piedalīsies 411 dalībnieki no visas Pasaules, no tiem 98 Sprint Cup, 30 Women Cup, 60 Junior un Junior Kids, 31 Masters Cup, kā arī 48 Endurance Cup komandas ar četriem braucējiem katrā.

Dalībnieku saraksts: https://www.sodiwseries.com/content…

Salīdzinājumā ar pagājušo gadu formāts ir pamainīts un vairāk pielāgots īres kartingam. Trešdien visās kategorijās, izņemot, protams, Endurance Cup, notiks oficiālie treniņi un trīs kvalifikācijas braucieni, kur katrs kvalifikācijas brauciens noteiks starta vietas jau ceturtdienas trīs iebraucienos. Dāmas un māsteri visi brauc vienā braucienā – visi 30 kopā, savukārt 60 juniori tiks sadalīti divās kategorijās atkarībā no svara un šīs abas kategorijas cīnās katra par savu čempiona titulu. Trīsdesmit smagākie un tātad pilnīgi droši gan Kristaps, gan Edgars būs Junior Cup ieskaitē, bet 30 vieglākie Junior Kids, kur pērn Latviju pārstāvēja Rodrigo Kākers. Attiecīgi gan juniori, gan kidi visi brauc kopā trīsdesmit kartingi trasē.

Sprint Cup, kur ir gandrīz 100 dalībnieki notiks savādāk. Treniņus un kvalifikāciju brauks trijās grupās, kas sadalītas pēc piešķirtā numura, tātad vairāk nekā 30 braucēji trasē vienlaikus, taču iebraucieni, jeb hīti, kā arī superhīti un fināli būs četrās grupās. Hītu sastāvu nosaka pēc vietas attiecīgajā kvalifikācijas braucienā trešdien un sadala līdzīgi kā rallijkrosā pusfinālu sastāvus, kas ir nedaudz savādāk nekā Openkart tiek darīts. Attiecīgi pēc kvalifikācijas 1., 5., 9., utt vieta veido pirmo grupu, 2. 6., 10 utt otro, 3., 7., 11 utt trešo un 4., 8., 12. utt ceturto.

Čempionu noteikšana. Katrā hītā braucēji cīnās par vietu un tātad punktiem. Pēc punktu summas nosaka starta kārtību sestdienas superhīta braucienā un Sprint Cup gadījumā arī braucēju sadalījumu pa hītiem. Superhītos iegūtie punkti jau ir lielāki nekā hītos. Pēc šī brauciena, skaitot kopā trīs hītu un superhīta punktus, nosaka finālu starta kārtību un Sprint Cup gadījumā, kurā finālā – A, B, C vai D braucējs piedalīsies (tas gan jau ir kā Openkart esam pieraduši). Un tagad pats interesantākais – arī finālos braucēji cīnās par punktiem, kas ir vēl daudz lielāki nekā superhītā (A fināla uzvarētājs saņems 115, bet pārējās kategorijās, kur visi brauc kopā, fināla uzvarētājam 75). Tas nozīmē, ka A fināla uzvarētājs var arī nekļūt par čempionu, jo gala klasifikācija, jeb katra braucēja iegūtā vieta, tiks noteikta summējot visus punktus kopā – trīs hīti, superhīts un fināls.

Endurance Cup formāts daudz vienkāršāks. Vispirms pusotra stunda kvalifikācija, kurā katram no četriem komandas braucējiem ir jāveic vismaz viens pilns aplis, savukārt rezultāts ir visu četru braucēju labāko apļa laiku vidējais laiks. Pati sacīkste ilgst 12 stundas. Tiem, kas seko līdzi Endurance sacīkstēm pamatnoteikumi ir sekojoši – obligātie pitstopi 15 (kartinga un braucēja maiņa obligāta), minimālais nogrieznis, jeb stints, 5 minūtes, maksimālais viena stunda 10 minūtes, pitstopa minimālais laiks kā visur divarpus minūtes, katram braucējam minimālais kopējais laiks trasē divarpus stundas, maksimālais četras stundas, starts oldschool LeMans stilā.

Trešdien, 3. jūlijā, no paša rīta notiks visas reģistrācijas, svēršanās, brīfings un citas ierastās procedūras, bet braukšana sāksies pulksten 13.40 pēc Latvijas laika. Atceramies, ka dienaskārtībā norādītajam laikam jāpieliek viena stunda klāt, lai ir pēc Latvijas laika. Pulksten četros pēcpusdienā sāksies pirmie kvalifikācijas braucieni, nedaudz pēc sešiem otrie, bet pēc astoņiem trešie.

Ceturtdiena ir hītu diena. Bez nekādiem warm-up braucieniem jau deviņos no rīta (tas viss pēc Latvijas laika) pirmie hīti, pusdivos otrie un piecos pēcpusdienā trešie, kas noslēgsies ap pusdeviņiem vakarā. Pēc tam Welcome party trases terasē.

Piektdiena ir Endurance Cup diena, kur sekosim līdzi Andrejam un Dymovee Racing. Kvalifikācija deviņos, bet starts pulksten 11.45. Finišs pēc mūsu laika pusnaktī.

Sestdiena izšķirošā diena individuālajās kategorijās. Pusdesmitos sākās superhīti, bet divos fināli. Sprint Cup A fināls noslēgsies nedaudz pēc sešiem.

Mūsējie SWS Pasaules finālos

Kā jau ievadā minēts, tad šogad Latvija finālā ir pārstāvēta ar astoņiem braucējiem, 2021. gadā, ka bija arī Endurance komanda ar septiņiem, 2017. gadā Parīzē, kur arī mums bija Endurance komanda ar sešiem, pērn bez Endurance komandas ar pieciem, 2016. 2018. un 2022. gadā ar diviem, bet 2019. gadā Andrejs bija vienīgais Latvijas braucējs finālā.

Visas astoņas reizes būsim ar savu pārstāvniecību Sprint Cup, piekto reizi Junior Cup un otro reizi Women Cup. Šoreiz nebūsim Junior Kids un Masters. Endurance ar savu komandu esam bijuši divas reizes, bet šī ir pirmā reize, kad mums ir savs braucējs, bet ne sava komanda.

Kā tad gāja pērn? No pieciem braucējiem trijiem tā bija debija – Līga Spīķe, pirmo reizi Latvijai piedaloties Women Cup, ieguva 26. vietu (no 30), Junior Cup Kristaps Tenis 24. vietu (no 30), Junior Kids Rodrigo Kākers 22. vietu (no 30). Rodrigo arī izcīnīja augstāko vietu Latvijai šajā finālā. Sprint Cup, kur dalībnieku skaits trīs reizes lielāks, A finālā iekļuva gan Andrejs, gan Dāvis, turklāt Andrejs caur visu iebraucienu un superhīta sietu spēja izcīnīt vēsturisku pole position finālā, kas mums deva pamatotas cerības uz uzvaru. To diemžēl izjauca japāņu braucēja izraisīta “vilcieniņa” sadursme pirmajā līkumā, kā rezultātā Andrejs un vēl viens braucējs tika burtiski iedzīti bortā un spiesti izstāties. Andrejam 29. vieta (no 88). Dāvis cīnījās kā zvērs un bija pat iespēja iebraukt desmitniekā, taču gaļasmašīna Slovākijas trasē bija nežēlīga un Dāvim 24. vieta, kas tik un tā ir labākais Dāvja sasniegums trijos finālos.

Pirmo reizi Latvija SWS finālā tika pārstāvēta 2016. gadā Parīzē, kur Sprint Cup Jānis Petrānis izcīnīja 54. vietu. Gadu vēlāk, arī Parīzē, Dāniels Lācis bija 48. vietā, bet pēc tam piecus finālus pēc kārtas mūsu galvenā cerība nemainīgi ir bijis Andrejs Laipnieks, kuram 2018. gadā Liņjano Itālijā 5. vieta, gadu vēlāk turpat 6. vieta, lai gan cerības bija uz pjedestālu, ja vien ne lietus dēļ atcelti finālbraucieni. 2020. gadā finālam bija jānotiek mums labi zināmajā Dubaijas kartodromā, taču pēc vairākkārtīgas datuma maiņas pandēmijas dēļ tas tika atcelts pavisam. 2021. gadā Lonato Itālijā beidzot Andrejam izdevās uzkāpt uz pjedestāla, finālā mitrā trasē, izcīnot trešo vietu, 2022. gadā Parīzē piektā vieta, bet pērn jau zinām kā viss izvērtās.

Dāvim pirmjā piegājienā Itālijā 47. vieta, Parīzē jau cīnījās par divdesmitnieku, beigu beigās ieņemot 28. vietu, bet pērn 24. vieta. Pirms trīs gadiem Latvijai bija trīs braucēji Sprint Cup kategorijā, kad Wild Card ieguva Kaspars Ritums, viņam debijā 35. vieta. Starp citu šogad ceļazīmi uz finālu gan Dāvis, gan Kaspars izcīnīja maijā Kandavas kartodromā notikušajā SWS Regional Cup sacīkstē.

Līdz šim četras reizes Latvijai bija ceļazīme Junior Cup ieskaitē, divreiz – 2016. un 2018. gadā mūs pārstāvēja Ričards Freibergs, izcīnot attiecīgi 24. un 13. vietu, bet 2017. gadā Krists Ziders finišēja arī 13. pozīcijā. Kā gāja Slovākijā Kristapam un Rodrigo jau aprakstīts augstāk.

Endurance Cup Latvija ar savu komandu ir pārstāvēta divas reizes, debiju piedzīvojot 2017. gadā komandai “Baltie” ar Andreju, Krišu Jaunzemi, Kristapu Grīnieku un Hariju Cīruli ierindā, izcīnot pagaidām augstāko rezultātu šajā kategorijā – 17. vieta 40 komandu konkurencē, 2021. gadā “Pirmie” – Rūdolfs Šmits, Edgars Sproģis, Normunds Skreija un Harijs 12 stundu sacīksti noslēdza 24. vietā 45 komandu konkurencē.

Mūsu Šauļu draugi SWS Pasaules finālā debitēja 2021. gadā, kad Rolands Kā un Gerards Pranaitis finišēja viens aiz otra, izcīnot attiecīgi 57. un 58. vietu, bet 2022. gadā Lietuvu pārstāvēja Aurēlijs Skromovs un Martins Balčūns. Abi finišēja attiecīgi 51. un 53. vietā. Pērn Slovākijā Lietuvu pārstāvēja Aurēlijs un Gerards ar attiecīgi 53. un 60. vietu. Šogad pirmo reizi Lietuva būs Junior Cup ar talantīgo Orestu Burgailu, bet Gerardam būs trešais mēģinājums ielauzties Sprint Cup pirmajā piecdesmitniekā.

Protams, šajā kontekstā nedrīkst aizmirst arī Latvijas braucējus eSprint Cup Pasaules finālos, kas ir atsevišķi forumi aprīļa beigās elektrokartingiem. Tādi ir notikuši divi – 2023. gadā Zviedrijā un šogad Šveicē. Abas reizes Latvijai trīs ceļazīmes, pagaidām labākais rezultāts ir Matīsa Valujeva 17. vieta Gēteburgā, šogad Edijs Maļinovskis arvien pieaugošā konkurencē izcīnīja 32. vietu. Abas reizes Latviju pārstāvēja Māris Liepiņš, kas ir ļoti aktīvi darbojas Siguldā Klikk centrā. Abas reizes finālā, starp citu, piedalījās arī somu draugs Tero Makinens.